Puerta døde idag


donprehn
 Share

Recommended Posts

Spansk fodbold er ramt af en ufattelig tragedie efter at Antonio Puerta i dag er afgået ved døden på hospitalet, hvor han har været indlagt siden i lørdags.

Antonio Puerta faldt om med hjertestop på banen i kampen mod Getafe og det lykkedes i første omgang at genoplive ham og han gik selv ned i omklædningsrummet, hvor hans hjerte gik i stå fire gange igen. Det lykkedes hver gang at genoplive ham og han blev i hast overført til intensiv-afdelingen, hvor han har ligget i koma lige siden.

I dag forværredes hans tilstand sig alvorligt og midt på eftermiddagen kom den tragiske nyhed om den 22-åriges forsvarers død.

:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen så langt ude - det ene øjeblik ser man kampen - han får det dårligt, men går jo fra banen, så SÅ slemt kan det jo ikke være.. To dage efter er han bare død.

Er det bare mig, eller sker det mere på fodboldbanen end for kuglestødere? - eller løbere for den sags skyld. Cykelryttere har der heller ikke været deciderede dødsfald af for nylig, vel? - ud over e. fald.

Det sgu' underligt :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Endnu et kollaps

Det kan selvfølgelig skyldes en masse forskellige ting, men jeg tænker på om overdreven brug af smertestillere kan forårsage den slags?

Smertestillere og gigtpiller kunne være en mulighed - især relativt nye antiinflammatoriske midler som COX-2 hæmmere har været sat i forbindelse med hjerteproblemer. Der findes ikke nogle klare undersøgelser om fodboldspillers brug af disse men der er vel ingen tvivl om det de bliver brugt ret flittigt? FCKs læge udtalte sidste år at han havde udskrevet over 1000 gigtpiller til FCKere...det synes jeg lyder ret voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

COX-2 hæmmere har i forskellige undersøgelser vist sig at kunne skabe AMI i form af akut trombedannelse i koronarkarrene - risikoen er dog kun meget begrænset forøget og risikoen synes ikke at stige ved at tage kanonhøje doser. De biokemikere/epidemiologer jeg har hørt synes at tilbagetrækningen af COX-2 hæmmere fra markedet i USA var stærkt overdrevet.

Det kunne dog godt lyde somom en blodprop kunne have været årsag til kollapset i den her sag - akut trombedannelse i koronarkarrene kan typisk resultere i at hjertet går i ventrikelflimmer op til flere gange efter genoplivning - hvis tingene forholder sig sådan kunne man forestille sig at enten massive skader på hjertemuskulaturen eller hjerne som følge af iltmangel kunne være grunden til at han først blev erklæret død så relativt langt tid efter tilfældet - kunne forstå han blev holdt i kunstigt koma.

Selvfølgelig kan en medfødt hjertefejl også give samme problemer, men det er bare usandsynligt det optræder i en så relativ "sen" alder.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig, eller sker det mere på fodboldbanen end for kuglestødere? - eller løbere for den sags skyld. Cykelryttere har der heller ikke været deciderede dødsfald af for nylig, vel? - ud over e. fald.

Det sgu' underligt :crazy:

Jeg kendte en meget erfaren marathon løber som for nyligt faldt død om i skoven :unhappy: ... Synes jeg har hørt noget om at hans hjerte havde vokset sig for stort :eh: Har ikke selv noget forstand på det, men det lyder da vildt :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kendte en meget erfaren marathon løber som for nyligt faldt død om i skoven :unhappy: ... Synes jeg har hørt noget om at hans hjerte havde vokset sig for stort :eh: Har ikke selv noget forstand på det, men det lyder da vildt :crazy:

Hjertet er jo en muskel, så den vokser og tilpasser sig den form for belastning den nu engang bliver udsat for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share