Svømning


loeberen
 Share

Recommended Posts

Hej Mol

jeg er lige startet på Oure idrætsefterskole og vi har egen svømmehal.

Mit spørgsmål går ud på hvad i ville andbefale mig af svømeprogrammer og øvelser, mit mål er at svømme hurtigere crawl og få en bedre teknik. Jeg svømmer okay, men det ville være dejligt med nogle fif. :bigsmile:

På forhånd tak

Loeberen

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol

jeg er lige startet på Oure idrætsefterskole og vi har egen svømmehal.

Mit spørgsmål går ud på hvad i ville andbefale mig af svømeprogrammer og øvelser, mit mål er at svømme hurtigere crawl og få en bedre teknik. Jeg svømmer okay, men det ville være dejligt med nogle fif. :bigsmile:

På forhånd tak

Loeberen

Hvad er dine forudsætninger? Kan du svömme? Og hvor godt? (hvor hurtigt og/eller hvor mange armtag på 25 m)

Hvad er dit mål? Vil du svömme hurtigere på 50 m sprint eller være hurtigere til at svömme distance?

Link to comment
Share on other sites

hej

mit mål er at blive en okay distance svømmer(500-5000 m). Jeg har desværre ingen tider på svømningen da det som sagt ikke er noget jeg har lavet det helt vilde af.

Loeberen

Hop du i bassinet og svöm 1000 m på tid, så er det noget nemmere at sige noget om hvad du skal lave.

Hvis du på nogle af banerne kan tælle antallet af armtag er der endnu mere at arbejde med.

Hvis du ikke kan holde under 2 min per 100 m, så start evt med at svömme 500 m istedet for 1000 m

Link to comment
Share on other sites

Hop du i bassinet og svöm 1000 m på tid, så er det noget nemmere at sige noget om hvad du skal lave.

Hvis du på nogle af banerne kan tælle antallet af armtag er der endnu mere at arbejde med.

Hvis du ikke kan holde under 2 min per 100 m, så start evt med at svömme 500 m istedet for 1000 m

Hvad vil antallet af armtag ca skulle ligge omkring på en 25 m eller 50 m bane? hvis spørgsmålet er helt hen i vejret så tilgiv lige en svømme analfabet .....

Link to comment
Share on other sites

Hvad vil antallet af armtag ca skulle ligge omkring på en 25 m eller 50 m bane? hvis spørgsmålet er helt hen i vejret så tilgiv lige en svømme analfabet .....

Det er nu et ganske relevant spörgsmål.

Der er sågar læreböger som siger hvor mange tag man skal have for at kunne begå sig internationalt. Dem er jeg dog ikke nödvendigvis enig med.

Personlig kan jeg svömme 25 m med 9 armtag. Men så glider jeg også MEGET mellem hvert tag.

Hvis jeg bare svömmer har jeg vel 14-18 tag.

Hvis man kan komme under 20 armtag på 25 m begynder det at ligne noget...

En god övelse er at svömme 50 m og lægge time og antal tag sammen.

Eks: 50 m på 35 sek med 38 tag giver en score på 73.

Hvis man så vil have en bedre (lavere) score skal man enten svömme hurtigere uden at öge antallet af armtag eller svömmme med færre armtag uden at svömme langsommere.

Jo lavere score man kan lave her jo bedre er man til at svömme. Lige gyldigt om de skal bruges til sprint eller distance.

Link to comment
Share on other sites

Det er nu et ganske relevant spörgsmål.

Der er sågar læreböger som siger hvor mange tag man skal have for at kunne begå sig internationalt. Dem er jeg dog ikke nödvendigvis enig med.

Personlig kan jeg svömme 25 m med 9 armtag. Men så glider jeg også MEGET mellem hvert tag.

Hvis jeg bare svömmer har jeg vel 14-18 tag.

Hvis man kan komme under 20 armtag på 25 m begynder det at ligne noget...

En god övelse er at svömme 50 m og lægge time og antal tag sammen.

Eks: 50 m på 35 sek med 38 tag giver en score på 73.

Hvis man så vil have en bedre (lavere) score skal man enten svömme hurtigere uden at öge antallet af armtag eller svömmme med færre armtag uden at svömme langsommere.

Jo lavere score man kan lave her jo bedre er man til at svömme. Lige gyldigt om de skal bruges til sprint eller distance.

Så kan jeg jo øve mig i at tælle næste gang jeg udfordrer druknedøden i det lokale bassin. Har så absolut aldrig tænkt over det på den måde men kan sagtens se fornuften i at det gælder om at kunne få max value ud af hvert tag. Tror faktisk det ligger omkring de 20-25 stykker på 25 m men er ikke sikker.

Takker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share