Gode triathlon-råd


Stubager
 Share

Recommended Posts

Goddag

Jeg skal deltage i mit første officielle triathlon (1/10 Iron Man) på søndag og i den forbindelse vil jeg gerne høre, om I har nogle gode råd til, hvordan man bruger mindre tid på skift, holder syre væk, får løbefornemmelsen hurtigere osv.

Indtil videre har jeg følgende råd:

  • Drik masser af vand ugen op til løbet og rigtig meget på dagen og før start.
  • Kør i høj cadence i begyndelsen af cykelturen efter svømning, så blodet kommer ned i benene og så der er mindre chance for mælkesyre
  • Løb langsomt i starten

Alle råd kan bruges. Jeg vil specielt gerne vide, om det kan betale sig at svømme, cykle og løbe i de samme bukser, da det jo kun er 18 km man skal løbe, og de nok når at tørre inden. Da jeg deltog i mit første triathlon, der dog ikke var helt officielt, men var cirka samme længde som dette, brugte jeg våddragt, da vandet var meget koldt, og det tog virkelig en krig at skifte. Jeg havde badebukser på indenunder som jeg så tog af og to et par shorts på til resten af løbet, men denne gang er vandet jo oppe omkring 18 grader, så denne gang dropper jeg våddragten. Derfor - kan man godt tage den resten af vejen i de samme (våde) cykel/bade-bukser, eller vil I anbefale mig at skifte, eller hvordan?

Lad mig høre alt, hvad I har at sige, så jeg ikke dummer mig for meget :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til tøjet er der nogle triathlon dragter som skulle være meget gode. Tror jeg ville passe på med at bruge samme tøj under hele løbet med mindre det er noget du er sikker på kan bruges til alle tre ting. Det er ikke alt for sjovt at cykle og løbe i badebukser. Det med hurtige skift er svært at sige. De professionelle triater har ofte deres sko siddende på cykelpedalerne og lukkes med velcro. Overgangen fra cykling til løb skal være prøvet på forhånd. Det er en underlig følelse, man dog kan vende sig til.

Held og lykke :4thumbup:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

I en kort triathlon konkurrence betyder skiftet rigtig meget. Derfor skal du have tænkt det grundigt igennem. Ha styr på hvor dine ting er i skifte-zonen og gør det så enkelt for dig selv som muligt. Når man kommer med høj puls og adrenalin kan det hurtigt gå galt. På en 10 % ironman kan der med fordel cykles i løbesko, så kan du løbe lige så snart du har sat cyklen. Få fat i nogle pedaler med remme, som i gamle dage. Husk at tilpasse saddelhøjden ifh til løbeskoen. Og så skal du selvfølgelig gennemfører HELE konkurrencen i badebukser og singlet. Det skal være meget koldt før du fryser, når der arbejdes med så høj intensitet, som der gøres på sprint distancen.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak.

Jeg tror, at jeg tager svømmeturen i badebukser og tager en t-shirt på bagefter. Har desværre ikke singlet til svømning.

Lad mig lige høre - hvis vi siger, at løbet for mit vedkommende starter 13.10 og jeg har timen fra 11-12 til at stille mine ting klar og sådan, hvordan vil den perfekte forberedelse for mig så være fra jeg står op til løbet starter? Mht. mad, drikke, opvarmning, afslapning og hvad der ellers skal til?

Hvad er det bedste at tage med ud på cykelturen? Rosiner og vand, eller hvordan og hvorledes?

Link to comment
Share on other sites

Spis et morgenmåltid med komplekse kulhydrater evt. havregryn. Spis ikke ca. 3 t. før start, men indtag evt. en banan en times tid før start. Undervejs kan du have en flaske rent vand på cyklen, mere har du ikke behov for, at indtage på så kort en distance. Rosiner er ikke nemt at indtage i en triathlon. Skal du have kulhydrat så ha blandet det i din væske eller evt. en gel i lommen.

Link to comment
Share on other sites

Skal også i gang med min første triathlon i morgen. Jeg var inde og se seniorerne i dag og vandtemperaturen var 15 grader kl 14. Jeg skal i vandet kl 12.30 og tager bestemt våddragt på - men, jeg hader også at fryse :smile: Jeg har et 2-delt trisæt på inderst som jeg har på hele vejen. Våddragten udover under svømningen, af med dragten og derefter tørrer tøjet forhåbentligt så hurtigt som de lover :smile:

Hvis du fortryder inden start så gå forbi Expo-standen hen til Byman Sport, de sælger tritøj med 20% rabat i morgen inden start.

Link to comment
Share on other sites

Skal også i gang med min første triathlon i morgen. Jeg var inde og se seniorerne i dag og vandtemperaturen var 15 grader kl 14. Jeg skal i vandet kl 12.30 og tager bestemt våddragt på - men, jeg hader også at fryse :smile: Jeg har et 2-delt trisæt på inderst som jeg har på hele vejen. Våddragten udover under svømningen, af med dragten og derefter tørrer tøjet forhåbentligt så hurtigt som de lover :smile:

Hvis du fortryder inden start så gå forbi Expo-standen hen til Byman Sport, de sælger tritøj med 20% rabat i morgen inden start.

