Trænings litteratur


Yetti
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Hvilken trænings relateret litteratur er bare bedst? - ganske enkelt!

Ikke indenfor noget specielt felt...

Yet

tja du bliver nok nødtil at komme det lidt nærmere, men selv synes jeg Aerob og anaerob træning af Lars Michalsik og Jens Bangsbo er ret god..

Link to comment
Share on other sites

Hvilken trænings relateret litteratur er bare bedst? - ganske enkelt!

Ikke indenfor noget specielt felt...

Yet

Hmm,

svært at tolke hvad du mener, først og fremmest må du præcisere om det er journaler du er ude efter, eller om det er bøger.

Dernæst må du gøre op hvor bredt denne/de skal favne (såfremt det er bøger, eftersom videnskabelige publikationer er ret specifikke) - altså den/de bøger der dækker flest emner bedst, eller den bedste træningsbog som er, eksempelvis styrketræningsrelateret?

De 2 bedste træningsfysiologiske bøger jeg har stiftet bekendtskab med, er fortsat: McArdles m.fl. "Exercise Physiology" (som du formentligt kender), og Aastrands m.fl. "Work Physiology" - som er en gennemarbejdet, seriøs og relativt bredt favnende bog (dog ikke så bred som McArdles).

På dansk er, som også nævnt i tråden, Aerob Anaerob træning spændende og relativ nem læsning, en god introduktion til fysiologien set ud fra et træningsmæssigt synspunkt.

Omkring specifik styrketræningslitteratur har jeg ikke så godt et overblik, og kun selv stiftet bekendtskab med få titler. Den bedste af disse (jeg har læst i) er Kraemer og Flecks "Designing Resistance Training Programs".

Man skal heller ikke undervurdere en lang række gode (og tilgængelige) reviews fra artikeldatabaserne, disse 2 her og her er blot eksempler på gode træningsrelaterede reviews og der er MANGE af dem.

eksempel review, eksempel review2. Dette er blot 2 abstracts ud af MANGE gode. Søg evt på forfattere som Kraemer WJ, Volek JS, Fleck SJ, Hakkinen K på Pubmeds artikeldatabase, så er der "lidt" at gå i krig med :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt købe bogen Supertraining af Mel Siff. Skal selv bestille den snart og den er vidst anerkendt, som en af den bedste ressourcer inden for feltet. Yessis skulle også have skrevet nogen gode bøger. En af de bøger jeg bestiller er hans bog 'Kinesiology of Exercise'.

God viden er nødvendigvis ikke formidlet gennem bøger. Der findes masser af DVD'er på markedet omkring træning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du kan roligt købe bogen Supertraining af Mel Siff.

Nej det kan han ikke... bogen er et unikum ja men hvis ikke han har en basal viden om anatomi fysiologi og biomekanik så bliver den mere end tung at komme igennem... det er hardcore faglitteratur for alle pengene

Link to comment
Share on other sites

Nej det kan han ikke... bogen er et unikum ja men hvis ikke han har en basal viden om anatomi fysiologi og biomekanik så bliver den mere end tung at komme igennem... det er hardcore faglitteratur for alle pengene

Det var egentlig godt klar over, men tænkte ikke lige over det. Godt du lige nævnte det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Supertraining, og der er en masse i den, som jeg ville stille spørgsmålstegn ved, især de første 150 sider så vidt jeg husker.

Den er meget detaljeret, og det er meget let at miste den røde tråd. IMO.

Ved ikke om det er hans måde at formulere sig på, men synes der er meget lange sætninger osv.

Måske jeg bare skullle æde en tudekiks.

Enig med Poul, bøger af Thibudeau fede.

LIgeledes kan man starte med at læse en masse af de artikler der ligger på T-nation, søg på Eric Cressey og find hans artikler.

Er selv igang med dem nu, og synes de er ret fede. Evidens og empiri i god kombination.

Start med at læse nogle af basisartiklerne af Thomas J på getbig, er fine til at bekrive generel styrketræning.

Ellers læs Aerob / Anaerob træning, Menneskets fysiologi, Exercise Physiology (McCardle, Katch, Katch), Bog på dansk der hedder Fysiologi (grøn indbinding)

Her har du uden tvivl til det første år.

God læselyst :cool:

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

ud over de allerede nævnte bør følgende også nævnes:

Stuart McGill: Ultimate Back Performance

-Evidensbaseret omkring praktisk træning af ryggen. Hvorfor skader opstår, progression i øvelser og principper. Endda en squat-clinic til sidst i bogen :superman:

Vladimir Zatsiorsky: Theory and Application of Strength Training

For noobs der intet aner om vægttræning er Lou Schyler og Alwyn Cosgroves New Rules of Lifting rigtig fornuftig!! Basale ting som flerledsøvelser, variation, fornuftig kost osv. Desuden et par fornuftige preiodiserede programmer for hhv. hypertrofi, fedttab og decideret styrke.

Vil i øvrigt give de andre ret i at Thibaudeaus bøger er temmeligt undervurderede!!

Nogen der har læst Cresseys Ultimate Off-season Training Manual?? Er den værd at smide penge efter??

Link to comment
Share on other sites

Tak, der er i hvert fald noget at gå i gang med!!

Er der, nogen er jer, der har nogle erfaringer med alle de "guruerne" (fra internettet), der har udgivet bøger og Dvd'er over nettet?

Jeg har det sådan, at der er store chancer for, at det er noget bras, eller ikke kommer med noget nyt, fordi det markedsføres "the american way" (Tv-shop agtigt). Jeg har i hvert fald dårlig erfaring med den slags markedsføring af produkter!

Link to comment
Share on other sites

Tak, der er i hvert fald noget at gå i gang med!!

Er der, nogen er jer, der har nogle erfaringer med alle de "guruerne" (fra internettet), der har udgivet bøger og Dvd'er over nettet?

Jeg har det sådan, at der er store chancer for, at det er noget bras, eller ikke kommer med noget nyt, fordi det markedsføres "the american way" (Tv-shop agtigt). Jeg har i hvert fald dårlig erfaring med den slags markedsføring af produkter!

Køb alt af cressey og robertson.

Alt der rammer din interessesfære af Thibudeau.

Køb alt fra Yessis.

Cosgrove er også rigtigt god.

Jeg har haft dialogen med flere af dem der sælger deres produkter via nettet. De syntes også det er møg grimt, at sætte deres sider op på den måde. Men det virker Eksempel på typisk salgsorienteret side. .

Der er faktisk mange rigtigt gode produkter derude.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share