Styrketræningsprogram


homer simpson
 Share

Recommended Posts

Hej

Nedestående er et udkast til mit kommende styrketræningsprogram.

Min baggrund er 9 måneders ustruktureret træning baseret på basisøvelser. Mit primære mål er styrke, dog er muskelmasse velkommen i moderate mængder.

Jeg vil køre 4 cyklusser med 3 dage om ugen efterfulgt af en restitutionsuge. Procentsatserne/vægtene for de forskellige øvelser vil jeg sjusse mig frem til.

Sideløbende vil jeg lave et let Pavel chinup ladders program, som dog ikke er prioriteret særligt højt.

Derudover løber jeg 3 gange om ugen, pt. dog ikke særligt langt (ca. 5 km).

Alle kommentarer er yderst velkomne, da min erfaring med styrketrænings planlægning er yderst begrænset (ikke eksisterende).

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt er jeg enig i, at dit program ser fint ud. Men der er dog en enkelt undtagelse. Jeg mener nemlig, at du bør reducere mængden af træning i de tre konkurrenceløft.

Med træning tre gange om ugen tror jeg ikke på, at du i længden kan holde til at træne squat/dødløft hver eneste træning. På dag 1 træner du både dødløft og squat, dag 2 squat og goodmornings, dag 3 dødløft og dag 4 squat. Du træner altså enten squat, dødløft eller begge dele tre gange om ugen. Det er efter min opfattelse for meget. Squat og dødløft er så tunge øvelser, at du ikke kan træne dem så meget i ret lang tid. Du drøner lynhurtigt ind i en omgang overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvis det skal være på den måde, så er det jo en helt anden sag. Hvis der kalkuleres med overtræning, så var Smolovs Cycle måske en idé? Den præsenteres i denne artikel af Pavel Tsat...o.s.v. og den trækker virkelig tænder ud. Den slutter med squat mandag (5 x 5 x 90%), onsdag (4 x 3 x 95%) og lørdag (3 x 4 x 95%). God fornøjelse ;) .

Smolovs Cycle

Link to comment
Share on other sites

Jamen, hvis det skal være på den måde, så er det jo en helt anden sag. Hvis der kalkuleres med overtræning, så var Smolovs Cycle måske en idé? Den præsenteres i denne artikel af Pavel Tsat...o.s.v. og den trækker virkelig tænder ud. Den slutter med squat mandag (5 x 5 x 90%), onsdag (4 x 3 x 95%) og lørdag (3 x 4 x 95%). God fornøjelse ;) .

Den ser spændende og HÅRD ud. :devil:

Desværre har jeg ikke adgang til de bedste træningsfaciliteter, bla. bruger jeg en håbløs Weider bænk som squat stativ.

Så alt over 85-90% i squat er desværre lukket land. :(

Det ser sgu egentlig godt ud, men måske skulle du overveje at smide lidt ekstra støtteøvelser på til bænk, altså noget triceps og bryst pjat.

Nu prioriterer jeg godt nok ikke min bænkpres så højt, men hvilke øvelser vil du foreslå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er nødvendigt med flere støtteøvelser for bænkpres - første prioritet bør være mere bænkpres! Sådan som programmet ser ud nu træner du ikke mindre end to gange bænkpres om ugen, hvilket er i underkanten, hvis du træner for at blive så stærk som muligt i de tre styrkeløft øvelser. Drop evt skulderpres til fordel for et tredje bænkprespas. På den måde får du trænet bænkpres over to gange om uge i gennemsnit, hvilket virker mere passende, da det jo er et rendyrket styrkeløftprogram du efterspørger. Et bænkpres setup, kunne være baseret på et tungt pas, et dynamisk pas og et volumenpas.

Link to comment
Share on other sites

da det jo er et rendyrket styrkeløftprogram du efterspørger

Jeg tror jeg er for slap til at gå under betegnelsen styrkeløfter. :)

Min primære interesse er langdistance løb, men da jeg desværre har været skadet det sidste års tid har jeg forsøgt mig med noget almen styrketræning.

Jeg tror min megen tid på MOL skinner lidt igennem i mit program. ;)

Stående pres er med fordi jeg synes det er en "fed" øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner efter at maksimere de tre store løft (squat, bænkpres og dødløft), så træner man styrkeløft, og så er det fuldstændig ligegyldig hvor meget man løfter! Du har selvfølgelig ret i, at hvis man ikke træner for at stille op i styrkeløft, så er det jo ikke afgørende om man træner bænkpres lidt mindre end 2 gange om ugen i gennemsnit.

Link to comment
Share on other sites

Det med Smolovs program var nu også ment som en spøg ;) . Dels er det ikke et fuldstændigt træningsprogram men en peaking cycle i ét enkelt løft, og dels er programmet så hårdt, at det kun vil være de færreste motionister, som overhovedet vil være i stand til at gennemføre det.

Angående bænkpres, så er jeg ikke enig med Rod og Thomas B i, at der bør tilføjes yderligere til denne øvelse. Med to bænkpresdage om ugen og derudover yderligere en træningsdag med bænkpreshjælpeøvelser som skulderpres og dips, er du efter min mening fuldt dækket ind på denne øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Bel- jeg anbefaler ikke yderligere hjælpeøvelser til bænkpres! Jeg anbefaler derimod at fokusere mere på selve løftet: BÆNKPRES, som pt IKKE trænes to gange om ugen. Bemærk at det er et rullende program, hvor der trænes 3 gange om ugen, hvilket vil sige, at der trænes bænkpres mindre end 2 gange om ugen i gennemsnit. Det synes jeg er for lidt, 2 gange bør være minimum, hvorfor mit forslag var, at mindske volumen af hjælpeøvelser, og tilføje endnu et bænkprespas!

Link to comment
Share on other sites

BK> jeg er slet ikke enig i at programmet skal fungere efter concentrated loading princippet for at retfærdiggøre at man kører enten squat eller dødløft hver gang. Masser af gode programmer fungere efter dette princip uden risiko for overtræning. Samtidig er overtræning ikke et problem for begyndere som slet ikke har den fornødne neurale effektivitet til at belaste kroppen på samme måde som en erfaren løfter. I princippet kunne man sagtens træne både squat og dødløft hver gang, 3 gange i ugen. Det er IKKE noget problem, sålænge intensiteten cykles. Det er jo nøjagtig det SAB gør i Chris Thibaudeau´s Canadian Non-Linear program. Og med særdeles flotte resultater må man sige. Stephan Korte´s 3 x 3 program fungere også efter princippet at man træner alle 3 styrkeløft hver gang. Jeg ved Wade Hanna som har skrevet mange artikler over på deepsquatter.com er stor tilhænger af at træne de 3 store hver gang. Så det behøver altså ikke være et problem, hvis intensitet og volumen er tilpasset herefter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved Wade Hanna som har skrevet mange artikler over på deepsquatter.com er stor tilhænger af at træne de 3 store hver gang. Så det behøver altså ikke være et problem, hvis intensitet og volumen er tilpasset herefter.

Thomas

TJ > Og dog.... man skal passe på ikke at træne for mange sæt hvis man vælger at træne de tre store hver gang....

Redigeret : ..... det er vel også det du mener med intensitet og volumen :retard: SORRY

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share