Har brug for hjælp!


Søsser
 Share

Recommended Posts

Arne> nu får du højintensitets træning til at lyde som en truisme, hvilket det bestemt ikke er.

Klark.kent har ret i at det er sværere at restituere efter end gang højintensites træning end en tilsvarende ved lav intensitet. Så langt er vi vel enige?

Når det så er sagt, så vil jeg ikke anbefale udelukkende at lave lavintensitets træning, fordi intervaltræning har gavnlige effekter, som i er inde på.

Umiddelbart kunne det være gavnligt at lave begge former for kredsløbstræning istedet for udelukkende at fokusere på en slags.

Hvis man kun træner lavintensitivt, så skal man bruge lang tid til træning og man skal holde en meget strengere diæt. Med højintenstræning skaber man en høj forbrænding under træning og en høj efterforbrænding. Derfor kan man holde kalorieunderskudet samtidigt med, at man er på en knap så streng diæt. Jeg er overbevist om at det er bedre for langt de fleste.

Det virker åbenbart for dig, og tillykke med. Men det at det virker godt for dig er ikke ensbetydende med at det virker godt for alle. Det valg du sætter op, lyder også lidt sært:

Lavintensitets træning kræver lavere kalorieindtag.

Højintestets træning muliggør højere kalorieindtag.

Hvorfor er det lige at det er en fordel? For det første er jeg ikke sikker på at efterforbrændingseffekten er så stor, at man kan forhøje kalorieindtaget som du siger. For det andet tror jeg det er noget man gør automatisk, fordi høintensitets træning simpelthen får en til at blive mere sulten.

Jeg tvivler kort sagt på at man "kun" vinder kortere motionstid og bedre kondi. Efterforbrændingseffekten er der uden tvivl, men til gengæld er der negative effekter i form af forlænget restitutionstid.

Link to comment
Share on other sites

Men restitutionstiden i cardio er jo langt lavere end i f.eks. ST. Så med cardio 3-4 gange om ugen, så skulle dette ikke være et problem.

Jo, du har da ret i, at man kan sige "dette gælder ikke for alle". For som vi jo generelt er enige om, så er højintensiv cardio-træning ikke optimalt for den stærkt fokuserede SL'er/BB'er. Her er restitutionskravet fra ST allerede så stort, at "forstyrrende" cardiorestitution er/potentielt kan være hæmmende for ST-restitutionen.

Men for cardioorienterede eller vægttabsfokuserede udøvere da synes jeg absolut ikke der er noget galt med Arnes råd. :)

Link to comment
Share on other sites

Arne - Jag har läst din nystartade tråd om optimal intensitet och är nu lite förvånad över vad jag läst.

Et studie af Evertsen, 1999 viste at træning på 80-90% af den maksimale iltoptagelse var mere effektivt end træning på 60-70% trods det at lavintensitetsgruppen trænede 23% længere tid om ugen.

Den maximala syreuptagningen är ju samma som den anaeroba tröskeln. Så om Søsser har en anaerob tröskel på ca 160 och 80-90% av det är 128-144 så är vi tillbaka där vi började. Eller???

Crawdaddy - Just det du säger om restitution är mycket viktigt för det är när träningen känns så jobbig att man måste vila en massa som folk i allmänhet ger upp. Att träna ska vara en del av livet inte livet.

Link to comment
Share on other sites

God lille debat vi her har i gang!

Jeg er på vej i seng - jeg skal gerne fortsætte kampen igen i morgen. Lige en par ting Clark - når jeg taler om relativ intensitet, så er det af pulsområdet mellem hvilepuls som er 0 % og 100 procent som er maxpuls, som forklaret Her.

Med en hvilepuls på 60 og en maks puls på 185 er 90 % derfor puls 172 - det er det som jeg omtaler som højentens træning - mellem 80 % som svare til 160 og de 172 som svare til 90 %. Er man i træning kan man godt en gang imellem gå op til de 100% eller over! Læs f.eks om V-maxtræning

AT tærsklen er et omdiskuteret begreb, læs om Aflivning af AT tærsklen her Du skylder os stadig den uddybende artikel om det Morten Z !!!!! Jeg mener under alle omstændigheder ikke - også af grunde nævnt ovenstående om pointerne i intervaltræning versus kontinuerlig stedy state træning, at AT grænsen er relevandt her.

