Styrketræning EFTER aftensmad?


JISI
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg skal snart igang med at løbe og styrketræne, hvilket indebærer et lille spørgsmål indtil videre. Det vil passe mig bedst at styrketræne efter jeg har spist aftensmad - det vil sige omkring 45-60 minutter efter jeg har spist. Er der noget galt i det?

Efter træning vil jeg naturligvis indtage nogle bananer eller lignende, og noget kakaomælk/proteinshake.

Link to comment
Share on other sites

Nææ, hvis det er den tid på dagen du har plads, så må det vel blive sådan. Klart bedre end ingen træning.

Hvis du skal i seng næsten lige efter træning, så kan det tænkes at du vil have lidt sværere ved at falde i søvn, men efter min erfaring er det intet problem bare der er gået 1-2 timer.

Link to comment
Share on other sites

Nææ, hvis det er den tid på dagen du har plads, så må det vel blive sådan. Klart bedre end ingen træning.

Hvis du skal i seng næsten lige efter træning, så kan det tænkes at du vil have lidt sværere ved at falde i søvn, men efter min erfaring er det intet problem bare der er gået 1-2 timer.

Jeg er sikkert færdig 2-3 timer før jeg skal i seng, så det lyder til at være okay.

Men det jeg mest tænkte på var, om det har nogen betydning at jeg får min aftensmad før træningen fremfor efter træningen. Som sagt vil jeg jo indtage noget efter træningen alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Mht aftensmaden, så lad være med at stoppe dig helt. Det ville gøre at du skal have længere tid end 45-60 min at "komme dig", men ellers skulle det være muligt. Personligt sover jeg ikke særligt godt hvis jeg træner efter aftensmad, jeg foretrækker at spise lidt hurtigt ca. 30 min før træning (havregryn, proteinbar el. lign.) og så tage aftensmaden derefter. Men prøv dig frem.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg skal snart igang med at løbe og styrketræne, hvilket indebærer et lille spørgsmål indtil videre. Det vil passe mig bedst at styrketræne efter jeg har spist aftensmad - det vil sige omkring 45-60 minutter efter jeg har spist. Er der noget galt i det?

Efter træning vil jeg naturligvis indtage nogle bananer eller lignende, og noget kakaomælk/proteinshake.

De eneste problemer jeg har oplevet med træning umiddelbart efter spisning er "for fyldt mave" og en smule sløvhed som følge af mavens forbrænding af maden. Det er specielt udtalt ved konditionstræning, hvor jeg synes det kan blive direkte kvalmende med en fuld mave, sværere at komme igang.

Hvis man ikke kan sove efter træning, så træner man ikke hårdt nok. :devil:

Hehe det kan der være noget om, men jeg har selv oplevet det efter en rigeligt hård omgang træning. Igen dog mest ved konditionstræning hvor min forbrænding kan være ret forhøjet et rimeligt stykke tid efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

IMO er styrketræning efter aftensmad da ganske godt. Hvis bare han sørger for, at der går en times tid eller mere efter indtagelsen af måltidet, så burde kroppen jo nærmest være noget nær optimeret til træning. Maven er færdig med at bruge blod og energi på at fordøje maden, og optimalt set, burde kroppen således være fyldt med energi til at give gas under træningen.

Som Dines skriver, skal man naturligvis ikke fylde sig selv helt til halsrøret, for ellers føles det jo bare som om man skal brække sig hver gang man yder lidt ekstra. :crazy:

Men aftensmad kl. 18.30, og derefter træning ca. kl. 20 vil i min bog bestemt ikke være dumt. Hvis der så ryger nogle proteiner og kulhydrater i skuffen efter træning, inden man smider sig i seng, så skulle den potte jo være ude. :smile:

Bevares, Jay Cutler ville jo så nok stå op kl. 2 om natten for lige at kyle endnu et halvt kilo kylling ned, men nu går jeg ikke ud fra, at trådstarter har tænkt sig at kvalificere sig til Mr. Olympia i 2009, hvorfor mindre sikkert kan gøre det. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg ser i mellem linjerne, at det er bedre at træne om dagen? Er rimelig ny herinde, så er der nogen, der kan be- eller afkræfte det?? Bliver jo helt nervøs for at gøre noget forkert. :-)

Malene...

afkræfte - det vil ingen betydning have om du træner midt på dagen, eller sidst på dagen.

Enig i KK's betragtninger, det er noget nær optimalt at have spist et ordentligt måltid en times tid før styrketræning. Taler vi aerob træning, og især løb, kan det for mange vise sig at have nogle gener.

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg ser i mellem linjerne, at det er bedre at træne om dagen? Er rimelig ny herinde, så er der nogen, der kan be- eller afkræfte det?? Bliver jo helt nervøs for at gøre noget forkert. :-)

Malene...

Hvis det er mine indlæg du tænker på, så er det rent personlig erfaring og næppe noget man kan/skal generalisere ud fra. Træn når det passer bedst ind i din tidsplan og hvor det føles bedst for kroppen. Jeg blev bare lettere irriteret over ThomasNA's kommentar..

Link to comment
Share on other sites

Okay, det lyder jo godt.

Nej, jeg skal bestemt ikke stille op til nogle konkurrencer :wink:.

Nu er det længe siden jeg har trænet, og jeg er træt af at være splejset så nu skal det være. Min umiddelbare plan er, at jeg vil løbe i 30-35 minutter om morgenen før jeg går i bad. Så på arbejde, hjem og spise aftensmad og så påbegynde styrketræning en times tid senere. Jeg har engang talt med én, som sagde at det ville være optimalt med konditionstræning om morgenen, og så styrketræning senere. Dette vil jeg gøre mandag, onsdag og fredag.. og så muligvis også styrketræning lørdag eller søndag.

Men jeg skriver snart en længere tråd, da jeg har brug for noget hjælp til nogle specifikke ting. Jeg har tidligere forstået, at man kan få bedre og mere seriøs hjælp herinde end på Getbig så det håber jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share