umuligt at tabe sig efter anti psykotisk medicin stop!


nnn
 Share

Recommended Posts

Hejsa....

Vil prøve her om nogen kan hjælpe....

I januar stoppede jeg med at tage noget medicin mod psykiske problemer ....medicinen plejede at speede mig og jeg sov for det meste max 5 timer om natten...

Da jeg stoppede medicinen tog jeg 11 kilo på,på under 2 mdr...uden at ha ændret min kost....lægerne siger det er fordi medicinen plejede at speede mig..og når man så kommer i normalt tempo igen..så tager man ofte på...

Mit problem er at jeg siden januar kun har tabt 2 kilo...

Jeg har trænet i over 3 mdr 3-4 gange om ugen...styrke og motionstræning...jeg har en personlig træner og jeg knokler virkelig når jeg træner.....

Jeg spiser sundt 5-6 små måltider om dagen....jeg er vegetar men spiser en smule fisk...jeg får bønner og proteinpiller....

Jeg har prøvet at holde mig fra kulhydrater men det hjælper ikke....

Mens jeg har trænet er min fedt procent faktisk steget fra 33 til 39 procent....jeg er 176 og vejer nu 78 kilo.....

Det er enormt frustrerende at der intet sker..jeg kan ikk passe mit tøj og har brugt mange tusinde kr på træning....uden resultat....

Har talt med andre der har stoppet deres medicin og som ikk har tabt et gram selvom de har trænet og trænet over et år....har bare ikke lyst til at acceptere at nu er jeg bare fed og sådan er det...

Jeg forstår ikke jeg har spurgt rundt omkring..men ingen synes at vide noget om dette...der er ingen hjælp at hente når man har været i medicinsk forløb og kroppen tydeligvis er i ubalance efter...

Min læge sagde jeg sku stoppe med at spise så usundt og så meget...øhh..jeg spiser ikke for meget og jeg spiser ikke usundt...men det troede han ikke på...! det er trættende at føle man løber hovedet mod en dør....jeg vil gerne snart se nogle resultater...

Nogen med erfaring her?

Link to comment
Share on other sites

Hvad spiser du typisk på en dag? Post en kostplan - hvad, hvor meget og hvor mange kalorier. Husk at være ærlig - det vil gøre de svar du får både bedre for dig selv og dermed øge dine muligheder for at få bugt med de generende ekstra kilo :smile:

Sagen er at din læge nok har ret - i hvert fald hvis vi antager at din krop (selv efter medicineringen) fungerer normalt - du spiser simpelthen mere end du forbrænder.

EDIT: Og velkommen på MOL :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Takker :) og jo selvfølgelig vil jeg skrive ærligt ellers er der jo ingen point i det GG:)

Jo kan sagtens skrive kostplan her da jeg nemlig skriver alt ned jeg spiser...har dog ikke styr på hvor mange kcal jeg indtager....men jeg kan da skrive ned her hvad jeg har spist feks de 3 sidste dage:

Torsdag:

Morgen: 3 dl havregryn med rosiner og skummetmælk

Mellemmad: 300 gram friske ærter(elsker jeg så håber ikk det er forbudt ) og en halv l cola zero

Frokost : En lille tallerken med revet gulerødder ananas og rosiner plus et stk groft knækbrød med lidt smød

Aften: 2 æg og 3 soya pølser

Natmad :) : 1 banan

Fredag:

Morgen : 1 stort glas skummetmælk med proteinpulver og en banan

Mellemmad: en håndfuld hindbær og a banan

Frokost : et stk laks med ca 300 g blandet grøntsager og 1 cola zero

mellemmad: 1 banan

Aften: en portion homus med grøntsager

Lørdag:

Morgen : 3 dl musli med skummeltmælk

Frokost : 1 sandwich fra sunset....mørkt brød med ost salat tomat løg og perberfrugt lidt dressing plus salt og krydderier og en pepsi max

Aften : 1 æg og 100 gram pasta salat....dessert : 50 gram lakridser ( kattepoter)

Det er så 3 typiske dage :)

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg se på :)

Ja styrke og konditionstræning 3-4 gange om ugen incl personlig træner som skrevet :)

Super - programmet giver et godt indblik i hvor de store kaloriebomber i ens kost er og hvor man måske skulle skære ned. Når du har en idé om dit daglige kalorieindtag så skær 500-700 kcal bort - så burde du tabe dig lidt over 0,5 kg om ugen forudsat at din vægt er stabil med det indtag du har lige nu. Mere info om dette kan fås ved brug af søgefunktionen, søg f.eks. på: "kalorieunderskud", "ligevægtsindtag", "cut", "fedttab", "tabe sig", "cut".

