Træning til 100m løb?


Ferus
 Share

Recommended Posts

Vil gerne vide hvordan 100-metersprinterne som Maurice Greene, Asafa Powell og Donovan Bailey mm. træner!

For eksempel hvordan deres enkelte løbepas er skruet sammen med intervaller, og om der er forskel på on season/off season. Løber de måske længere intervaller off season, og laver dem kortere on season? Hvordan er deres vægttræning, og er den også præget af on/off season? Andre ting der laver dem så sprintstærke?

(Dette topic har jeg startet før, men blev ændret til Doping i sprint/atletik af moderator)

Har indtil nu fået følgende svar på mit topic:

Tag og få fat på Charlie Francis bog "The Charlie Francis Training System". Eminemt god bog, hvis man vil have et indblik i hvordan sprintere træner. :smile:
Jeg kan give dig eksempler på hvordan svenskeren Johan Wissman træner (20,38 på 200 meter og 45,12 på 400 meter)

Han laver meget etbens vægttræning og har blandt andet taget 130 kg i 1-benssquat!

Derudover løber han alle typer intervaller fra 60 meter op til 500 meter. I sæsonen er intensiteten en anden for sprinterne.

Jeg kan forestille mig at det er "langsprint" om vinteren, hvilket for folk som Asafa Powell og lignende er 200-300 meter. Mange gentagede løb.

I sæsonen er det typisk meget kortere løb, en masse starter og minimal vægttræning.

Men da jeg ikke kender nogen verdensklassesprintere, så kan jeg ikke sige præcist hvad de laver.

Én ting jeg har overvejet om de kunne finde på at gøre, var om de laver periodetræning off season. F.eks. 2 uger hvor de løber lange intervaller - så 2 uger med mellemlange - Og så 2 uger med korte, hvorefter man starter forfra igen. Det er bare en tanke om der kunne være en god idé med det? En idé jeg har fået fra Body Building. Er med på at de laver meget sprint op til sæson.
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det er de hvide fibre du vil træne så den hedder max 8 rep. og max 3 arbejds sæt pr øvelse.Husk at træne skulder bryst og arme da de bruges meget voldsomt i starten.

Typisk træner atletikfolk pyramide træning dvs 3 sæt f.eks med stigende vægt.Husk at starte en cyklus der kan vare 4-6 uger m for lave vægte så du får en progresion, og slutter på det du kan maksimalt.

Inden et topstævne skal du holde en uge fri fra vægte og kun lave let sprint træning den uge.Det er nok en god ide at læse nogen bøger om emnet.I stedet for vægttræning kan du binde en snor om livet og trække et dæk efter dig.Spændst er også vigtigt f.eks hop over de lave hække m samlede ben 5 til 10 stk af gangen.De forskellige faser skal du også lære, overgangen fra acceleration til "flow"midtfasen i en 100 m.

Min egen pr på 100m ligger på 11 ren.Den pr kom efter intensiv vægttræning og ikke atletik.

Du skal træne i Sparta da de nok har de bedste trænere.Hvis der stadig er polske trænere tilknyttet.!!

Mvh.Håber det kan give lidt inspiration

Link to comment
Share on other sites

Det er de hvide fibre du vil træne så den hedder max 8 rep. og max 3 arbejds sæt pr øvelse.Husk at træne skulder bryst og arme da de bruges meget voldsomt i starten.

Typisk træner atletikfolk pyramide træning dvs 3 sæt f.eks med stigende vægt.Husk at starte en cyklus der kan vare 4-6 uger m for lave vægte så du får en progresion, og slutter på det du kan maksimalt.

Inden et topstævne skal du holde en uge fri fra vægte og kun lave let sprint træning den uge.Det er nok en god ide at læse nogen bøger om emnet.I stedet for vægttræning kan du binde en snor om livet og trække et dæk efter dig.Spændst er også vigtigt f.eks hop over de lave hække m samlede ben 5 til 10 stk af gangen.De forskellige faser skal du også lære, overgangen fra acceleration til "flow"midtfasen i en 100 m.

Min egen pr på 100m ligger på 11 ren.Den pr kom efter intensiv vægttræning og ikke atletik.

Du skal træne i Sparta da de nok har de bedste trænere.Hvis der stadig er polske trænere tilknyttet.!!

Mvh.Håber det kan give lidt inspiration

Interessant! Her gik jeg og troede at pyramidetræning var et levn fra fortiden...det kommer da bag på mig at atleter bruger det.

Max 3 sæt pr øvelse? Holder den nu altid?

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Her gik jeg og troede at pyramidetræning var et levn fra fortiden...det kommer da bag på mig at atleter bruger det.

Max 3 sæt pr øvelse? Holder den nu altid?

Traditionel pyramidetræning er noget møg.

Det jeg tror der hevises til er hvor man holder antallet af reps og gradvist øger vægten fra sæt til sæt:

Squats x 3reps x 50kg

Squats x 3reps x 60kg

Squats x 3reps x 70kg

Squats x 3reps x 80kg

Squats x 3reps x 90kg

Du som begynder skal ikke se på hvordan Donovan Bailey og andre træner nu. Du skal se på hvordan de har trænet for at nå der til.

Du skal også tænke over at de har exceptionelle genetiske forudsætninger.

De er genetiske superfreaks.

Er man ikke det, skal man nok bruge lidt mere tid på decideret hypertrofitræning end de gør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spartas sprinttræner nu er Lars Pedersen.

Woijech, Stefan og Jaczek er ikke i Sparta mere. Stefan Hari er i Hvidovre og de to andre er???

hey mr shotput 2012

Godt nok uden for emne, men dit profil navn, hentyder det til ol 2012 ?, i såfald er 5 m fremgang så ikke lige i ovekanten ? tænker på din pr i kugle, kontra krav til ol ?

Link to comment
Share on other sites

Traditionel pyramidetræning er noget møg.

Det jeg tror der hevises til er hvor man holder antallet af reps og gradvist øger vægten fra sæt til sæt:

Squats x 3reps x 50kg

Squats x 3reps x 60kg

Squats x 3reps x 70kg

Squats x 3reps x 80kg

Squats x 3reps x 90kg

Du som begynder skal ikke se på hvordan Donovan Bailey og andre træner nu. Du skal se på hvordan de har trænet for at nå der til.

Du skal også tænke over at de har exceptionelle genetiske forudsætninger.

De er genetiske superfreaks.

Er man ikke det, skal man nok bruge lidt mere tid på decideret hypertrofitræning end de gør :wink:

Jeg har da egentligt altid troet at netop dette var traditionel Pyramide træning ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share