Motionister afhængige af træningsrus


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_07102015

Hård fysisk træning kan virke som et rusmiddel og kan skabe afhængighed af stoffet endorfin, som kroppen udløser under hård fysisk belastning. Stadig flere danskere bliver afhængige af dette naturlige narkotikum, og de bruger adskillige timer i deres løbesko eller på cykel på jagt efter den næste rus.

http://jp.dk/indland/article1024357.ece

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et synderligt stort problem ud fra den viden jeg har.

Man kna også diskutere hvornår træningsafhængighed bliver en usund afhængighed.

Og det kan samtidig diskuteres hvorvidt det er tale om en egentlig træningsafhængighed eller om det blot er en afhængighed af wellness.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Det er endofin-afhængighed, der tales om. Hvordan det skulle være et problem fremgår ikke rigtigt.

Pseudohistorie.

Chefen for Fitnessdk siger, at han ikke kender til det. Måske har han aldrig trænet? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt nok ikke helt problematikken og at det skal fremhæves, som noget farligt.

For det første er mange mennesker er jo også afhængige af ting jeg vil mene er værrere kaffe, cigaretter mv.

Morten skriver:

Det kan være i orden at træne meget, men det bliver farligt, hvis det bliver koblet sammen med en spiseforstyrrelse, medicinmisbrug eller skaber social isolering. Tilsyneladende er der flere og flere mennesker, der isolerer sig socialt, fordi træningen altid kommer i første række,« siger han

Ja, spiseforstyrrelser og medicinmisbrug er vel altid farlige uanset om det kombineres med træning eller ej.

Mht den sociale isolering, som også Lektoren fremhæver (som det eneste problem), så ser jeg det bl.a. fra mig selv og hvad jeg ellers kan læse i folks logs, at der nærmere er tale om, at man omgås andre, der også træner meget og har samme interesser, en ret naturlig udvikling syntes jeg. Jeg tror det er et fåtal, der isolerer sig helt - men det kan måske opfattes sådan af andre venner, der ikke træner.

Link to comment
Share on other sites

Det er ret mærkeligt at den dukker op i JP nu, for det var noget jeg talte med en journalist om for flere måneder siden. Jeg mener at det var Metro Express. Oprindeligt understregede jeg også at det var for simpelt at hænge velværefornemmelsen op på endorfiner alene, da der reelt er tale om en kompleks fysiologisk reaktion. Min grundholdning var (er) at det ikke behøver at være et problem i sig selv at træne rigtigt meget. Om man vil bruge al sin fritid på at svede eller f.eks. spille musik kan være det samme. Et spørgsmål om individuelle værdier.

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig omdiskuteret om det skyldes endorfiner eller serotonin, dopamin og norepinefrin. Chris MacDonald havde en lille artikel om det i går i Politiken. Endorfiner frigives i stresssituationer og dulmer smerten under træning. Men for at få et kick (runners high) skal de kunne trænge ind i hjernen. Men det ser ikke ud til at de kan. Mht serotonin, dopamin og norepinefrin er teorien at træning booster niveauet af disse, og det skulle kunne give godt humør. Men der mangler stadig forskning om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Off-topic

Der står i artiklen du (Morten Z) er tilknyttet CMRC "Ifølge idrætsfysiolog ved Center for Muskelforskning på Rigshospitalet, Morten Zacho". Af ren nysgerrighed, hvad består dit arbejde i - forskningsassistent, phd stud, andet ?

Han er ikke assistent, han er piccolo...

Hvis vi MOL'er kiggede ind af ville vi nok ikke kunne løbe fra at vi er træningsafhængige. i hvert tilfælde i perioder.

Når jeg tænker på hvilke gener og skader jeg har trænet videre med, så er det nok ikke skide sundt.

Men det med den sociale isolering dropper de fleste heldigvis med alderen.

Tror derimod enhver form for ekstrem dyrkelse af det ene eller andet er ganske normal i teenageårene. Det er en måde at håndtere de krav og den udvikling man møder i de år.

Link to comment
Share on other sites

Ja den historie lyder bekendt!! Den har jo efterhånden været oppe mange gange, og det er da rigtig nok at træning skaber en hvis form for afhængighed. Som alt andet er det vel et spørgsmål om balance; det skal ikke tage overhånd (træning med alvorlige skader, intet socialt liv etc..)

Og med disse ord vil jeg tage ud og træne.. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Off-topic

Der står i artiklen du (Morten Z) er tilknyttet CMRC "Ifølge idrætsfysiolog ved Center for Muskelforskning på Rigshospitalet, Morten Zacho". Af ren nysgerrighed, hvad består dit arbejde i - forskningsassistent, phd stud, andet ?

Fra forsiden af MOL :cool:

Om Motion-online

Ejerforhold og filosofi bag Motion-online

Motion-online ejes og drives af cand. scient. Morten Zacho. Morten har i mere end 10 år været tilknyttet Center for Muskelforskning på Rigshospitalet, hvor han har arbejdet med forskning og forskningsformidling. Derudover har Morten undervist i trænings- og sundhedsrelaterede fag på en række forskellige videregående uddannelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da ikke udelukke at der kan være en snert af sandhed i det med afhængigheden.

I efteråret og vinteren kørte jeg noget (ikke overdrevet meget) spinning hvor det eneste det stort set handlede om som succeskriterie var om jeg fik et spinners high eller ej - og det gjorde jeg så også næsten hver gang - altså typisk 2-4 gange om ugen. Da jeg så gik i stykker med knæet og fra den ene dag til den anden ikke længere ikke kunne køre spinning og ikke fik de hormon-boosts gik jeg rimelig ned humør- og energimæssigt.

Om der så var hormonernes kemi der manglede eller det psykiske med at være "defekt" kan jeg så ikke vide men et eller andet skete da spinningen forsvandt, for selv om jeg stadig trænede overkroppen med vægte var der en tydelig reaktion.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

De får det til at lyde som en dårlig ting. Jeg er da også afhængig af sex, socialt samvær, intellektuelle udfordringer og alskens andre ting. Men det er da absolut ikke negativt.

At afhængigheden af træning kan gøre, man handler irrationelt i forbindelse med socialt samvær, træningsrelaterede skader (eller bare skader) osv. er vel rettere problemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share