Styrkeløft: Jarmo Sohlman (FIN) dopingpositiv igen


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Første gang var nu til deres nationale mesterskaber, mener ikke han nåede at stille op internationalt, efter hans prøve.

Men skal man ikke være ret blåøjet, hvis man tror på at han ikke ville have fortsat, hvis han ikke var blevt snuppet første gang?

Link to comment
Share on other sites

Det er ærgeligt, rigtigt ærgeligt. En skam at han ikke lærer af sine fejltagelser, men i stedet vælger at ødelægge sit ry fuldstændig. Selv hvis man troede på historien om de forurenede vitaminer dengang, skal man være mere end blåøjet for stadig at tro på det.

Det er altid ærgeligt, når en topløfter bliver knaldet, fordi det betyder at der er rigtig mange andre løftere i medaljerækken, der lider under det. Endnu værre er det når man tænker på Jarmos rolle i finsk styrkeløft.

Jeg synes at det er sørgeligt, at styrkeløft har betydet så meget for manden, at han har ville satse liv, venner, status etc. på den måde. Heldigvis blev han nappet, så det er forhåbentligt en advarsel til andre evt. krudthoveder.

Nu lyser Jarmos fysik jo også af at være tanket maximalt op, så det kommer jo ikke rigtigt som nogen overraskelse...

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man jo aldrig vide 100%, men her er mine egne personlige overbevisninger, som står helt for egen regning...

Jeg tror dansk styrkeløft er så rent, som det kan blive. Dermed ikke sagt, der ikke render en tosse rundt et sted i de danske styrkeløft-klubber med stikmærker i ballen og en plettet samvittighed - det kan vi aldrig helt undgå. Det vi kan gøre er, at vi kan sørge for et fornuftigt niveau af out of competition tests og at hele tiden påvirke kulturen i retning mod antidoping. Toppen af dansk styrkeløft er jeg personligt helt overbevist om, er ren.

I lande som Norge og Sverige hersker der en lignende kultur mht. antidoping, men jeg kender ikke nok til landenes styrkeløftere og kultur til at smide hovedet på blokken på samme måde som for de danske eliteløftere. Sverige fik sin bedste atlet testet positiv for et års tid siden (måske er det længere siden), så lidt problemer har de da haft for nylig.

I Rusland og Ukraine især, tror jeg man doper sig systematisk, måske endda organiseret. De har en bundrådden styrkeløft-kultur, og jeg tror ikke et eneste øjeblik på, at de har forbedret sig det mindste, siden de blev suspenderet fra deltagelse i IPF-regi (hvor de nu desværre er med igen). Jeg glæder mig til Rusland og Ukraine igen for testet en løfter positiv, så de kan ryge på porten igen. Og det vil ske ret hurtigt, tror jeg.

Blot for at perspektivere, det Klaus skriver, som jeg iøvrigt er enig i, har jeg fundet et udsagn, der måske viser der er en grundliggende forskel på den officielle danske holdning til doping og så den officielle finske.

Kåre Lundgren

IP: 195.252.59.133

Aug 5th, 2007 - 9:23 PM Re: Jarmo Sohlman dopingpositiv igen

Vem är förvånad??

När JS blev uttagen till det Finländska landslaget i våras blev det en debatt. Jag skrev då att det är synd att Finland avviker från övriga Nordiska länder i hur seriöst man tar ställning mot doping. I Danmark, Norge och Sverige finns en regel sedan länge, att den som blir fälld för doping med steroider eller narkotika inte tas ut till landslaget nägon mer gång.

Det är en tydlig signal till alla hur allvarligt man ser på dopingproblemet.

Nu har Finländskt styrkelyft fått ett helt onödigt dopingfall på halsen på grund av detta kryphål som enbart gynnar oärliga dopare.

Låt den här soppan leda till att Finland uppgraderar sin antidopingpolicy till Nordisk nivå, så kommer i alla fall något gott ur den här skandalen. Gör inte ansvariga i Finland någonting så får väl annars JS en ny landslagschans om två år, för det finns väl knappast någon regel i Finland om hur många dopingavstängningar man maximalt får ha..............??

Link to comment
Share on other sites

Hvor der ikke er nogen doping politik, så de er faktisk ligeglad med du er taget for doping. :bigsmile:

Det er FPO så ikke helt. Et af FPO's medlemmer skrev på Voimaharjoittelu.net's forum at Jarmo först ville kunne söge optagelse om 2 år. Hvilke regler i FPO det så bunder i har jeg ikke lige kunne finde ud af. Men jeg går udfra at han har ret.

Link to comment
Share on other sites

(Kåre)

Låt den här soppan leda till att Finland uppgraderar sin antidopingpolicy till Nordisk nivå, så kommer i alla fall något gott ur den här skandalen. Gör inte ansvariga i Finland någonting så får väl annars JS en ny landslagschans om två år, för det finns väl knappast någon regel i Finland om hur många dopingavstängningar man maximalt får ha..............??

Gode tanker.

Uanset om det finske styrkeløft forbund er voksne nok til at tage konsekvensen eller ej (man kunne have sine tvivl), så har IPF sørget for at det er slut anden gang, man nappes...:

10.1 Imposition of Ineligibility for Prohibited Substances and Prohibited Methods

Except for the specified substances identified in Article 10.3, the period of Ineligibility imposed for a violation of Article 2.1 (presence of Prohibited Substances or its Metabolites or Markers), Article 2.2 (Use or Attempted Use of Prohibited Substance or Prohibited Method) and Article 2.6 (Possession of Prohibited Substances and Methods) shall be:

First violation: Two (2) years’ ineligibility.

Second violation: Lifetime ineligibility.

However, the Athlete or other Person shall have the opportunity in each case, before a period of ineligibility is imposed, to establish the basis for eliminating or reducing this sanction as provided in Article 10.5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share