4 sæt af en øvelse kontra


mlla
 Share

Recommended Posts

Hvilken forskel er der på at lave 4 sæt af feks. bænkpres kontra 4 forskellige øvelser for bryst ???

Jeg kan ikke lige se forskellen ud over det bliver til mange øvelser, hvis det gøres konsekvent gennem hele træningsprogrammet.

Spørgsmålet er afledt af mit første indlæg :HJÆLP til en nybegynder., træningsprogram. HJÆLP til en nybegynder.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg såmen godt fortælle dig. Indledningsvist vil jeg sige at 4 sæt bænkpres er bedre end 1 sæt med 4 forskellige brystøvelser.

Dette skyldes rekrutteringen af motoriske enheder. Når man laver bænkpres, så aktiverer man en given klynge af motoriske enheder (MU) i musklen. Ved at lave 4 sæt bænkpres opnår man en større træthed i de aktiverede MU´s og dermed højere grad af muskelprotein degradation. Dette fører til større hypertrofi respons (muskeltilvækst). Når man modsat laver 1 sæt af 4 øvelser, så får man aldrig stimuleret en optimal muskelprotein degradation i de aktiverede MU´s, da fokus hele tiden skifter, og friske MU´s aktiveres på baggrund af den nye øvelses natur. Selvfølgelig kan man sagtens få fremgang ved at lave 1 sæt hver i 4 forskellige øvelser. Men jeg vil klart mene det er bedre at lave 4 sæt i en stor effektiv basisøvelse, og så evt. skifte den ud med en anden stor basisøvelse efter 4-6 uger. Det kunne være fra bænkpres til incline bænkpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ok- det lyder jo ret overbevisende.

Men! ( altid et men ) feks triceps øvelser hvor meget kan man egentlig flytte rundt med "focus" på de muskler ??

Ex. disse 4 øvelser : Tric kabel, Tric pres, Kickback, Tric kabel rev.

Rammer de ikke alle hele triceps, dog med det største eller mindre focus på en anden del af musklerne, men det da stadig hele musklen der arbejder, altså eller hvad??

Link to comment
Share on other sites

TJ: Jeg er helt med på, det du skriver ovenstående er rigtig, altså med at det er bedst at køre med den samme øvelse - f.eks. bænkpres.

Men er det ikke det samme ved mavetræningen? I artiklen om mavetræning her på MOL står der:

Mavemusklerne består af flere muskler. Hver af disse muskler består yderligere af forskellige bundter af fibre. Nøglen til god mavetræning er derfor at lave mange forskellige øvelser.
Er det ikke forkert så??? - eller er det fordi at det forudsættes, at det er uden belastning der trænes, og at man så tager mange øvelser?

LINK til artiklen : http://www.motion-online.dk/oev_biblio/mav...e_traening1.htm

:wave:

PS. De skriver endvidere at

Mavemusklerne er i princippet ikke anderledes end andre muskler. Den mest effektive styrketræning af mavemusklerne er derfor også at lave få gentagelser med høj belastning.

Dette har du/I jo også sagt flere gange - men det gør jo ikke min første quote mindre mærkelig....

Nøglen til god mavetræning er derfor at lave mange forskellige øvelser.
?????
Link to comment
Share on other sites

Tiger> det der menes er jo nok at maven består af flere forskellige muskler (rectus abdominis, obliquus externus, obliquus internus osv.). Brystmusklen består af en stor muskel (pectoralis major) og en mindre (pectoralis minor), og rammes rimeligt nemt med få øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg såmen godt fortælle dig. Indledningsvist vil jeg sige at 4 sæt bænkpres er bedre end 1 sæt med 4 forskellige brystøvelser.

Dette skyldes rekrutteringen af motoriske enheder. Når man laver bænkpres, så aktiverer man en given klynge af motoriske enheder (MU) i musklen. Ved at lave 4 sæt bænkpres opnår man en større træthed i de aktiverede MU´s og dermed højere grad af muskelprotein degradation. Dette fører til større hypertrofi respons (muskeltilvækst). Når man modsat laver 1 sæt af 4 øvelser, så får man aldrig stimuleret en optimal muskelprotein degradation i de aktiverede MU´s, da fokus hele tiden skifter, og friske MU´s aktiveres på baggrund af den nye øvelses natur. Selvfølgelig kan man sagtens få fremgang ved at lave 1 sæt hver i 4 forskellige øvelser. Men jeg vil klart mene det er bedre at lave 4 sæt i en stor effektiv basisøvelse, og så evt. skifte den ud med en anden stor basisøvelse efter 4-6 uger. Det kunne være fra bænkpres til incline bænkpres.

Thomas

Tjaaa, jeg er også næsten enig. Hvis formålet er at blive god til at bænkpresse, så er der selvfølgelig kun en vej - og det er at bænkpresse.

Hvis målet er at få store brystmuskler, så kan der godt være et rationale i at sprede træningen ud på lidt flere øvelser. Hvis intensiteten i bænkpressen er høj, og udmattelsen af nervesystemet det samme samtidig med frekvensen er høj. Så ved skære ned på volumen af den enkelte øvelse, og vælge andre komplimentere øvelser med en anden pathway gennem nervesystemet, bliver udmattelsen samtidig mindre... hvilket igen medfører der kan trænes med høj intensitet i længere tid uden at opleve den samme form for udbrændthed...

Link to comment
Share on other sites

En motorisk enhed er en motorisk neuron og de muskelfibre, den innerverer.

En neuron innerverer mange muskelfibre, men den enkelte muskelfiber er kun kontrolleret af en neuron. Muskelfibrerne i en motorisk enhed ligger alle i samme muskel, men spredt i hele musklen. Når en motorisk neuron fyrer, kontraherer alle muskelfibrerne, den innerverer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share