Jep, jeg var også lige ovre og kigge lidt på dragterne og sådan, så køber bare et eller andet halløj, hvis det ser helt slemt ud. Da jeg deltog i uofficielt triathlon på Idrætshøjskolen i Århus for et par måneder siden, var vandet 7-8 grader og alle på nær en havde våddragt på. Jeg tror gerne jeg vil fryse lidt til fordel for at skulle slippe for besværet med at komme ud af dragten og alt sådan noget. Men nu må vi se, hvordan det går i morgen :)

God kamp i morgen :)

Edited by Stub Nukem
Link to comment
Share on other sites

Jep, jeg var også lige ovre og kigge lidt på dragterne og sådan, så køber bare et eller andet halløj, hvis det ser helt slemt ud. Da jeg deltog i uofficielt triathlon på Idrætshøjskolen i Århus for et par måneder siden, var vandet 7-8 grader og alle på nær en havde våddragt på. Jeg tror gerne jeg vil fryse lidt til fordel for at skulle slippe for besværet med at komme ud af dragten og alt sådan noget. Men nu må vi se, hvordan det går i morgen :)

God kamp i morgen :)

Lad mig høre dine erfaringer med at svømme uden våddragt senere idag. Nu har jeg pakket og glæder mig til at komme i vandet! :smile: Vejret ser optimalt ud

Link to comment
Share on other sites

Spis et morgenmåltid med komplekse kulhydrater evt. havregryn. Spis ikke ca. 3 t. før start, men indtag evt. en banan en times tid før start. Undervejs kan du have en flaske rent vand på cyklen, mere har du ikke behov for, at indtage på så kort en distance. Rosiner er ikke nemt at indtage i en triathlon. Skal du have kulhydrat så ha blandet det i din væske eller evt. en gel i lommen.

Du skriver at det er en kort distance. Men han skal løbe 18 km? Af ren nysgerrighed, hvad vil en 10% Iron man sige?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at det er en kort distance. Men han skal løbe 18 km? Af ren nysgerrighed, hvad vil en 10% Iron man sige?

Han har skrevet forkert det er 18 km. cykling. Hvad bliv jeres tider? Min tid blev på ca. 1 time og 8 min. Det var kun løbe delen der gik dårligt og det er surt når man er løber

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik en fin samlet tid. Kunne godt have givet den lidt mere gas på cyklingen, men var glad for at have lidt overskud på løbeturen. Min svømning gik over al forventning, men jeg kunne mærke at jeg fik lidt opdrift af våddragten så det hjalp lidt på min tid.

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Det gik egentlig ok. Vandt over min kammi som jeg deltog med, og han er inde omkring landsholdet i roning.

Svømning var helt klart bedst uden våddragt. Da jeg var omkring under broen havde jeg faktisk virkelig meget lyst til at plaske, for det var faktisk utrolig godt. Desværre var der ingen mulighed for at komme op foran i feltet under svømningen, selvom det nok er den disciplin, jeg er stærkest i. Vi var helt ude i højre side og derfor blev vi begge presset helt væk og vi havde meget besvær ved at komme ind og overhale folk.

Cykeldelen gik også godt. Jeg fandt en at ligge på hjul med. Selvom jeg blev overhalet af mange af de hurtige, overhalede jeg også en del selv, så det var ok.

Til gengæld gik det af helvede til under løb. Fik vilde mavekramper og mine lægge var helt vildt tæt på at gå i kramper, men jeg fik det heldigvis under kontrol efter cirka en eller halvanden km.

Ang. tiden, så gad jeg godt vide, hvor I fandt det henne? Det står ikke på deres hjemmeside endnu, og jeg kunne kun finde tiderne fra i går henne ved målområdet. Tror dog ikke min tid er under 1:08 som jeg gerne ville have den ned på, da det var min tid sidst jeg deltog i et hjemmelavet minitri, hvor der var 200 meters svømning, 18 km cykling og 4 løb. Nu får vi af se, hvad der sker. Håber bare jeg er godt dernede omkring. Fik man egentlig noget dernede fra. Som et diplom eller lignende :D

Edited by Stub Nukem
Link to comment
Share on other sites

jeg tog min tid med et stop ur, men fik starte det lidt for sent. Så jeg lage bare lidt tid til. Jeg havde ømme ben under hele løbe turen, de fleste sig det går væk efter 1 km. Men sådan var det ikke hos mig. Jeg vil lige høre hvad i synes om den lange skift sone. jeg synes den fungere meget dårligt.