Arh okay, sorry jeg ikke lige så det men fortsæt endelig med motionen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk din kost ser ud til at evt kunne give dig ret meget kalorier aligevel - har du snakket med din PT om at evt kigge på din madplan også?

Og hvordan ser din styrke og konditionstræning typisk ud? Øvelser, gentagelser og vægt?

Hvad arbejder du med om dagene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk din kost ser ud til at evt kunne give dig ret meget kalorier aligevel - har du snakket med din PT om at evt kigge på din madplan også?

Og hvordan ser din styrke og konditionstræning typisk ud? Øvelser, gentagelser og vægt?

Hvad arbejder du med om dagene?

Enig i linis betragtning i at kosten ser kalorierig ud - fx. de 3 dl müsli om morgenen - dog afhængigt af type osv. Men tæl kalorierne sammen - så bliver det lettere at skabe et overblik.

Tilslutter mig endvidere opfordringen til at poste dit program - måske du kunne få et par tips dertil også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her er mit program:

Opvarmning Glide 10 min level 6 hastighed 120

squat med bold 3x10

abductor ben 3x10 vægt:45

glute(baller) 3x10 vægt:15

Brystpres 3x10 vægt:15

vertical t(ryg) 3x10 vægt:30

skulderpres 3x8 vægt :7,5

pulley/row 3x10 vægt:15

triceps press 3x10 vægt :25

abdominal mave 3x15 vægt:25

lower back lænden 3x15 vægt 35

planken statisk træning 3x 20 sek

alt sammen maskiner..

kondition cykle 10 min og løbebånd ell ro 10 min

Det er mit program jeg følger nu...når jeg har min personlige træner laver vi træning med frivægte...og jeg føler hun er meget god...hun er uddannet personlig træner i sats

Jeg går hjemme indtil januar...og har gang i en masse små projekter hjemme...

Jeg har mulighed for at træne mere...og havde også tænkt at dette måske ku være løsningen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig fået noget ordenligt svar på hvor længe medicin er i kroppen...men har hørt far andre der har peøvet det at det kan være der længe.....har talt m flere som ikk kan tabe sig feks en pige som lever kun af frugt og grønt plus træner 2 timer hver eneste dag..sådan har hun kørt i 8 mdr uden at tabe et eneste gram

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at komme med en rigtigt god løsning når man ikke mødt dig eller når jeg ikke ved så meget om din træningsbagrund. Men med det træningsprogram og den kost du postet, kan man lave meget om m h p vægttab. Er du dok glad for det program og føler det passer nogenlunda ind hvor du er i dag, så skal du bare blive ved og så er det kosten som skal korrigeres.

Ellers ville jeg personlig sige at jeg synes du har mange ting du skal igennem i din træning, men ikke rigtigt noget med ordenlig intensitet i.

Kan du b t w huske navnet på medicinen du fik? Og var den virkelig anti psykotisk? Du siger du blev hyperaktiv af den, jeg kan ikke rigtigt huske at det er en af de klassiske bivirkninger ved antipsykotisk medicin...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig fået noget ordenligt svar på hvor længe medicin er i kroppen...men har hørt far andre der har peøvet det at det kan være der længe.....har talt m flere som ikk kan tabe sig feks en pige som lever kun af frugt og grønt plus træner 2 timer hver eneste dag..sådan har hun kørt i 8 mdr uden at tabe et eneste gram

Det var da også en forfejlet måde at leve på hvis man ønsker et sundt vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Her er mit program:

Opvarmning Glide 10 min level 6 hastighed 120

squat med bold 3x10

abductor ben 3x10 vægt:45

glute(baller) 3x10 vægt:15

Brystpres 3x10 vægt:15

vertical t(ryg) 3x10 vægt:30

skulderpres 3x8 vægt :7,5

pulley/row 3x10 vægt:15

triceps press 3x10 vægt :25

abdominal mave 3x15 vægt:25

lower back lænden 3x15 vægt 35

planken statisk træning 3x 20 sek

alt sammen maskiner..

kondition cykle 10 min og løbebånd ell ro 10 min

Det er mit program jeg følger nu...når jeg har min personlige træner laver vi træning med frivægte...og jeg føler hun er meget god...hun er uddannet personlig træner i sats

Jeg går hjemme indtil januar...og har gang i en masse små projekter hjemme...

