Deload vs. SD


Martin G
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg søgt lidt.

Og de fleste tråde om SD og deload går på maksimaltilvækst og styrkefremgang udfra planlagte cyklusser.

Jeg kører ret høj intensitet og volumen, men kun i kortere perioder (4-5 uger). Dette gør jeg af hensyn til det psykiske i, at jeg godt kan lide, at træne pr. dagsformen, og har gjort det nogen tid nu. Jeg vil hellere træne sådan som jeg kan lide, og så tage nogen pauser lidt oftere end ved standard cyklusser på 8-10 uger. Kører min progression på den måde, at jeg varierer øvelsesvalget, intensiteten og også volumenen fra uge til uge, hvilket mig bekendt skulle gøre det muligt at bevare et vist hypertrofipotentiale i vægtene.

Jeg har haft udemærket fremgang over de sidste 2½ år, synes jeg selv. I hvert fald har jeg taget en DEL kg på, og synes ikke at ret meget af det fremstår som fedt. Samtidig er min styrke steget markant, både %-vis ift. kropsvægt og pga. kropsvægten..

Jeg ved, at det vil komme til at fremstå som dobbeltmoralsk at spørge ind til, hvad der er mest effektivt i min situation af deload og SD, da det mest optimale i mange teoretikere og måske også i praksis ville være at skifte programtype og fremgangsmåde, men dette ønsker jeg ikke pt. Kan være, at jeg kan finde glæde i dette, når min fremgang med denne metode stopper - det er dogi kke sket endnu.

Jeg træner primært for muskeltilvækst, men er også facineret af styrkeverdenen, og derfor ønsker jeg lidt af det bedste fra begge verdener.

Hvad ville være det mest optimale af deload og SD og er 1 uge nok? Får tit søvnproblemer, hvis jeg ikke får min fysiske aktivitet, derfor sigter jeg helst efter 1 uge, men lytter gerne, hvis det er, at andet bliver lagt på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Strategisk dekonditionering.

En periode uden nogen nævneværdig fysisk udfoldelse.

Bli'r primært brugt indenfor bodybuilding til at hæve hypertrofipotentialet ved lettere/lavere vægte/intensitet.

Det er nærmere et påfund fra HST snarere end noget der er udbredt i BB som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Craw -> Muligvis, men ofte bliver man anbefalet SD, hvis man beskriver, at man går efter masse, uanset om det er HST eller andre principper som man søtter sig til.

Den generelle holdning indenfor bb er vel, hvis man tager den store mængde i betragtning, at pauser er lig unødvendigt.

Kan godt se, hvad du mener.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share