Alternativ til pasta og ris....?


rhodos
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger kunne jeg godt bruge et sundere alternativ til Pasta og Ris... Ikke så meget for min skyld men mest for min kærestes der gerne vil smide et par kilo. Det må gerne være relativt nemt at lave men vigtigere heller ikke alt for dyrt da en del af økonomien går til diverse opsparinger for tiden :)

Jeg styrketræner en del og vil jo så også gerne være i Kcal overskud så hvis i også har et alternativ til pasta til mig ville det også være fint. Bliver sgu lidt trivielt i længden at spise pasta hver dag.

Og så lige et helt andet spørgsmål.

Hvis man skal tabe sig skal man naturligvis være i KCAL underskud, og dette underskud opnåes bedst ved en kombination af Motion og sund kost. Sidstnævnte som vigtigste element. Alt det der skulle jeg gerne have styr på :)

MEN... Noget jeg ikke forstår er så at jeg alle vegne hører at man gerne må spise alle de nødder man vil selvom man gerne vil tabe sig. Står her med en pose jordnødder som IKKE er behandlet på nogen måder og alligevel har de 610 KCAL i sig pr 100 gr. Min kæreste må da ikke kunne spise særlig mange nødder uden at komme i kcal overskud så? Jeg har selv i nogle år brugt nødder for at få de ekstra KCAL :S

Går ud fra man skal holde sig fra dem hvis man vil tabe sig? Men syntes bare der er rigtig mange der siger det modsatte, så vil lige tjekke op på det :)

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Ja som overskriften siger kunne jeg godt bruge et sundere alternativ til Pasta og Ris... Ikke så meget for min skyld men mest for min kærestes der gerne vil smide et par kilo. Det må gerne være relativt nemt at lave men vigtigere heller ikke alt for dyrt da en del af økonomien går til diverse opsparinger for tiden :)

Jeg styrketræner en del og vil jo så også gerne være i Kcal overskud så hvis i også har et alternativ til pasta til mig ville det også være fint. Bliver sgu lidt trivielt i længden at spise pasta hver dag.

Fuldkornspasta og fuldkornsris (vilde, brune osv.). De indeholder stort set samme mængde energi men mætter længere - fordel når man vil tabe sig. Kartofler kunne også være en mulighed - antal kcal. pr. 100 g er langt lavere. Ellers må jeg bare anbefale at hun skærer ned på mængden af ris/pasta og i stedet bruger den del af tallerknen til grøntsager - fx. broccoli, ærter, gulerødder osv.

Og så lige et helt andet spørgsmål.

Hvis man skal tabe sig skal man naturligvis være i KCAL underskud, og dette underskud opnåes bedst ved en kombination af Motion og sund kost. Sidstnævnte som vigtigste element. Alt det der skulle jeg gerne have styr på :)

MEN... Noget jeg ikke forstår er så at jeg alle vegne hører at man gerne må spise alle de nødder man vil selvom man gerne vil tabe sig. Står her med en pose jordnødder som IKKE er behandlet på nogen måder og alligevel har de 610 KCAL i sig pr 100 gr. Min kæreste må da ikke kunne spise særlig mange nødder uden at komme i kcal overskud så? Jeg har selv i nogle år brugt nødder for at få de ekstra KCAL :S

Går ud fra man skal holde sig fra dem hvis man vil tabe sig? Men syntes bare der er rigtig mange der siger det modsatte, så vil lige tjekke op på det :)

På forhånd tak.

Når noget lyder for godt til at være sandt er det det ofte også. Du har ret - din kæreste bør ikke vælte sig i nødder men nøjes med en passende mængde således at hun stadig er i kalorieunderskud, men får dækket sit fedtbehov. Grunden til at nødder ofte anbefales - selv når man er på diæt - er fordi nødder indeholder meget af det "sunde umættede fedt". Da kroppen har brug for fedt - også når man forsøger at tabe sig - er det her nødder kan være en god kilde. Alt med måde - alfa og omega er kalorieunderskuddet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Linser og forskellige bønner. De indeholder også en del protein så mætter mere. Couccous er også et godt alternativ, må indræmme jeg ikke ved hvor mange kcal de indeholder.

Jeg synes brocolli,spinat og blomkål kan være gode alternative, specielt fordi de indeholder få kcal så man kan spise ret mange af dem, samtidig mætter de en del.

Derudover diverse rodfrugter såsom jordskokker, pastinakker, persillerod, :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mange tak for svarene. Coscous og bulgur smager jo godt, men er det sundt nok til hende også?

bulgur er i hvert fald sundt og der er vist også en del protein i, og det mætter rigtig meget. Jeg ved ikke med coscous har ikke lige noget stående..

Link to comment
Share on other sites

bulgur er i hvert fald sundt og der er vist også en del protein i, og det mætter rigtig meget. Jeg ved ikke med coscous har ikke lige noget stående..

Bulgur er knækkede hvedekerner. Det indeholder 357 kcl pr. 100 gr og er derfor hverken værre eller bedre end pasta. Couscous er vist også et kornprodukt, så det indholder nok noget tilsvarende.

Jeg vil også slå et slag for kartofler. Det er en god kulhydratkilde, som ikke er så energitæt som ris og pasta (du kan spise mere inden det feder, groft sagt.) Grøntsager er også en løsning, som er endnu mindre energitæt. Det er en god ide hvis et måltid består af 25 % mager kød eller fisk, 25 % kartofler og 50 % grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=291seven2

Læs, forstå - lev efter det!

Dog skal man selvfølgelig tilpasse det en selv, personligt indtager jeg ikke så meget fedt som der foreskrives, men gem fuldkornspasta, brune ris samt kartoflerne til måltidet efter dine træningspas. Det har hjulpet mig til en bedre kropskomposition!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share