Videnskabelige artikler ang. træning


Thomas Mikaelsen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen,

Jeg står over for et 8-uger langt forløb i idræt, hvor jeg skal lave et træningsprogram og måle mine resultater. Det er meget normalt, og nothing out of the ordinary. Selv har jeg lavet egne programmer og programmer til andre i godt 3 år nu, men jeg har aldrig dykket dybere ned i den videnskabelige forskning bag det. Selvfølgelig har jeg læst alle de mange "populær-artikler" på MOL, Getbig, T-nation, EliteFts og ABCBodybuilding, men de egentlige forsøgsskrifter har jeg ikke læst for mange af.

Derfor søger jeg nu hjælp til en helvedes masse links, der kan begrunde, hvorfor vi træner, som vi gør.

F.eks. den noget ældre undersøgelse, der slog fast, at volumen, intensitet, TUT, træningsfrekvens osv. er de faktorer man skal manipulere med, når man tænker både styrke såvel som maksimal muskelvækst, men jeg kan under ingen omstændigheder huske nogen navne, og søger derfor MOLs samlede hjælp :superman:

Håber I vil finde bare lidt tid til at give en hånd med.

På forhånd tak og de venligste hilsener

/Thomas

Edited by Thomas Mikaelsen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej alle sammen,

Jeg står over for et 8-uger langt forløb i idræt, hvor jeg skal lave et træningsprogram og måle mine resultater. Det er meget normalt, og nothing out of the ordinary. Selv har jeg lavet egne programmer og programmer til andre i godt 3 år nu, men jeg har aldrig dykket dybere ned i den videnskabelige forskning bag det. Selvfølgelig har jeg læst alle de mange "populær-artikler" på MOL, Getbig, T-nation, EliteFts og ABCBodybuilding, men de egentlige forsøgsskrifter har jeg ikke læst for mange af.

Derfor søger jeg nu hjælp til en helvedes masse links, der kan begrunde, hvorfor vi træner, som vi gør.

F.eks. den noget ældre undersøgelse, der slog fast, at volumen, intensitet, TUT, træningsfrekvens osv. er de faktorer man skal manipulere med, når man tænker både styrke såvel som maksimal muskelvækst, men jeg kan under ingen omstændigheder huske nogen navne, og søger derfor MOLs samlede hjælp :superman:

Håber I vil finde bare lidt tid til at give en hånd med.

På forhånd tak og de venligste hilsener

/Thomas

Hej Bare lige for at evt. bedre at kunne hjælpe. Det træningsprogram som du skal lave er det rettet til så at sige normale mennesker?

Det er ikke overvægtige eller andre grupper?

Link to comment
Share on other sites

Fred Hatfield kan bidrage med en hel række gode artikler. Du kan finde dem på www.drsquat.com. Der er specielt en artikel, hvor han gennemgår syv forskellige elementer, som er afgørende for et godt træningsprogram. Det er en helt grundlæggende artikel for bedømmelse af træningsprogrammer. Jeg kan desværre ikke selv finde artiklen igen, så hvis det lykkes for dig, så smid venligst et link til den her på siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

pubmed har det hele - det skal bare findes :wink:

Eller HST hjemmesiden - der har de været rigtig fine til at linke til forskningsartiklerne bag. Eller søg på de gamle posts her på sitet - tidligere var udsagn rigtig fint begrundet, har ikke lige læst så meget med på det sidste, så ved ikke rigtig om det forholder sig sådan stadig.

Ellers så er thinkmuscle god.

En rigtig rigtig rigtig fin side er mind and muscle.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Det tager lang tid at søge på evt pubmed og det er svært at danne sig et overblik gennem et abstrakt, nogle ligger hele artiklen ud på nettet, men det er langt fra alle.

Mit råd til dig er at købe/låne

Designing resistance training programs. af Steven J. Fleck og William J. Kraemer

isbn nr : 0 - 87322 - 508 - 2

Bogen gennemgår det meste indefor vægttræning også fysiologien bag mm. Der er også kildehenvisninger på alt. Det er en bog der bygger på videnskab og ikke praktisk viden fra den lokale bøv i fitnessklubben

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt er det bl.a. PubMed du skal søge på i forhold til sundhedsvidenskabelige artikler. Ud over at en lang række journale kræver betaling for deres artikler (eller login via et universitet) er det ikke så let at få noget fornuftigt ud af originalforskningen. Målgruppen er andre forskere og for at kunne forholde sig kritisk til artiklerne er man nødt til at have kendskab til styrker og svagheder ved de anvendte metoder.

Hvis du vil have den videnskabelige underbygning med kan eksempelvis vedhæftede måske bruges. Der har de allerede forholdt sig til de oprindelige metoder...

Designing Resistance Training har som nævnt også kildehenvisninger...

American_College_of_Sports_Medicine_position_stand._Progression_models_in_resistance_training_for_healthy_adults..pdf

Link to comment
Share on other sites

Fred Hatfield kan bidrage med en hel række gode artikler. Du kan finde dem på www.drsquat.com. Der er specielt en artikel, hvor han gennemgår syv forskellige elementer, som er afgørende for et godt træningsprogram. Det er en helt grundlæggende artikel for bedømmelse af træningsprogrammer. Jeg kan desværre ikke selv finde artiklen igen, så hvis det lykkes for dig, så smid venligst et link til den her på siden :wink:

I denne artikel opstiller Dr.Fred 7 grunlæggende principper for træning:

Important Concepts You Should Know!

Håber det var den du tænkte på, om ikke andet er det en god artikel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share