Med hensyn til diskussionen om restitution mener jeg at Jarvig har svaret godt om det. I et længere forløb mener jeg også at man skal blande træningsformer - men 3-4 kørte højintense (ud fra den enkeltes niveau!) pas om ugen i et cardiodomineret træningsforløb - det kan de fleste stå model til. Se endnu engang også artiklen om Motiononline slankekuren

Link to comment
Share on other sites

Clark.Kent laver bare sjov gør han ikke? Han tester blot Jarvig/Arne i deres argumentation! (just kidding - nok fordi jeg mest er på samme side som både Jarvig/Arne)

Hermed mit lille indslag til cardio-debatten:

Jeg er af den opfattelse at man i stedet for at fokusere på hvilken intensitet der forbrænder mest (kalorier, fedt etc.) måske hellere bør fokusere på hvilken intensitet der giver den bedste "kondition". Altså planlægge træningen efter at opnå størst mulige "formforbedring".

Utallige studier har vist, at i forhold til utrænede har veltrænede:

- Større maksimal kapacitet for energiomsætning (kan træde flere watt, løbe hurtige, forbrænde flere kalorier/tid).

- Større fedtoxidation ved samme relative intensitet (% af VO2-max).

- (muligvis) større fedtoxidation ved samme absolutte intensitet (samme VO2-max).

Jo bedre (aerob) form jo bedre evne til fedtoxdation/kalorieforbrænding og jo større mulighed for vægttab/fedttab.

Hvordan man opnår størst mulige fremgang i kondition afhænger selvfølgelig af personens udgangpunkt, men høj-intens træning er i mine øjne en meget vigtig brik.

Det er nødvendigt at tage hensyn til restitutionstid, skadesrisiko osv., hvorfor træningsintensiteten vil variere i løbet af en træningsperiode.

Pointe: Træningen skal tilrettelægges ud fra en målsætning om at opnå størst mulige "konditionsforbedring" frem for fokus på vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Pointe: Træningen skal tilrettelægges ud fra en målsætning om at opnå størst mulige "konditionsforbedring" frem for fokus på vægttab

Vigtig pointe! Sammen med ordentlig kostplanlægning vil det medføre et godt og stabilt vægtab, samtidigt med at ens dagligdag får et boost af formfremgangen!

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det ud som om løb er den bedste måde at opnå en konditionsforbedring på.

Er det så tilfældet at i anbefaler løb, som default cardiometode?

Jeg kan sagtens se rationallet i at være i bedre form, med de fordele, som det måtte indebære. Hvis midlet til at blive dette er nogle få højintensites cardio sessions/uge er jeg også enig. Hvis pointen er at man hele tiden bør træne efter den højest mulige intensitet (relativt fra person til person selv.) så synes jeg det bliver lidt problematisk.

Jeg synes også i mangler at medtage, at hvileforbrændingen øges at større muskelmasse. Denne øges nemmest gennem vægttræning. Muligheden for at øge muskelmasse forringes desværre ved hyppig cardio med høj intensitet pga. manglende ressourcer ift. de to divergerende mål.

Muligvis er vi enige her? Det lader blot til at i advokerer hyppige højintensitets sessions. Hvis det er tilfældet er jeg ikke enig :)

Link to comment
Share on other sites

Arne - AT tröskeln är inte avlivad för vanliga motionärer bara för eliten. En Conconi-test kommer för vanliga att visa en tröskel. För mycket vältränade så är det svårt at få fram en tröskel med den testen. Även Conconi har beskrivit detta. Många av dina argument här hämtade från tester som är gjorda på elitnivå. Tycker du att de även gäller för vanliga motionärer/bantare som tex Sösser?

MultiCoach - Du anser att man ska träna för att få bästa möjliga konditionsförbättring. Conconi bevisade ju en gång att det fick man genom att träna precis under AT. Är det det du försöker säga?

Jag gillar att MultiCoach pekar på en helhet där han väger in resultat, skaderisk och restituitionstid. För Sösser och så många andra är det denna helhet som kommer att avgöra om de når sitt mål eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Här är det många gym som rekommenderar en kombination av spinning och styrketräning för att komma i form. Det finns till och med 8 veckorskurser med det innehållet. Kollar man in i salen där de spinner och kollar vilket tempo de cyklar i så inser man att det är en högintesitetsträning.

Enligt Crawdaddy är det divergerande mål. Jag håller med.