Edited by Jonas-sparta
Link to comment
Share on other sites

jeg tog min tid med et stop ur, men fik starte det lidt for sent. Så jeg lage bare lidt tid til. Jeg havde ømme ben under hele løbe turen, de fleste sig det går væk efter 1 km. Men sådan var det ikke hos mig. Jeg vil lige høre hvad i synes om den lange skift sone. jeg synes den fungere meget dårligt.

Jeg havde super gode ben lige efter skiftet fra cykel til løb, men det skyldes at jeg holdt lidt igen på den sidste del af cyklingen for ikke at brænde ud. Skiftezonen var lang, men sådan må det nu engang være med så mange triathleter til ét stævne. For mig var det en fordel, da man fik syren ud af benene mellem skiftene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt resultaterne på http://www.ultimate.dk/

Location Time Split km/h min/km

Swim 0:05:49 0:05:49 3.92 15:18

1st 0:10:29 0:04:41

Bike 0:41:32 0:31:03 31.89 1:53

2nd 0:43:19 0:01:47

Finish 1:11:30 0:28:12 9.58 6:16

Blev 182 i mændenes kategori, så det er jeg egentlig godt tilfreds med, og så længe jeg ligger foran en masse triathlonklubber, så er det fint for mig :)

Alt i alt en ok tid for mig, selvom jeg gerne ville under 1 time og 8 min, men det havde jeg godt nok heller ikke regnet med at komme. Fint nok og i det mindste slog jeg dig, TimeSet :P

Edited by Stub Nukem
Link to comment
Share on other sites

Blev 182 i mændenes kategori, så det er jeg egentlig godt tilfreds med, og så længe jeg ligger foran en masse triathlonklubber, så er det fint for mig :)

Alt i alt en ok tid for mig, selvom jeg gerne ville under 1 time og 8 min, men det havde jeg godt nok heller ikke regnet med at komme. Fint nok og i det mindste slog jeg dig, TimeSet :P

1:12 for mit vedkommende .... Hvor gammel var det du var Nukem?? :tongue:

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

1:12:xx Hvor gammel var det du var Nukem?? :tongue:

Nårh ja, men altså. 20 år og komplet ude af form :)

Kan så nævne, at de hurtigste triathleter i lørdagens aldersgruppe-løb var mellem 40 og 44 år, såh... :innocent:

...

Edit: Se lige denne lille video :)

Citat og indlæg rettet aht timesets anonymitet,

mvh

Moderator

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

1:07:05 er det ikke lidt pinligt at blive slået af en 15 år :tongue:

Ps. min cykle computer var ikke helt galt på den, fordi vi cyklede "kun" 16,5 km. Men tilgengæl løb vi længere end 4,2 km.

bliv nr. 110 hos mænd og 113 overalt

svømning 0:06:42

km/t 3.41

første skift: 0:03:43

cykling tid 0:30:45

km/t 32.20

andet skift 0:01:33

løb tid 0:24:25

km/t 11.06 (normalt ville jeg løbe med 16 km/t)

i alt 1:07:05

Edited by Jonas-sparta
Link to comment
Share on other sites

Ja ja I snakker... I er yngre og dermed skulle I være VÆSENTLIGT hurtigere end mig :tongue:

Blovstrød 2. september - samme distance - der får I baghjul.. . :laugh::wink:

Jeg tænkte også lidt på at være med der, men det bliver en længere distance, tror jeg. Men ellers må vi jo bare kigge på mellemtiderne :)

Ellers synes jeg næsten, vi skulle tilmelde os sammen og sørge for, at vi kommer afsted i samme heat og kæmpe side om side på den måde :P

Ellers er der Køge eller Aabenraa. Det er den 12. august, og den weekend har jeg fri. Min ven, som jeg deltog i MetroXpressTri sammen med i går, er fra Aabenraa, og derfor vil han gerne have mig med derover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte også lidt på at være med der, men det bliver en længere distance, tror jeg. Men ellers må vi jo bare kigge på mellemtiderne :) Ellers synes jeg næsten, vi skulle tilmelde os sammen og sørge for, at vi kommer afsted i samme heat og kæmpe side om side på den måde :P

Ellers er der Køge eller Aabenraa. Det er den 12. august, og den weekend har jeg fri. Min ven, som jeg deltog i MetroXpressTri sammen med i går, er fra Aabenraa, og derfor vil han gerne have mig med derover.

Jeg kan kun 2. september - de andre datoer er helt udelukkede for mig... desværre. Men, jeg går ud fra at du har tjekket løbskalenderen.

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun 2. september - de andre datoer er helt udelukkede for mig... desværre. Men, jeg går ud fra at du har tjekket løbskalenderen.

Joh, det har jeg da :)

Bliver nok Køge og Blovstrød, der skal prøves de næste par gange... Muligvis noget aquathlon bare lige for at prøve det af indimellem. Man får jo helt blod på tanden, når man først har prøvet det en enkelt gang :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share