Øm i lænd


Mr. Intensity
 Share

Recommended Posts

Hej.

Hjælp mig lige til at forstå min lænd.

Træner 3X ugentlig.

Ons trænes ryg tung dødløft. Har kørt øvelsen forholdsvis længe og mener teknikken er ok. Torsdag er jeg lidt øm men efter udstrækning og opvarmning er der intet. Når jeg så til boksning skal løbe (Tors)begynder det at "spænde / syre" til, lidt ligesom statisk hold i lænden.

Selv om jeg stopper op, strækker ud kommer det snigende igen.

Men det er kun lænden.

Hvad sker der og hvorfor ?

Hvordan afhjælpes det ?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mr. int: Ekstendere, ekstendere, ekstendere... Kom jeg til at gentage migselv? :D Lændesmerter ses ofte som det man i fyssproget kalder derangement, altså småproblemer med discus. Sørg for ikke at runde ryggen efter træning, før du har ligget på maven og bøjet bagover! Kan også udføres stående, med hænderne i lænden.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Sørg for ikke at runde ryggen efter træning, før du har ligget på maven og bøjet bagover! Kan også udføres stående, med hænderne i lænden.. :rolleyes:

Kan du ikke forklare det nærmere? Umiddelbart kan jeg ikke se det logiske i det, måske du kan forklare det? evt. komme med nogle henvisninger?

Link to comment
Share on other sites

Sørg for ikke at runde ryggen efter træning, før du har ligget på maven og bøjet bagover! Kan også udføres stående, med hænderne i lænden..

Gælder dette kun hvis man har probelmer med ryggen? Eller er det generelt at man lige skal lave et meget kraftigt svaj i ryggen før man bukker forover, fx i forb. med udstrækning? isåfald hvor lang tid bør man hold svajet?

hvad gør dette svaj? skubber det diskuskernen lidt frem? isåfald vil en efterfølgende foroverbøjning ikke bare skubbe den tilbage?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jøgge..

1 spørgsmål vedr. lænden. Jeg kørte squat for første gang i denne uge. Jeg kører pt. ikke lændeøvelser, da min lænd bøjer "for langt oppe" føler jeg....

Mit spørgsmål er egentlig bare vedr. denne tekst fra et af de links du har i dit indlæg..

Discus er opbygget af en hård ring med en blød kerne i midten. Opbygningen bevirker, at den er meget påvirkelig af tryk, da den bløde kerne kan forskyde sig indenfor ringen og derfor bliver ryggen meget fleksibel og discus giver den en stødabsorberende funktion. Lændesmerter opstår ofte, hvis den bløde kerne presses tilstrækkeligt langt væk fra midten. Den bløde kerne kan presses i alle retninger, men oftest presses den bagud, fordi vi bøjer os meget forover, f.eks. i forbindelse med løft og fordi vi sidder ned en stor del af dagen, mange gange i en hængende holdning.
Så er mit spørgsmål, der stor jo der, at
Opbygningen bevirker, at den er meget påvirkelig af tryk
Kan trykket fra squat, så ikke påvirke noget negativ? Ja, det burde det jo ikke kunne, da squat jo er en god øvelse kan jeg forstå og jeg er nemlig mega glad, fordi jeg endelig er begyndte at træne squat - grundet MOL....
Link to comment
Share on other sites

Til spørgsmålet om squat er skadelig for ryggen: Potentielt jo, og jeg har da også mødt en BB'er fra Odense, som faldt om under squat med discus prolaps... Men fordelene ved at træne overstiger langt risciene.. Den styrke man nødvendigvis må opbygge i de stabiliserende muskler, vil i dagligdagen være til stor nytte, og man vil altså kun være i farezonen hvis man ikke er 100% koncentreret når man løfter..

Tiger: Hvad mener du med at lænden bøjer for langt oppe?

Cheat: Det stød du fornemmer kan måske have noget med din løbestil at gøre?

Jast: Rådet om at lave bagoverbøjningen gælder alle.. Man er mest i risikozonen for discus problemer hvis man er mellem 20 og 50... Risikoen er størst 2-3 timer efter man er stået op (300% større!!), og utrænede personer er altid de mest udsatte. En fremadskydning af discus er kun sjældent et problem (kun ved personer med for stort lændesvaj.) Jeg laver selv den stående bagover bøjning om morgenen (10 gentagelser, strakte ben, hold i 2-3 sek.) og når jeg har trænet, samt hvis der er antræk til rygsmerter. Der er vejen til en sund ryg!! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jøgge...

Tiger: Hvad mener du med at lænden bøjer for langt oppe?

Ser du, hvis jeg sammenligner med andre, så bøjer jeg altså ikke helt nede ved lænden, men nærmest først 10 cm. over lænden. F.eks. hvis jeg står oprejst og vil nå jorden, så bøjer jeg kun lidt lige over lænden, men ca. 10 cm. over der kommer først selve den store bøjningen føler jeg.. Samtidig spænder det vildt i haserne... Måske jeg burde uploade et billede af dette, da det irriteret mig, at jeg ikke kan træne dødløft, goodmornings mv.... Hvilket er grunden til, at jeg aldrig træner lænd..(Er dog jf. min log lige begyndt på back-extensions:) :D ;) :huh:

:)

Overvejer at kontakte en fysiterapeut..... :bblush: :wave: :wave: :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share