tungt vs. mindre tungt


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til at styrketræne igen efter en relativ lang pause. Sidste periode trænede jeg hele overkroppen hver anden dag. 1 øvelse for hver muskelgruppe á 3 sæt med 7-8 RM. Altså rimelig kompakt. Jeg har tænkt på at gøre nogenlunde det samme denne gang, men jeg har så hørt at det er en fordel at træne kroppen tungt i 3 uger ad gangen, og så skal de næste 3 uger være mindre tungt fx. 10-12 RM. Er det en god måde at gøre det på? hvordan træner I ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå et fullbodyprogram tre gange pr. uge.

Det kunne se sådan ud:

Squat

Bænk

Dips

Row

Pulldown

Pullover

Skulderpres

Barbel curl

Læg

Mave+lænd

Alle sæt ville jeg køre mellem 6-12 rep og 3 sæt af hver øvelse.

Protein: 2X (din vægt)= dagligt proteinindtag. (fordeles over alle dine måltider).

Spis hver trejde time.

Kulhydrater og protein til hvert måltid.

Sørg for at tage 500 gram på pr. uge, (hvis det er muskeltilvækst du går efter).

7-8 timers søvn pr. nat.

Sværere er det ikke!

Men her er de to hovedpunkter der får alle ned med nakken, (du ved de folk der ser ens ud år efter år)

1) spis hver trejde time

2) progression= du skal blive stærkere med tiden for at blive større.

Link to comment
Share on other sites

Træner du overhovedet underkroppen. Det er rimligt vigitigt. Jeg mener selv af for en bodybuilder er det en god ide at varier sine repitioner. Så man stimuler forskellige muskefibre som giver optimal fysik og man for de forskellige fordele de forskellige repitationer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til at styrketræne igen efter en relativ lang pause. Sidste periode trænede jeg hele overkroppen hver anden dag. 1 øvelse for hver muskelgruppe á 3 sæt med 7-8 RM. Altså rimelig kompakt. Jeg har tænkt på at gøre nogenlunde det samme denne gang, men jeg har så hørt at det er en fordel at træne kroppen tungt i 3 uger ad gangen, og så skal de næste 3 uger være mindre tungt fx. 10-12 RM. Er det en god måde at gøre det på? hvordan træner I ?

Først og fremmest tror jeg det er en god ide at køre lidt forskellige repranges, så man både har et styrkeelement (tung vægt,lange pauser)og et udmattelseselement (høje reps, korte pauser).

Hvis man så gerne vil køre både køre tungt og let, kan man som du foreslår det, opdele det i blokke. To alternativer:

1) Variere det på ugebasis. Mandag køres tungt for en given muskelgruppe, f.eks. 5*5. Fredag køres let, f.eks. 3*12

2) Køre både tungt og let for samme muskelgruppe inden for samme træningspas. Man kunne starte med 5*5 i bænkpres, og derefter køre 3*12 i cabel cross og 3*12 i triceps.

Jeg ville nok være tilhænger af et af de to forslag som jeg har nævnt her, i forhold til dit forslag. Men prøv det du synes bedst om!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share