Doping i sprint/atletik


Ferus
 Share

Recommended Posts

Vil gerne vide hvordan 100-metersprinterne som Maurice Greene, Asafa Powell og Donovan Bailey mm. træner!

For eksempel hvordan deres enkelte løbepas er skruet sammen med intervaller, og om der er forskel på on season/off season. Løber de måske længere intervaller off season, og laver dem kortere on season? Hvordan er deres vægttræning, og er den også præget af on/off season? Andre ting der laver dem så sprintstærke?

Denne tråd er lavet om til en snak om doping i sprint, da det var hvad alle svarene omhandlede. Trådstarter laver en ny tråd, hvor i bedes holde jer til det der faktisk spørges om.

mvh

Moderator

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO :cry::cry::cry:

Og det siger du...Prøv at forestil dig hvordan Franky Fredericks så har det. Han kom altid ind som nummer 2 foran en eller anden amerikaner eller canadier der var dopet op over begge ører. Det må fanme være surt...medmindre han selv var dopet... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

At sige at de allesammen er dopede er nok at strække den.

Der var engang hvor man var uskyldig til det modsatte er bevist, men fordi man ikke selv kan opnå resultater, er det jo ikke ensbetydende med at andre ikke kan.

Nu har samtlige verdemsmestre og OL mestre de sidste 20 år i 100 meter jo enten indrømmet AS brug eller er blevet knaldet for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan give dig eksempler på hvordan svenskeren Johan Wissman træner (20,38 på 200 meter og 45,12 på 400 meter)

Han laver meget etbens vægttræning og har blandt andet taget 130 kg i 1-benssquat!

Derudover løber han alle typer intervaller fra 60 meter op til 500 meter. I sæsonen er intensiteten en anden for sprinterne.

Jeg kan forestille mig at det er "langsprint" om vinteren, hvilket for folk som Asafa Powell og lignende er 200-300 meter. Mange gentagede løb.

I sæsonen er det typisk meget kortere løb, en masse starter og minimal vægttræning.

Men da jeg ikke kender nogen verdensklassesprintere, så kan jeg ikke sige præcist hvad de laver.

Link to comment
Share on other sites

.

Jeg har lavet atletik i 10 år, og da jeg startede tvivlede jeg også meget på at man kunne løbe under 10 sek. og være ren. Men jeg tror Asafa Powell er ren.

1999: 17årige Asafa Powell, som er fodboldspiller sidder foran sit fjernsyn og ser Maurice Greene blive verdensmester på 100 meter. Han beslutter sig for selv at prøve kræfter med det der 100 meter. 10,26 løber han i sin debut ca. 3 måneder senere!

2003: Asafa Powell får VM-debut og bliver diskvalificeret i den berømte "I-did-not-move" historie.

2004: Asafe Powell ser stærk ud i indledende heat, men bliver "blot" femmer i finalen.

2005: Asafa Powell forbedrer tidligt på sæsonen verdensrekorden til 9,77 sek, men bliver skadet inden VM.

2006: Asafa Powell tangerer to gange verdensrekorden og dominerer hele sæsonen. Det eneste løb han ikke vinder er sæsonens sidste, hvor han bliver diskvalificeret for to tyvstarter.

2007: Asafa Powell ser stærk ud og ligner en favorit til VM-guldet.

Nu har samtlige verdemsmestre og OL mestre de sidste 20 år i 100 meter jo enten indrømmet AS brug eller er blevet knaldet for det...

Ja og alle de MOL'ere der træner BB er på AS! Der er ca. lige meget sandhed i de to påstande... De er i hvert fald lige saglige.

OL:

1988: Ben Johnson - Den er god nok.

1992: Linford Christie - vist også ok

1996: Donovan Bailey - det var den første smutter (han er hverken testet positiv eller har indrømmet noget)

2000: Mo Greene - har heller aldrig indrømmet noget.