Jeg har mulighed for at træne mere...og havde også tænkt at dette måske ku være løsningen....

Det der er et håbløst styrketræningsprogram... Find dig en anden træner!

Link to comment
Share on other sites

Guest enemigo111

Mit bud er, at bivirkningerne fra medicinen vil forsvínde i løbet af et par måneder. Sådan er det i hvert fald med præperater som fx risperdal. Det afhænger som regel også af, hvor længe du har været i behandling med medicinen. Du kan evt. kigge på www.netdoktor.dk og finde info om den medicin, du indtager. Drugdebate.dk kan også bruges, og her kan du finde indlæg fra andre brugere af medicin og se, hvad de har gjort sig af erfaringer. Held og lykke med det :-)

Link to comment
Share on other sites

lyder mystisk i mine øre, at det skulle være umuligt for nogle at tabe sig.

Hvor ofte træner du? laver du ellers noget motion i hverdagen? cykler el.l.

men jeg ville droppe det program!

alt for meget vægttræning, og for lidt konditions træning.

1-1½ times motion med min. 140 puls salg / minuttet. og højere når du er kommet i bedre form.

dvs. meget mere cardio træning kondi cykler, gå/løbebånd mv.

gerne i naturen! evt. ture hvor du løber 30 sek. går 30 sek. og gør det i ½ time.

og begynde at vende dig til tanken om at du nok skal begynde at løbe for at nå målet.

se begynder programmet på www.dourun.dk

se evt. om www.sparta.dk løbe klub er noget for dig. Motions løb er sjovere end man tror. deltog sidste år i 8-9 motions løb, og det var rigtig fedt at jagte en tid der var bedre end den forrige.

i starten er der mange gå pauser, men de bliver færre med tiden og jo bedre man bliver til noget jo sjovere bliver det ofte.

Link to comment
Share on other sites

lyder mystisk i mine øre, at det skulle være umuligt for nogle at tabe sig.

Hvor ofte træner du? laver du ellers noget motion i hverdagen? cykler el.l.

men jeg ville droppe det program!

alt for meget vægttræning, og for lidt konditions træning.

1-1½ times motion med min. 140 puls salg / minuttet. og højere når du er kommet i bedre form.

dvs. meget mere cardio træning kondi cykler, gå/løbebånd mv.

gerne i naturen! evt. ture hvor du løber 30 sek. går 30 sek. og gør det i ½ time.

og begynde at vende dig til tanken om at du nok skal begynde at løbe for at nå målet.

se begynder programmet på www.dourun.dk

se evt. om www.sparta.dk løbe klub er noget for dig. Motions løb er sjovere end man tror. deltog sidste år i 8-9 motions løb, og det var rigtig fedt at jagte en tid der var bedre end den forrige.

i starten er der mange gå pauser, men de bliver færre med tiden og jo bedre man bliver til noget jo sjovere bliver det ofte.

Jeg er nu enig i at jeg synes det styrkeprogram ikke er tilskrækkeligt, men man behøver slet ikke lave masser konditionstræning for at tabe sig - det kan sagtens lade sig gøre med vægttræning også.

Link to comment
Share on other sites

Det medicin jeg fik hed abilify..tog det i over 3 år...

Ja havde også tænkt på mere løb er bare lidt i tvivl da jeg har hypermobile løse knæ hvor det også gør ondt bla ved de lunches(ved ikk hvordan det staves) men når jeg laver dem med vægt med min træner...

Kan se der er blandet svar mht mit program....

Link to comment
Share on other sites

Det medicin jeg fik hed abilify..tog det i over 3 år...

