Carving Ski - Hvilke og hvor?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Mine ski står for udskiftning og jeg har i den forbindelse brug for lidt vejledning.

Jeg har efterhånden været afsted på ski en del gange og er vel efterhånden blevet rutineret. De sidste mange år har jeg stået på mine 203cm brædder, der har cirka lige så meget tajle som en russisk kuglestøder, og selvom de langtfra er slidt op, så skal de skiftes ud. Mine ski er rimeligt stive (Rossignol 7S, tidl. topmodel) og det har jeg været godt tilfreds med.

Jeg vil gerne have et par carving ski, men så kommer spørgsmålet om hvad jeg skal vælge - hvor lange skal de være, hvor meget talje skal de have og hvor stive skal de være. Det skal vel være nogle ski til all-round brug.

Håber der er nogen som har noget linkage eller gode råd eller måske endda kan anbefale nogle bestemte ski. Jeg vil ikke betale en krig for den nyeste model, men havde håbet at kunne finde en model fra sidste sæson, der er sat ned.

Link to comment
Share on other sites

Mine ski står for udskiftning og jeg har i den forbindelse brug for lidt vejledning.

Jeg har efterhånden været afsted på ski en del gange og er vel efterhånden blevet rutineret. De sidste mange år har jeg stået på mine 203cm brædder, der har cirka lige så meget tajle som en russisk kuglestøder, og selvom de langtfra er slidt op, så skal de skiftes ud. Mine ski er rimeligt stive (Rossignol 7S, tidl. topmodel) og det har jeg været godt tilfreds med.

Jeg vil gerne have et par carving ski, men så kommer spørgsmålet om hvad jeg skal vælge - hvor lange skal de være, hvor meget talje skal de have og hvor stive skal de være. Det skal vel være nogle ski til all-round brug.

Håber der er nogen som har noget linkage eller gode råd eller måske endda kan anbefale nogle bestemte ski. Jeg vil ikke betale en krig for den nyeste model, men havde håbet at kunne finde en model fra sidste sæson, der er sat ned.

Hey.

Nu skriver du at du gerne vil have en all-round ski... Hvad mener du helt præcist med det? Vil du have en let og smidig ski til leg på pisten og i parken eller en mere racing-orienteret og stiv ski til pist og cross eller en blød og bredere ski til pist og off-piste? Der findes ingen ski der kan det hele.

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Nu skriver du at du gerne vil have en all-round ski... Hvad mener du helt præcist med det? Vil du have en let og smidig ski til leg på pisten og i parken eller en mere racing-orienteret og stiv ski til pist og cross eller en blød og bredere ski til pist og off-piste? Der findes ingen ski der kan det hele.

Uha, godt spørgsmål. Jeg mener præcist det jeg skriver ;-)

Jeg skal vel have et eller andet der ligger mellem de to sidste. Da jeg har været vant til at køre på lange og stive ski som ikke drejer særligt nemt, vil jeg nok ikke kunne affinde mig med nogle som er alt for bløde (og som klaprer alt for meget når det går stærkt) og samtidig er jeg vant til at sving kræver at man gør en indsats. De skal bruges på pister og off-piste - parker er ikke lige mig.

Er det nok?

EDIT: Kan være at jeg lige skal tilføje at mit færdighedsniveau nok er omkring advanced, og at jeg er 190/88.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Uha, godt spørgsmål. Jeg mener præcist det jeg skriver ;-)

Jeg skal vel have et eller andet der ligger mellem de to sidste. Da jeg har været vant til at køre på lange og stive ski som ikke drejer særligt nemt, vil jeg nok ikke kunne affinde mig med nogle som er alt for bløde (og som klaprer alt for meget når det går stærkt) og samtidig er jeg vant til at sving kræver at man gør en indsats. De skal bruges på pister og off-piste - parker er ikke lige mig.

Er det nok?

EDIT: Kan være at jeg lige skal tilføje at mit færdighedsniveau nok er omkring advanced, og at jeg er 190/88.

Jeg har et sæt der passer dig perfekt. I så fald du ikke nødvendigvis vil have fabriksnye ski? De har kun 4 uger på sålen, men jeg har selv fundet ud af at jeg skal have noget blødere og kortere.