2004: Justin Gatlin - den kan man vist heller ikke løbe fra.

Det er tre ud af fem. 60%

VM:

1987: Ben Johnson - 1/1

1991: Carl Lewis - 2/2

1993: Linford Christie - 3/3

1995: Donovan Bailey - 3/4

1997: Maurice Greene - 3/5

1999: Maurice Greene - 3/6

2001: Maurice Greene - 3/7

2003: Kim Collins - 3/8

2005: Justin Gatlin - 4/9

Det er ca. 44%

Lige præcis de tre der bliver nævnt først i tråden er hverken testet positiv eller har indrømmet noget.

Link to comment
Share on other sites

Nu har samtlige verdemsmestre og OL mestre de sidste 20 år i 100 meter jo enten indrømmet AS brug eller er blevet knaldet for det.

Ikke korrekt. De 3 atleter jeg nævner, har aldrig indrømmet doping eller er blevet knaldet for det. Det var bevidst at jeg kun nævnte atleter der (stadig) har sit gode ry.

Men nok om det. Det er ikke det topic omhandler

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan give dig eksempler på hvordan svenskeren Johan Wissman træner (20,38 på 200 meter og 45,12 på 400 meter)

Han laver meget etbens vægttræning og har blandt andet taget 130 kg i 1-benssquat!

Derudover løber han alle typer intervaller fra 60 meter op til 500 meter. I sæsonen er intensiteten en anden for sprinterne.

Jeg kan forestille mig at det er "langsprint" om vinteren, hvilket for folk som Asafa Powell og lignende er 200-300 meter. Mange gentagede løb.

I sæsonen er det typisk meget kortere løb, en masse starter og minimal vægttræning.

Men da jeg ikke kender nogen verdensklassesprintere, så kan jeg ikke sige præcist hvad de laver.

Jeg siger tak for dit input. Var også noget alá det jeg selv havde i tankerne.

Én ting jeg har overvejet om de kunne finde på at gøre, var om de laver periodetræning off season. F.eks. 2 uger hvor de løber lange intervaller - så 2 uger med mellemlange - Og så 2 uger med korte, hvorefter man starter forfra igen. Det er bare en tanke om der kunne være en god idé med det? En idé jeg har fået fra Body Building. Er med på at de laver meget sprint op til sæson.

Sad faktisk også og fik den tanke at Asafa Powell ikke er dopet. Udseendemæssigt er han ikke lige så stærk som mange andre 100-metersprintere. Så er han temmelig høj! Og brug af AS, træner jo ikke lige frem nervesystemet. EPO er nok heller ikke lige sagen for en sprinter. Måske er han bare kæmpe talent!

Edited by Ferus
Link to comment
Share on other sites

.

Jeg har lavet atletik i 10 år, og da jeg startede tvivlede jeg også meget på at man kunne løbe under 10 sek. og være ren. Men jeg tror Asafa Powell er ren.

1999: 17årige Asafa Powell, som er fodboldspiller sidder foran sit fjernsyn og ser Maurice Greene blive verdensmester på 100 meter. Han beslutter sig for selv at prøve kræfter med det der 100 meter. 10,26 løber han i sin debut ca. 3 måneder senere!

2003: Asafa Powell får VM-debut og bliver diskvalificeret i den berømte "I-did-not-move" historie.

2004: Asafe Powell ser stærk ud i indledende heat, men bliver "blot" femmer i finalen.

2005: Asafa Powell forbedrer tidligt på sæsonen verdensrekorden til 9,77 sek, men bliver skadet inden VM.

2006: Asafa Powell tangerer to gange verdensrekorden og dominerer hele sæsonen. Det eneste løb han ikke vinder er sæsonens sidste, hvor han bliver diskvalificeret for to tyvstarter.

2007: Asafa Powell ser stærk ud og ligner en favorit til VM-guldet.

Ja og alle de MOL'ere der træner BB er på AS! Der er ca. lige meget sandhed i de to påstande... De er i hvert fald lige saglige.