Ja havde også tænkt på mere løb er bare lidt i tvivl da jeg har hypermobile løse knæ hvor det også gør ondt bla ved de lunches(ved ikk hvordan det staves) men når jeg laver dem med vægt med min træner...

Kan se der er blandet svar mht mit program....

Tror nu de fleste som svaret m h t dit program har været ens om at det ikke er imponerende, men at vi bare formuleret os på forskellige måder - i hvert fald er det sådan jeg læser dem :wink:

Min tanke var bare at du måske ikke pt synes du kan holde til hård vægttræning og da er det jo bedre du laver den der træning end ingenting. Jeg har som sagt ikke mødt dig, så ved ingenting om hvor slemt det er med dine knæ eller hvor vant du er til træning af al mulig slags. Det gør det svært at vide hvis man skal afråde fra ting som løb, f eks. Jeg har også halvt instabile knæ, men synes f eks jeg kun får det bedre af løb, cykel og styrketræning. Men så var de heller ikke vildt slemme. De røg f eks ikke ud af led hele tiden, men kunne gøre ondt efter fodbold eller efter arbejdsdag stående. Derfor kunne jeg starte forholdvis hurtigt op med tung træning for at få dem bedre.

Men igen - jeg synes ikke den træning virker intensiv nok for at du skal kunne spise som du gør og tabe dig noget særligt.

Link to comment
Share on other sites

Inspireret fra en anden tråd herinde, kunne du jo også, såfremt tiden er til det, powerwalke (eller blot gå en tur), på 12-15km hver dag og samtidig holde kosten uforandret. Det burde i så fald givet et vægttab.

Men vægttab er (desværre) en langsommelig proces, og kræver for mange at kosten holdes under 100% kontrol og at der ikke bare "spises" sundt efter hvad man tror eller føler er sundt.

Link to comment
Share on other sites

du skal såmend heller ikke starte med et marathon løb, men måske:

uge 1-4 - 2 ture ugenligtaf 1 minut løb og 1 minut gang. skiftesvis i ca. 20-30 minutter samlet.

uge 5-6 - 3 ture ugenligt - samme forløb som ovenfor i 30 minutter.

uge 7-9 - 3 ture ugenligt, af 1 minut løb, 30 sek. gang. skiftesvis i ca. 30 minutter.

Evaluering af knæ og form, og så et nyt program.

Prøv dig frem inden du forkaster noget. hvis det ser ud til at fungere, så tag ind i marathonsport(.dk) og få lavet en løbetest og køb et par løbesko der er designet til din løbestil.

sko/løb testen er gratis, de filmer din fodstilling imens du løber på et løbebånd. og gentager det med forskellige sko, indtil i finder et par der passer optimalt.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det medicin jeg fik hed abilify..tog det i over 3 år...

Ja havde også tænkt på mere løb er bare lidt i tvivl da jeg har hypermobile løse knæ hvor det også gør ondt bla ved de lunches(ved ikk hvordan det staves) men når jeg laver dem med vægt med min træner...

Kan se der er blandet svar mht mit program....

hvad med spinning eller almindelig motionscykel?

Link to comment
Share on other sites

Enig med mange herinde fra :smile: Træningen er ikke alpha-omega, men en meget vigtig brik i et vægttab.

Var dog mest din kost jeg ville kommentere, da jeg synes den virker fornuftig nok - lige bortset fra 3dl morgenmadsprodukt. Hvad end det er müsli, havregryn eller cornflakes er der en del kcal gemt der. Hvis du byttede det ud med noget fornuftigt (eller bare skar ned på mængden), og så samtidigt vedligeholder din træning en 3-4 gange om ugen tror jeg bestemt du kan opnå et vægttab :bigsmile:

Mht træningsprogrammet synes jeg heller ikke det virker optimalt. Er en god ide at få kørt lidt styrketræning igennem, men i forhold til det der tror jeg du kan stresse kroppen ligeså meget hjemme med nogle kropsvægtøvelser (og så spare lidt penge), og så evt spæde op med lidt let løb eller powerwalk, som der allerede er foreslået.

Har du tid og overskud kan du evt gå ind på allnatural.dk, og hente det program der hedder "KropKostHK" - det kan hjælpe dig med at holde styr på føden (kalorierne), og gør det væsentligt lettere at have overblik over vægttabet :wink:

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share