Homoner


Ramius
 Share

Recommended Posts

jeg er godt med på at når man træner så ødelægger man muskelfibre som skal opbygges igen via aminosyrer. Når disse opbygges så opbygger kroppen flere muskelfibre for at forebygge et brud igen.

Nu er det så jeg er i tvivl om hvor homonerne kommer ind i billedet. Hvis kroppen har et højt testeron niveau så opbygger den flere muskler, hvorfor??

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Kroppen bygger ikke FLERE muskelfibre - den bygger dem tykkere/stærkere. Der er i øjeblikket en del uenighed om hvorvidt det er muligt at optræne de latente sattelit-muskelceller vi alle render rundt med, sådan at der på en måde faktsisk kommer flere fibre/celler = endnu større muskler.

Testosteron f.eks. påvirker en langt række processer i kroppen i forbindelse med musklerne. Men én af dem er bla. denne: Når muskelen (eller hvilken som helst celle) laver proteinsyntese for reperation og genopbygning henter den protein-koden fra DNA'et i cellekernen (nukleus).

En lille meddeler (mRNA) fiser så med koden ud i selve cellen. Her sætter der sig en slags byggeenheder (ribosomer) på mRNA'et.

Ribosomerne gør at en "tolk" (tRNA) kan sætte sig i ribosomet og aflæse koden fra mRNA'et én aminosyre ad gangen. Processen fortsætter ved at endnu et tRNA sætter sig ind i ribosomet (der kan være 2 tRNA ad gangen) så der kan tilføjes endnu en aminosyre. Sådan fortsætter processen indtil et fuldt protein er dannet. Den kan selvfølgelig gentage sig igen og igen.

Se det er nu at testosteronet bliver vigtigt. Det er nemlig med til at regulere hvor mange ribosomer der sætter sig på mRNA'et, og dermed også hvor hurtig proteinsyntese (eks. muskelopbygningen) foregår.

Et eksempel - uden yderligere hormonrespons, fra f.eks. store tunge grimme gammeldags basisøvelser - sidder der f.eks. 3 ribosomer på mRNA'et og laver proteiner.

Men så finder gutten dette forum - læser lidt - dropper cable-øvelserne - og træner kun med basis-øvelser. Det udløser så en højere hormonrespons, et højere testosteronniveau. Testosteronen siger så til byggesjakket i cellen at nu kan de godt se at få lettet røven - og pludselig er der f.eks. 10 (i modsætning til 3) ribosomer der får nosset sig sammen til at sætte sig på mRNA'et og bygge proteiner.

Hvis du så tager AAS, som er en seriøs slavepisker, kan der sidde f.eks. 100 ribosomer på mRNA'et.

Det er selvfølgelig noget mere indviklet rent hormonmæssigt. Men jeg håber det hjælper lidt på forståelsen.

Link to comment
Share on other sites

Se det er nu at testosteronet bliver vigtigt. Det er nemlig med til at regulere hvor mange ribosomer der sætter sig på mRNA'et, og dermed også hvor hurtig proteinsyntese (eks. muskelopbygningen) foregår.
Det er ikke helt rigtigt. Hormoner har oftes den funktion, at de virker som forstærkende på produktionen af mRNA (transkription). Dette medvirker præcis det samme som du skriver. Der sker en øget oversættelse (translation) af mRNA til protein fordi der er mere mRNA tilstede.
Et eksempel - uden yderligere hormonrespons, fra f.eks. store tunge grimme gammeldags basisøvelser - sidder der f.eks. 3 ribosomer på mRNA'et og laver proteiner.

Hvor har du det fra?

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Det er ikke helt rigtigt. Hormoner har oftes den funktion, at de virker som forstærkende på produktionen af mRNA (transkription). Dette medvirker præcis det samme som du skriver. Der sker en øget oversættelse (translation) af mRNA til protein fordi der er mere mRNA tilstede.

Ja - naturligvis er det også fordi der er mere mRNA til stede. Det kan sagtens være jeg tager fejl angående færre eller flere ribosomer på et mRNA - men sådan har jeg lært det. I øvrigt er der mere mRNA - er der også plads til flere ribosomer. Det er godt nok også et stykke tid siden jeg har haft min fysiologibog åbnet. Angående det specifikke antal ribosomer (3 i det tilfælde du nævner) er det naturligvis blot et eksempel. Det troede jeg også var ret åbenlyst. Indlægget var i øvrigt et forsøg på at simplificere processerne så de var så letforståelige som muligt. Det er jo trods alt et forum - og ikke en forelæsningssal.

Angående basisøvelser og hormonniveauer - så MÅ du da give mig ret i at basisøvelser øger hormonniveauet under og efter træning. Eksemplet var mént som en illustration på at hormonniveauet har betydning for hastigheden af proteinsyntesen.

Men viden kan man aldrig få for meget af, så ret endelig mine fejl - præcist - og gerne med faglige begreber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share