Anledningen till att de som tränar får något mätbart resultat är överträning och utmattning. Jag tror inte att det är det resultatet som de vill ha.

Än en gång hamnar vi på lågintensiv träning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener selv - og har i mange tilfælde også oplevet - at en kombination af cardio-træning og styrketræning er super effektivt hvis man gerne vil ned i fedtprocent. De to træningsformer supplerer hinanden rigtig godt.

Ser man udelukkende på cardiotræningen så er træning med høj intensitet meget (mest!) effektivt til at forbedre konditionen, hvorfor et træningsprogram bør indeholde højintens træning. Hvor meget højintens træning må bero på personens træningstilstand, skadeshistorie, træningshyppighed etc., og den vil således variere fra person til person.

OK, løb er måske nok den bedste træningsform, men det er langt fra altid jeg anbefaler løb som eneste træningsmetode. Igen, så afhænger det af personens forudsætninger.

Det er måske også derfor, at folk først for alvor begynder at opnå gode resultater når de - enten selv eller via en personlig træner - får udarbejdet et træningsprogram der tager højde for de individuelle forudsætninger!

Link to comment
Share on other sites

Et par kommentarer til MultiCoach's indlæg, idet jeg er meget enig i det

Jeps, ST og cardio er suverøn i forbindelse med vægttab. Ikke mindst er ST vigtig for vedligeholdelsen af muskelmassen, hvilket er supervigtigt efter endt diætperiode.

Løb!?! Bare et eksempel. Man kan selvfølgelig tage enhver motionsform man ønsker. Eneste detalje er, at man skal vælge en motionsform der involverer benmusklerne (eller kan det næsten være ligemeget med cardiotræningen), samt at den valgte motionsform kan udføres optil i hvert fald i nærheden af makspuls.

Som sagt: Alle over bare helt initialt begynderniveau kan træne højintensivt i 3 til 4 dage om ugen (hvor højintensivt bestemmes under de bibetingelser jeg har uddybet i et tidligere indlæg). Men dette betyder ikke at man skal holde motionsfri de andre dage. For det første er der ST'en som gerne skulle udføres 2-3 om ugen. For det andet er der alle dage muligheden for mindre intensive motionsdage. F.eks. en rask gåtur på en time eller to.

Her ses pointen også med størst mulige intensitet. Det er nemlig et relativt begreb. På "højintensitetsdagene" er intensiteten selvfølgelig absolut høj. På "lavintensitetsdagene" er intensiteten naturligvis lavere = absolut lavere. Men "relativt" er det stadig højintensiv træning. For på disse dage træner du også med størst mulige intensitet - blot kræver bibetingelserne bare lavere absolut intensitet grundet de andre dages høje resttutionskrav.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag är glad för att någon äntligen håller med mig om att Sösser bör komplettera sin träning med powerwalks. Tack jarvig13!

Når vi taler om at supplere er vi ikke uenige - jeg har selv brugt powerwalks - det kunne nu på det tidspunkt sagtens få min puls op på 165.... Uenigheder - som vel bstår - er det ønskværdige i at have minst 3-4 højintensive træningspas per uge...

Link to comment
Share on other sites

Hold da op, der er sket ting og sager her :D

Og jeg er blevet en smule klogere!

Jeg havde ikke pulsur med i dag, men kan se på hastigheden jeg træner med, at jeg stadig ligger på en puls på 145-155 og lige i dag orkede jeg ikke mere! Men jeg var højrød i hovdet bagefter *G*

Jeg prøvede noget nyt: først 18 min på cykel og derefter 25 på stepmaskine!

Men jeg har kun 1½ time til rådighed 3 gange om ugen ( mine børn går til vægtløftning, og vi skal hjem og spise efter end træning) Så det blev til ryg og mavetræning og lidt ben! hvor jeg før nåede at træne hele kroppen med vægte!

Så kan jeg se at jeg skal til at ud i naturen, de dage jeg ikke er i træningscenteret :unsure:

Ja ja jeg ville da ikke tage skade af det! men tiden skal lige være til det :retard:

Det går vist den rigtige vej med mig, spiser mindre og knokler mere! så jeg håber på et vægttab næste gang jeg stiger på vægten...

Nå i seng, jeg troede ikke det ville tage så langt tid at læse de nye indlæg :rolleyes:

Knus Søsser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share