Protein pulver, hvor meget?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hey, dreng på 15 år.

har lige købt protein pulver men kan ike finde ud af hvor meget jeg skal bruge, efter hver træning?

og er det lige meget og jeg bruger vand eller mælk til blandingen? jeg drikker rigeligt med mælk normalt, så havde bare tænkt mig at hælde pulveret i min dunk indne jeg tog hjemmefra og så efter træning bare fylde den op med vand sammen med dte pulver dre lå i, er det godt?

skal man bare spise/drikke noget inden og efter eller?

der må være nogle regler...

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hey, dreng på 15 år.

har lige købt protein pulver men kan ike finde ud af hvor meget jeg skal bruge, efter hver træning?

Står der ikke en portionsstørrelse på bøtten? Normalt passer 30-40 gram fint.

og er det lige meget og jeg bruger vand eller mælk til blandingen?

Ja. Pulveret næringsværdi ændres ikke afhængigt af om du tilsætter mælk eller vand.

jeg drikker rigeligt med mælk normalt, så havde bare tænkt mig at hælde pulveret i min dunk indne jeg tog hjemmefra og så efter træning bare fylde den op med vand sammen med dte pulver dre lå i, er det godt?

Ja.

skal man bare spise/drikke noget inden og efter eller?

Du kan drikke halvdelen af dunken med prot. pulver i løbet af den sidste del af træningen - det er efter min erfaring ikke fedt at træne med fyldt mave. Efter træning kan du spise et stykke frugt og drikke resten. Prøv dig frem.

der må være nogle regler...

Det er altså bare proteinpulver - du virker liiiiiiidt nervøs jf. dine andre tråde :wink:

Link to comment
Share on other sites

tak for, og de 40 gram er vel det hele og ikke per kg ikke? ville være lidt meget!

og ja gør jeg måske, men er jeg ikke. Dte er på grund af mine "old school" forældre dre ikke rbyder sig om at en 15 årig dreng i voksealderen tager kosttilskud, så derfor poster jeg nogle tråde for at kunne bevise der ikke er noget galt med at tage protein i voksealderen - og forresten ville min logik kun sige at dry måtte være godt netop i min alder?

Link to comment
Share on other sites

tak for, og de 40 er vel det hele og ikke per kg ikke? ville være lidt meget!

Det er ikke ulovligt at tænke selv... Læs på pakken :smile: 30-40 gram i alt ja.

og ja gør jeg måske, men er jeg ikke. Dte er på grund af mine "old school" forældre dre ikke rbyder sig om at en 15 årig dreng i voksealderen tager kosttilskud, så derfor poster jeg nogle tråde for at kunne bevise der ikke er noget galt med at tage protein i voksealderen - og forresten ville min logik kun sige at dry måtte være godt netop i min alder?

A'hva? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noget med at hvis man styrketræner i "vokse" alderen(0-18 år), så kan det hæmme ens vækst?

Nej, gammel myte.

Hvis man derimod tager steroider i voksealderen, så kan væksten (opaf) godt stoppe.

Anyways, som svar til dit spørgsmål, så skal man ca ha 1½-2 gram protein pr. krops kg om dagen(alle ugens 7 dage), hvis man styrketræner.

Og så får man formentlig rigeligt.

Link to comment
Share on other sites

I mit protein pulver, der svarer en scoop til ca. 30 gr, så efter hvad humør jeg er i, tager jeg sådan en + lidt mere.

Det afhænger self af hvor stor din ske er, men vil tro at det er sådan en dl-ske, er dette korrekt?

Mine forældre var heller ikke meget for protein pulver. For dem er der garanteret en sammenligning mellem protein pulver og AS, skal jeg ikke kunne sige.

Held og lykke med det!

Og husk nu, at protein pulver ikke er noget mirakel middel, men blot en nem "ting" at tage efter træning.

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene, jeg har vist fundet ud af at 3 måleskeer svarer til 27 gram.. så er det 5-6 skeer jeg skal tage? virker som ret meget.

og har i nogle gode råd til hvor man kan opbevare dte køligt og tørt - står der det skal? ved godt det lyder som et dumt spørgsmål, men kan sgu ikke finde ud af hvor jeg skal have det stående hvis dte skal være køligt og tørt..