OL:

1988: Ben Johnson - Den er god nok.

1992: Linford Christie - vist også ok

1996: Donovan Bailey - det var den første smutter (han er hverken testet positiv eller har indrømmet noget)

2000: Mo Greene - har heller aldrig indrømmet noget.

2004: Justin Gatlin - den kan man vist heller ikke løbe fra.

Det er tre ud af fem. 60%

VM:

1987: Ben Johnson - 1/1

1991: Carl Lewis - 2/2

1993: Linford Christie - 3/3

1995: Donovan Bailey - 3/4

1997: Maurice Greene - 3/5

1999: Maurice Greene - 3/6

2001: Maurice Greene - 3/7

2003: Kim Collins - 3/8

2005: Justin Gatlin - 4/9

Det er ca. 44%

Lige præcis de tre der bliver nævnt først i tråden er hverken testet positiv eller har indrømmet noget.

Og du syntes ikke at 60% og 44% er meget og at det samtidig kaster et dårligt lys over resten af listen? Derudover er Maurice Greenes uskyld vist kun noget de mest naive tror på i dag. Han var et af de store navne der blev nævnt i den store BALCO sag i USA. Og det passer ikke at Kim Collins ikke er blevet taget for doping. Han var indblandet i den berømte "astma" sag, hvor han faktisk underligt nok slap for straf. Underligt når man tænker på hvad andre har fået af straffer. :nonono:

Ikke korrekt. De 3 atleter jeg nævner, har aldrig indrømmet doping eller er blevet knaldet for det. Det var bevidst at jeg kun nævnte atleter der (stadig) har sit gode ry.

Men nok om det. Det er ikke det topic omhandler

Korrekt. Men se mit tidligere indlæg. Bogen som Charlie Francis har skrevet er virkelig god. Her beskriver han selv, hvordan han har trænet en stor del af 80'ernes stjerner. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere Off Topic.

Sad og så atletik fra Rom i aftes og hørte med et halvt øre, at et par amerikanere, der havde kvalificeret sig til VM på 100 meter ikke stiller til start der, da den ene skal passe studie og den anden vil være optaget af football. Jeg fik ikke fat i navnene, men da lidt pudsigt. Jeg kan ikke huske mange danskere, der har kvalificeret sig til VM og sådan bliver væk.

Link to comment
Share on other sites

Lidt mere Off Topic.

Sad og så atletik fra Rom i aftes og hørte med et halvt øre, at et par amerikanere, der havde kvalificeret sig til VM på 100 meter ikke stiller til start der, da den ene skal passe studie og den anden vil være optaget af football. Jeg fik ikke fat i navnene, men da lidt pudsigt. Jeg kan ikke huske mange danskere, der har kvalificeret sig til VM og sådan bliver væk.

Man har jo altid sagt at de bedste 100 meter løbere i verden spiller i NFL. Det er selvfølgelig svært at bevise, men med de 40 yard dash tider nogle af dem løber kan man sagtens forestille sig det.

Link to comment
Share on other sites

Sad faktisk også og fik den tanke at Asafa Powell ikke er dopet. Udseendemæssigt er han ikke lige så stærk som mange andre 100-metersprintere. Så er han temmelig høj! Og brug af AS, træner jo ikke lige frem nervesystemet. EPO er nok heller ikke lige sagen for en sprinter. Måske er han bare kæmpe talent!

Nu er der en del androgener der giver en styrkefremgang der er større end hvad der kan forklares via hypertrofi.

AS påvirker andet end kun muskelvæv, om det påvirker nervesystemet eller andre faktorer er jeg ikke godt nok inde i, men der er andre fordele ved AS end den forhøjede proteinsyntese.

Link to comment
Share on other sites

.

