Feeder set/neuroligisk opvågning


Achilles
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst et par undersøgelser der viste at nervesystemet (NS) først er fuldt ud opvågnet efter 4-6 timer efter man er vågnet.

(blev målt med styrke forskelle i biceps hved morgen og aften tæning)

Det giver lidt af et problem hvis man hører til dem der træner morgen og aften mht sæt/rep parametre i forhold til hvad der er det mest optimale.

som eks.

AM

dødløft 2x25

PM

dødløft 7x3

Da NS ikke er "vågnet" endnu vil det passe bedre med et sæt/rep paramtre der taxer mindst muligt som 2x25 og så udnytte at NS er klar til at blive taxet om aftenen.

Men i flere tilfælde bruges de høje reps som feeder set eller aktiv restution, så at AM træningen består af NS taxerene parametre og at PM består af feeder sets.

Så vælges CNS taxerene øvelser om morgen vil der ikke kunne løftes så tungt, men man for et feeder sæt og aktiv restitution.

På den anden side, får man ikke sit feeder sæt hvor det gavner men man kan løfte med sit fulde potentiale.

Nogen der har noget input til hvad der er at fortrække og hvorfor ?!

Link to comment
Share on other sites

du bruger for lang tid på at rationalisere over ting som næsten ingen forskel gør, achilleus....

træning ved 25RM er også neuromotorisk belastende, bare på en lidt anden måde end 1RM træning. Det giver ihvertfald ingen mening at sige at man "sparer" de neuromotoriske komponenter ved at træne ved en lavere intensitet. Ved en lavere effort måske, men så kunne man også gøre nogle helt andre ting som at træne ved en lavere grad af effort, men så har man godt nok for meget tid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft den tanke incoqnito og du har sikkert ret !

Men præstations forskellen er dog ikke til at tage fejl af..

Der må jo være tale om at cns ikke er istand til at rekrutere type II fibrene ordenligt lige/kort tid efter opvågning, siden ens RM er forringet.

Men hvorfor ?????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft den tanke incoqnito og du har sikkert ret !

Men præstations forskellen er dog ikke til at tage fejl af..

Der må jo være tale om at cns ikke er istand til at rekrutere type II fibrene ordenligt lige/kort tid efter opvågning, siden ens RM er forringet.

Men hvorfor ?????

mit umiddelbare gæt er at det er fordi der ikke er nok aktivitet i de dopaminerge og chatecholaminerge neuroner i motor cortex de første timer efter man er vågnet, eller at der er for høj aktivitet i de reticulospinale tracts i rygmarven, men det kan du jo ikke bruge til noget.

I mine øjne er der ikke så meget andet at gøre ved det end lade være med at træne senere på dagen, omend evnen til at træne om morgenen sikkert nok kan opøves. Omvendt kunne man tage de øvelser hvor det er vigtigst at man får produceret noget force og power i, om eftermiddagen (squat, vend, pres, træk, muligvis død) og de andre om morgenen (chins, arme, mave, læg). men så små marginaler er meget, meget sjældent det det bedst kan betale sig at skrue på..... Der er næsten altid noget andet der halter mere...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share