Edited by Tunen
Link to comment
Share on other sites

Uha, godt spørgsmål. Jeg mener præcist det jeg skriver ;-)

Jeg skal vel have et eller andet der ligger mellem de to sidste. Da jeg har været vant til at køre på lange og stive ski som ikke drejer særligt nemt, vil jeg nok ikke kunne affinde mig med nogle som er alt for bløde (og som klaprer alt for meget når det går stærkt) og samtidig er jeg vant til at sving kræver at man gør en indsats. De skal bruges på pister og off-piste - parker er ikke lige mig.

Er det nok?

EDIT: Kan være at jeg lige skal tilføje at mit færdighedsniveau nok er omkring advanced, og at jeg er 190/88.

Hvor ofte står du på ski?

Hvis du ikke er afsted mere end 14 dage/år, så vil jeg anbefale dig at leje.

Også fordi du åbenbart har spildt al for megen tid på nogle lange 80'er-brædder, har du brug for at komme ud og prøve lidt forskelligt af alle de nye, fede ski. Det koster dig nok omkring 1000,-/uge at leje et par fede ski på destinationen, men så kan du som regel også bytte, som du lyster i løbet af ugen.

Med din højde, skal du ikke have ski over 180 cm., medmindre du skal bruge det meste af din tid i noget seriøst pudder. I dag kan du få meget korte ski, der ikke klaprer ved høj fart.

Jeg lejer altid, og kan f.eks. godt lide at tage et par dage på nogle stive race carvere og så resten af tiden lege på nogle lidt blødere - måske endda snuppe en dag på et par fun carvers. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tun, du er velkommen til at sende mig en PM.

Jeg kommer som oftest afsted 1-2 uger om året. Om jeg har spildt min tid på 80'er brædder er både og. Jeg har lært at håndtere dem, og kan det mest af hvad andre kan på deres korte carving ski. Har et par gange lånt carving og været meget tilfreds med det, da de indbyder til en anden løbestil.

Sidder lidt og kigger på nogle Salamon X-Wing Tornado 07 model, da jeg umiddelbart kan se at de skulle være rimeligt fornuftige. Skal vel have enten 170 eller 178cm.

EDIT: Kan se at der er nogle ret gode tilbud på nettet. Nogle som har erfaringer med at købe i UK eller Tyskland via nettet?

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Hej

Prøv at kigge på www.sport-conrad.de De har mange rigtige billige ski, også sidste års modeller. De burde være meget billige i øjeblikket. Jeg har selv handlet der et par gange uden nogen problemer overhovedet. De snakker fint engelsk og ringer til dig, hvis de er i tvivl om din bestilling. Super flinke fyre dernede!

X-wing'en er nok lige blød nok til dig, hvis du kommer fra et par gamle planker. Som tidligere nævnt kan du heller ikke få et par ski som kan der hele. Men gode bud kunne være K2 Apache Recon, Atomic SX 10 B5, K2 Moto Cross, Völkl AC 4 Titanium. Alle er all-mountain ski eller cross-ski og på tilbud i øjeblikket på sport-conrad. Ønsker du en stivere ski skal du nok kigge på et par cross-ski. Cross-skiene er lidt smallere i tajlen, men til gengæld stivere. All-mountain skiene er lidt blødere, men til gængæld bredere i taljen. Men som sagt: man kan ikke få det hele... :smile:

Håber du kan bruge det...

/Ajes

Link to comment
Share on other sites

Det er bestemt en bekymring at Tornadoerne er bløde, men på den anden side er det et tradeoff mellem en bredere ski som f.eks. Furyen, som er mere til offpiste og så cross som er mest til løjper (men begge mere stive end tornadoerne). I flere kommentarer er det nævnt at tornadoerne ikke er helt gode ved høj fart. Det er jo det med at få det hele pakket sammen i en ski. Kunne være fint hvis man kunne prøve dem...

Det som jeg bl.a. hæfter mig ved er at tornadoerne både kan køres aktivt, og mere tilbagelænget og at flere skriver at det er en sjov ski at køre på. Det skal jo være sjovt at stå på ski :-) Kan jeg finde dem med plade, så skulle det gøre dem stivere og med min vægt og højde skal jeg nok op i en 178, men overvejer om jeg skal ned i 170. Har fundet 2008 modellen til €499 inkl. bindinger i tyskland.

Edit: Sprogspasser...

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt på linie med Los. Prøv nogle forskellige ski på destinationen, og køb dem du er mest tilfreds med. Mange steder har de ski, som du kan leje - og så koster leje ikke noget, hvis du ender med at købe hos dem. Det benyttede jeg mig af sidste år, og var glad for.

- Klaus, Vinter-Canadier :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share