1991: Carl Lewis - 2/2

Nu har jeg ikke læst alt, hvad der er kommet frem, men jeg husker følgende fra aviserne:

1. Kæmpe artikel om, at Carl Lewis havde taget "ekstra vitaminer"

2. Få dage efter var der en meget lille notits om, at den mængde han havde indtaget, var indenfor det tilladte, på det tidspunkt.

Med andre ord var reglerne blevet ændret i mellemtiden.

Man kan vel ikke anklage manden for "doping" med tilbagevirkende kraft pga. en regelændring?

Som sagt har jeg ikke læst alt om hans sag.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke læst alt, hvad der er kommet frem, men jeg husker følgende fra aviserne:

1. Kæmpe artikel om, at Carl Lewis havde taget "ekstra vitaminer"

2. Få dage efter var der en meget lille notits om, at den mængde han havde indtaget, var indenfor det tilladte, på det tidspunkt.

Med andre ord var reglerne blevet ændret i mellemtiden.

Man kan vel ikke anklage manden for "doping" med tilbagevirkende kraft pga. en regelændring?

Som sagt har jeg ikke læst alt om hans sag.

mvh

Søren

Fakta er at han slet ikke skulle have været tilladt at stille op til diverse konkurrencer, men at det amerikanske atletik forbund fejede det hele ind under gulvtæppet. Det kom blandt andet også frem under BALCO sagen. Der er tale om over 100 atleter der har stillet op for USA, som har været dopede som fik lov at stille op alligevel. I dag lyder der et ramaskrig over dette og folk væmmes over at man kunne finde på at gøre noget så uetisk, men hvem var det lige at amerikanerne kæmpede imod? Det skal vi lige huske. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fakta er at han slet ikke skulle have været tilladt at stille op til diverse konkurrencer, men at det amerikanske atletik forbund fejede det hele ind under gulvtæppet. Det kom blandt andet også frem under BALCO sagen. Der er tale om over 100 atleter der har stillet op for USA, som har været dopede som fik lov at stille op alligevel. I dag lyder der et ramaskrig over dette og folk væmmes over at man kunne finde på at gøre noget så uetisk, men hvem var det lige at amerikanerne kæmpede imod? Det skal vi lige huske. :wink:

Det var efedrin de havde taget Lewis for og holdt resultatet hemligt.

Link to comment
Share on other sites

Nå, ja. Jeg glemte at du heller ikke tror amerikanerne har været på månen...

:tongue:

Nej jeg har det bare på samme måde med sprinterne fra 80'erne og det meste af 90'erne som jeg har det med de fleste TDF ryttere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Charlie Francis har i dag et meget blakket ry, og der er andre trænere, som helt sikkert vil være sjovere at lære noget fra.

Johan Wissmans træner er f.eks. et meget godt bud.

Hvis man tror at alle 100 meter løbere er rene, så er man naiv.

Men man er lige så naiv hvis man tror det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ikke doping emnet gik ud på, og T: Dit svar får dig til at lyde omtrent lige så velinformeret som Henning Primdahl fra Team Easy-On. "De træner ikke, de tager bare doping"

Nu har jeg fulgt temmelig godt med i mange år og fulgt BALCO sagen tæt på, så jeg føler selv jeg er temmelig velimformeret. Du har jo selv smidt statistikken op for hvor mange der er dopede af topsprinterne og tror du selv på at resten af banden fra dengang er rene? De løb i en tid hvor der ikke blev talt ret meget om det og hvor det amerikanske atletik forbund lod dem deltage selvom de ikke burde.

Charlie Francis har i dag et meget blakket ry, og der er andre trænere, som helt sikkert vil være sjovere at lære noget fra.

Johan Wissmans træner er f.eks. et meget godt bud.

Hvis man tror at alle 100 meter løbere er rene, så er man naiv.

Men man er lige så naiv hvis man tror det modsatte.

Charlie Francis ry er vist ganske fint i dag. :wink:

Den bog han har skrevet vil jeg STADIGVÆK anbefale. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share