TJ's WSB hypertrofi


Jones
 Share

Recommended Posts

Hej Molboer

Jeg er lige gået i gang med TJ's WSB hypertrofi program, efter at have læst om de fantastiske resultater med det.

Jeg har gennemlæst hele Cilius's log, men har lige et par spørgsmål, som jeg håber i kan besvare.

Cilius nævner at man kun må holde 1 min pause mellem sættene, gælder det kun de dage hvor man træner 6x6 af 70% 1rm, eller også andre dage såsom dagene hvor man makser 6rm i me øvelser?

Hvad er Cuban press?

Backraises er vel bare hvor man ligger på en bænk og bøjer sig ned og retter op igen, eller hvad?

Må jeg godt ændre lidt i valget af øvelser, hvis de ca træner samme muskelgruppe?

Eller er der noget specielt vigtigt jeg skal vide før jeg går rigtigt igang??

ps. har trænet efter programmet 1 dag.

Ved godt det er mange spørgsmål på en gang, men håber på at få svar på nogle af dem.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Skal selv til at træne efter WSB-hybriden. Har sammenstykket et regneark efter Cilius log. Du kan downloade det HER hvis du er interesseret. Det kan også være det kan besvare mange af dine spørgsmål. Backraises er vist hyperextensions.

Selv har jeg en svag overkrop i forhold til ben. Så jeg har skiftet squat ud med andre øvelser - men det kan du se i regnearket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jones.

Først og fremmes skal du vide at WSB ikke er et program. Det er nærmere en række retningslinier der er udlagt for at opnå maksimal styreke og i dette tilfælde også hypertofi. I WSB systemet arbejder man meget med at styrke sine svage sider, hvilket i dette tilfælde kan være en specifik øvelse eller muskelgruppe. Derfor er det måske en smule forkert at betragte Cilius "program" som det eneste rigtige, men derimod fokusere mere på dine egne styrker og svagheder. Det er vigtigt at du forstår grundprincipperne i WSB inden du går igang. Læs evt. den glimrende gennemgang af systemet som TJ har lavet på GetBig.

Når dette er sagt vil jeg blot ønske dig held og lykke med WSB hybriden. Jeg har selv opnået fantastiske resultater med den selv samme system og kan vark anbefale det. Forresten så er det ene minuts pause obligatorisk i alle øvelser i alle 8 uger. Det er bl.a. en af de store forskelle fra almindelig WSB, da man her ønsker at holde et rimeligt konstant press på musklerne gennem hele træningspasset.

Link to comment
Share on other sites

Forresten så er det ene minuts pause obligatorisk i alle øvelser i alle 8 uger.

Dette er ikke korrekt tobach.....

Pauserne ligger hovedsageligt på 1 min i de sæt hvor der arbejdes på 70% af 1 RM. Ellers ligger pauserne på 2 min (også for de fleste superset's) i de almindelige øvelser..

Pauserne på ME dagen bør ligge mellem 3-4 min.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sorry Jones.

Der var jeg nok en smule for hurtig. MASS har nok ret i den sammenhæng. Jeg har dog selv trænet med 1 min. pause igennem hele perioden i samtlige øveler. Det har været vildt hårdt, men en kæmpe udfordring og resultaterne har været rigtig gode. Spørgsmålet er naturligvis bare om de ville have været endnu bedre hvis jeg havde holdt de førnævnte pauser. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg tror jeg nøjes med at køre med 1 minuts pauser når det er 70% af 1rm.

Det er ellers stærkt gået Tobach at køre med kun 1 minuts pause hele tiden, det ville jeg ikke kunne holde til :D

Forresten i partiel dødløft der ligger man vel bare stangen på nogle skiver, så den kommer til at ligge ca. udfra midten af skinnebenet og løfter derfra eller hvad?

Og cilius benytter en ME han kalder RDL er det bare almindeligt dødløft- Rigtigt Dødløft?

Endnu tak for svarene og regnearket Voravong, nu kan jeg holde styr på hvordan det går :)

Link to comment
Share on other sites

Forresten i partiel dødløft der ligger man vel bare stangen på nogle skiver, så den kommer til at ligge ca. udfra midten af skinnebenet og løfter derfra eller hvad?
udemærket løsning!
Og cilius benytter en ME han kalder RDL er det bare almindeligt dødløft- Rigtigt Dødløft?
Romanian deadlift beskrives her.....RDL
Link to comment
Share on other sites

Hej igen nu noget jeg til den dag hvor der skulle løftes 6x6 squat 70% af 1rm og dødløft 6x6 70% af 1rm, med kun 1 minuts pauser.

Jeg gennemførte squatten med 1 minuts pauser, men var tæt på at faile til sidst, så jeg holdte ca. 5 min pause inden dødløften. På trods af det var jeg næsten ikke i stand til at gennemføre dødløften, og i de sidste par sæt var pauserne nok nærmere 2 min. Det var så hårdt at jeg var lige ved at brække mig da jeg var færdig med det sidste sæt dødløft.

Nå mine spørgsmål går på om man skal gå direkte fra squatten til dødløften, eller det er ok lige at tage 5 min, og hvor meget skader det at jeg blev nødt til at holde lidt længere pauser til sidst i dødløften??

Derudover har jeg lige et sidste spørgsmål, jeg har tjekket øvelsesbibliotekerne både her på MOL og på getbig, men jeg kunne ikke helt finde ud af hvilke øvelser Cilius mener i sin log når han skriver stiif arm pulldown, jeg synes da ikke man kan lave pulldowns med strækte arme. alm. pulldowns er det til brystet eller nakken, og med hvilken slags stang?

Håber ikke jeg er alt for besværlig, men prøvede at finde svar på disse spørgsmål uden held :)

Link to comment
Share on other sites

Cilius mener i sin log når han skriver stiif arm pulldown, jeg synes da ikke man kan lave pulldowns med strækte arme. alm. pulldowns er det til brystet eller nakken, og med hvilken slags stang?

Forestil dig en kombination af triceps pressdown, lat pulldown og pullover!

Her er etlink til øvelsen, peronligt ville jeg dog lave den stående… :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share