Optimering af træning/program


ReneBL
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har ikke skrevet herinde i lang tid, men jeg er endelig kommet igang med træningen igen, efter det blev muligt for mig at træne billigt på UNI.

Det skal derfor tilføjes at jeg er meget blank (har jeg sku nok altid været :smile: ) så bær over med mig.

Jeg træner 3-4 gange om ugen, altså ca hveranden dag, men jeg vil gerne have lidt feedback på mit "program". Jeg har altid været glad for at træne fullbody, men for det første tror jeg min sammensætning er ringe, og for det andet er det måske ikke engang det rigtige for mig. Jeg træner skiftevis med stang og håndvægte, da jeg godt kan lide variationen. Det ser nogenlunde sådan ud:

dag1:

Bænkpres

BB Rows

Dødløft

Lat raise

Squat

Curls med stang

Fransk pres

Mave

Dag3:

Skrå bænk håndvægte

Enarms Row

Skulderpres

Squat

Curls med håndvægte

Pushdown

Mave

Sådan ser det ud. Jeg har flere overvejelser som jeg gerne vil have luftet.

- Skal jeg helt skrotte dette og starte med fx en grundlæggende HST cyclus?

- Skal jeg lave noget tilsvarende bare rettet lidt til?

- Skal jeg forsøge mig med noget split program?

- ?

Jeg vil meget gerne have en masse input på dette. Det er muligt i synes det ser helt håbløst ud, så sig det endelig.

Alle seriøse kommentarer er velkomne. På forhånd tak :smile:

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg har ikke skrevet herinde i lang tid, men jeg er endelig kommet igang med træningen igen, efter det blev muligt for mig at træne billigt på UNI.

Det skal derfor tilføjes at jeg er meget blank (har jeg sku nok altid været :smile: ) så bær over med mig.

Jeg træner 3-4 gange om ugen, altså ca hveranden dag, men jeg vil gerne have lidt feedback på mit "program". Jeg har altid været glad for at træne fullbody, men for det første tror jeg min sammensætning er ringe, og for det andet er det måske ikke engang det rigtige for mig. Jeg træner skiftevis med stang og håndvægte, da jeg godt kan lide variationen. Det ser nogenlunde sådan ud:

dag1:

Bænkpres

BB Rows

Dødløft

Lat raise

Squat

Curls med stang

Fransk pres

Mave

Dag3:

Skrå bænk håndvægte

Enarms Row

Skulderpres

Squat

Curls med håndvægte

Pulldown (eller hvad den hedder til triceps med kapel)

Mave

Sådan ser det ud. Jeg har flere overvejelser som jeg gerne vil have luftet.

- Skal jeg helt skrotte dette og starte med fx en grundlæggende HST cyclus?

- Skal jeg lave noget tilsvarende bare rettet lidt til?

- Skal jeg forsøge mig med noget split program?

- ?

Jeg vil meget gerne have en masse input på dette. Det er muligt i synes det ser helt håbløst ud, så sig det endelig.

Alle seriøse kommentarer er velkomne. På forhånd tak :smile:

Hvilke repranges kører du med og har du nogen form for progression i programmet?

Den øvelse du kalder pulldown er nok pushdown (såfremt den virkelig er til triceps) og den ville jeg nok udskifte med dips.

Jeg ville også ændre rækkefølgen af øvelserne og smide de mest krævende øvelser først.

Link to comment
Share on other sites

Ja pushdown, den jeg mente.

Jeg kører med 3x8 i alle, det kunne måske også forbedres?

Progressionen består sådan set kun i at jeg med jævne mellemrum gerne vil øge vægten jeg kommer på stangen.

Jeg er enig. Dips er en super øvelse jeg tidligere har lavet. Det eneste jeg ikke bryder mig om er det besværlige i at komme ekstra kilo på. Jeg kørte til sidst 3x8 sæt med +40 kilo hængende mellem benene, det er sku lidt besværligt efter min mening, men en god øvelse non the less.

Med hensyn til rækkefølge var den der står skrevet egentlig bare tilfælgdig. Jeg plejer altid at træne således (af vane): Bryst, Ryg, Skulder, Ben, resten

Mere input folkens.... please :bigsmile:

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Ja pushdown, den jeg mente.

Jeg kører med 3x8 i alle, det kunne måske også forbedres?

Progressionen består sådan set kun i at jeg med jævne mellemrum gerne vil øge vægten jeg kommer på stangen.

Jeg er enig. Dips er en super øvelse jeg tidligere har lavet. Det eneste jeg ikke bryder mig om er det besværlige i at komme ekstra kilo på. Jeg kørte til sidst 3x8 sæt med +40 kilo hængende mellem benene, det er sku lidt besværligt efter min mening, men en god øvelse non the less.

Med hensyn til rækkefølge var den der står skrevet egentlig bare tilfælgdig. Jeg plejer altid at træne således (af vane): Bryst, Ryg, Skulder, Ben, resten

Mere input folkens.... please :bigsmile:

3x8 er en ganske fin reprange, men du kan sagtens eksperimentere med andre repranges som også er udemærkede som fx. 5x5 og 4x6.

Med hensyn til dips, hvad gjorde du da? Brugte du skiver eller håndvægte og hvad havde du dem siddende i? Dips er klart at foretrække i forhold til pushdowns imo.

Jeg kører altid mine øvelser i rækkefølgen: Ben, Bryst, Ryg, resten (Grunden står i det tidligere indlæg)

Hvis du stadig er i tvivl om du burde køre en HST, så synes jeg du skal se på dine resultater gennem de sidste par måneder og vurdere om de har levet op til dine forventninger eller ej. Hvis du har været lidt skuffet med fremgangen på det sidste, så prøv da at køre en HST eller noget andet spændende. Der er forskel på folk og det er op til hver især at finde ud af hvad man responderer bedst på.

Sæt igang! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Kører da selv med håndvægte mellem benene i dips. Og det er da part of the fun, at have en 40+ kg håndvægt hængende der. Et bælte er selvfølgelig nemmere, når det bliver rigtigt tungt, men syntes personligt det fjerner lidt af udfordringen. Men det skulle vel ikke være et problem, at låne det i dit center?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ydførte dips med et bælte med skiver spændt fast, hængende mellem benene. Det fungerede jo, men besværligt stadigvæk at mosle med de vægte, op og ned fra stativ. I hvert fald i forhold til bare at gå hen til et andet stativ og hive lidt i kablerne :tongue:

Nu har jeg kun trænet en lille måned siden jeg startede igen, hvor den første uge var ren og skær tilvænnning. Er egentlig først de sidste 2 uger jeg virkeligt er begyndt at træne, så jeg kan ikke sige det store omkring tilfredshed med resultater.

Denne tråd var nu mere for at få lidt feedback på min sammensætning af øvelser og eventuelle bedre alternativer.

Umiddelbart kan jeg se at det ikke bliver skudt helt i sænk.

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share