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene, jeg har vist fundet ud af at 3 måleskeer svarer til 27 gram.. så er det 5-6 skeer jeg skal tage? virker som ret meget.

Lyder MEGET underligt. Mener du at der er 9 gram proteinpulver i hver ske? Er du sikker på at de 27 gram ikke angiver noget andet? Ex. mængden af rent protein i en portion. Det er virkelig MEGET simpelt.. Du skal bare veje/læse på pakken. Hælde i din shaker og tilsætte vand....

og har i nogle gode råd til hvor man kan opbevare dte køligt og tørt - står der det skal? ved godt det lyder som et dumt spørgsmål, men kan sgu ikke finde ud af hvor jeg skal have det stående hvis dte skal være køligt og tørt..

Ville næppe tage "køligt" så bogstaveligt.. Bare tørt og ikke for varmt - dvs. stuetemperatur.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nej, gammel myte.

Hvis man derimod tager steroider i voksealderen, så kan væksten (opaf) godt stoppe.

Og så får man formentlig rigeligt.

Rigeligt i forhold til hvad? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

tja, vi ved selvfølgelig ikke hvad hans daglige kal. forbrug er men jeg kan ikke følge tankegangen i at "fylde ud" med kulhydrater som det så ofte prædikes her på MOL.

Altså, "x gram protein, y gram fedt, og resten kulhydrat".

Jeg ville hellere stille det op omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Lyder MEGET underligt. Mener du at der er 9 gram proteinpulver i hver ske? Er du sikker på at de 27 gram ikke angiver noget andet? Ex. mængden af rent protein i en portion. Det er virkelig MEGET simpelt.. Du skal bare veje/læse på pakken. Hælde i din shaker og tilsætte vand....

Ville næppe tage "køligt" så bogstaveligt.. Bare tørt og ikke for varmt - dvs. stuetemperatur.

der hører ikke nogle papirer med overhovedet og der står ikke så meget på selve bøtten, det eneste der står er (citat):

Næringsindhold

servering: 27 gr./3 måleskeer.

energi: 110 kcal.

Protein: 20,79 gr,

total Kulhydrater: 1,35 gr.

laktose: 1,08 gr

Fedt: 2,3 gr.

andet står der ikke? og jeg må gå ud fra at den ske der lå i pulveret er én måleske-..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Dte er på grund af mine "old school" forældre dre ikke rbyder sig om at en 15 årig dreng i voksealderen tager kosttilskud, så derfor poster jeg nogle tråde for at kunne bevise der ikke er noget galt med at tage protein i voksealderen

Sådan er mine forældre præcis også, hvordan fik du dine forældre til at give dig lov ?

Mine forældre vil ha' jeg ska ringe ned til lægen, bestille tid, og snakke med ham om det? Ville det være en måde ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg meget gerne se noget videnskabeligt evidens for!

Der har været tale om at der faktisk ikke kan optages mere end ca. 30 g protein pr. "måltid". dvs. også en shake eller lign. :)

Ved ik' om det passer, men det kommer jo også på hvilken person man er, altså kropsbygning og sådn noget.

Link to comment
Share on other sites

kan i fyre ikke klikke herKost og tilskuds forum og læse de øverste tråde som er "pinned" "FAQ om protein, kulhydrat, fedt osv.".....

så hjælper i jer selv, og folk slipper for at skulle gengive alt fra disse emner, her i denne tråd.

og her er en fremgangsmåde:

Tag din shaker frem.

sæt den på en køkkenvægt.

tænd køkkenvægten.

tag så 1 måleske med protein pulver(eller hvad det nu måtte være) uden top. og hæld den op i shakeren.

kig på vægten og find så ud af hvor mange gram en sådan måleske kan indenholde.

og hvis i har andre spørgsmål om kost og kosttilskud så stil spørgsmålet i det forum som jeg har linket til!!!!

dette her forum bør kun handle om selve træningen. og ikke om mad, modetøj osv. ;-)

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share