svømning, løb og cykling


Triathleten
 Share

Recommended Posts

Triatletens (Jonas N. Schwartz) Logbog

Personlige Data:

alder: 15 år

Vægt: 61 kg.

Højte: ca. 1,83 m.

BMI: 18,2 :crazy:

Kodital: over 60 :4thumbup:

antal ugelige træningstimer:

Løb: 3-4 timer

Cykling: 1,5-2 timer

Svømning: 2 timer

Stryketræning, Pilates og Yoga mm: 1-2 timer

i Alt: 7,5-10 træningstimer par uge/ 6-8 træningspas par uge :4thumbup:

Mål for 2008

1. skaf en god racercykel (x)

2. top 3 placering sammelagt ved craft x cross duathlon (%)

3. top 5 placering ved dm i cross duathlon (%)

4. løbe under 10.15 på en 3000m

5. cykle under 7.30 på en 5 km. enkelstart

6. deltage i mange løb bl.a dm sprint triathlon

x=ja %=nej

[

b]Løbe udtryk:

opvarmning mm: består af let løb, Udstrækning, Bensving, Koordination fx. fodlessjog, høje knæ, hælespark osv. og Stigningsløb.

Løbe øvelser: Rul og rumph (Bensving)

Forskellige PR'ers

5 km. 19,52 (løB)

3 km. 10,52 (løB)

1,5 km. 4,58 (løB)

1/10 ironman. 1,07,?? (triathlon)

Andet mm.

Har tidligere brugt denne hjemmesiden, under navnet jonas-sparta, men synes ikke det er så passede mere.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning d. 2/10-07

løb i sparta: nu begynder vi på vinter sæsonen, så programet var på 3 km. opvarmning mm. (se løbe udtryk) intervaller 8* ca. 200 m. med 30 sek. pause. 2*600 m. med 1 min. pause. 10 min. afjog. og til sidst løbe øvelser (se løbe udtryk)

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Træning d. 6/10-07

det var cykling: de først 20 min. var en bladning af opvarmning og tempo køsel + udstrækning. ca. 2 min. bakkekøsel hvor jeg køret alt hvad jeg kunne. Efter det 5 min. let, så 2*1 min. med en puls på omkring 90-95 % af max. med 1 min. let imellem. 3 min. pause efterfulgt af 1 min. så hurtigt jeg kunne. 3 min. let. 6*30 sek med en puls på omkring 85-90 % af max. med 30 sek let imellem. 5 afcykling. i alt ca. 45 min.

og så en lille smule styrketræning: først 20 Lunges, 15 et bens Squat og 15 et bens læg. tilsidst 3*15 dips i et meget langsomt tempo fordi at det var den udgave med kan lave med et bord.

Link to comment
Share on other sites

Svømning d. 8/10-07

programmet var: 3* 75m godt glid + 75m med minus ilt altså 3,5,7 (jeg kunne kun 3,5,5). så 400m med PB, 300m tempo, 200m med lavest muligt antal armtag og 100m max. pause var 30 sek. imellem hver øvelse. til sidst 2* 100m rygcrawl, 100m bryst og 100m crawl. i alt 2050m

Link to comment
Share on other sites

fandt lige denne her på nette.

svømmeprogrammerne anvendes en masse forkortelser og betegnelser, der sikkert er fremmede for nogle. Her kan du læse, hvad de betyder. Der findes også nogle artikler, der mere udførligt beskriver de forskellige øvelser.

VF el. fri Valgfri stilart - benyttes typisk i opvarmningen

St. Starttid (hver ny gentagelse startes efter fx 1 minut. Pausen afhænger altså af, hvor hurtigt der svømmes)

Pers. Personlig rekord på distancen. Hvis starttiden er st. pers. + 20 på en 100m, og din rekord på 100m er 1.20, er starttiden 1.20+0.20 = 1.40

Svf. Svømmefødder

HP Håndpadler

PB Pull Bouy

fl. Butterfly

rc. Rygcrawl

br Brystsvømning

cr. Crawl

minus cr. Valgfri stilart, men ikke crawl.

Hypoxi Nedsat vejrtrækningsfrekvens fx kun hvert 5. eller 7. armtag

‘glid’ fokus på kropsposition, ’stream line’

Prog. 1-1 Progressivt 1 til 1 - jævnt accelererende tempo på distancen

Prog. 1-n Hver repetition op til ‘n’ skal være hurtigere end foregående

Negativ split Sidste halvdel af repetition skal være hurtigere end første halvdel, men hver halvdel skal svømmes med ensartet tempo

Arm Armtræning med fx PB og / eller HP

Ben Bentræning med eller uden plade

IM Medley (butterfly - rygcrawl - brystsvømning - crawl)

rkf. rækkefølge, typisk IM-rkf. = medley rækkefølge

Link to comment
Share on other sites

løb 9/10-07

Opvarmning: 5 km/min. ca. 3,4 km.

Vand og hurtig udstrækning.

Fartleg i parken:

4 min. løb.

2 min. Jog.

3 min. løb.

2 min. Jog.

2 min. løb.

2 min. Jog.

1 min. løb.

2 min. Jog.

2 min. løb.

2 min. Jog.

3 min. løb.

2 min. Jog.

4 min. løb.

Afjog ca. 10 min.

Rul på græsset.

Udstrækning.

I alt 19 min. i interval tempo. Det er lidt mere end vi tidligere har gjort, men det er godt med lidt skiftende intervaller.

Kim sagde også at vi kommer til at lave mere af den slags træning det næste stykke tid. det bliver super godt da det er den type træning jeg er god til.

Link to comment
Share on other sites

fandt lige denne her om testosteron, da jeg skal skrive noget om doping til en skole avis (synes det er meget interresant)

Hvad gør testosteron ved kroppen?

Testosterons virkninger og bivirkninger.

Hej! Jeg er en mand på 18 som går meget op i min

styrketræning, men jeg har fået tilbudt testosteron, og nu

har jeg overvejet at tage det - men! jeg ved ikke hvad det

gør ved kroppen (Både negativt & positivt)?

Kære "Styrketræner"

Du skriver, at du som 18-årig går meget op i styrketræning, men åbenbart ikke synes du forbedres hurtigt nok, og er blevet fristet af et tilbud om testosteron.

Allerførst har jeg lyst til at spørge dig, hvad det er du synes haster så voldsomt med at blive meget stor? Når man er 18 år, er man ikke færdig med at udvikle kroppen, og som du sikkert har hørt fra kammerater, påvirker hormoner som testosteron kroppens naturlige balance og kan derfor give meget alvorlige og permanente ændringer i kropsbygning, udvikling og funktion.

Dit ønske om at udvikle store muskler er jo forståeligt og fornuftigt nok, men "naturen" har nu engang løst dette komplicerede problem efter mange 1000 generationers "forsøg" på en sådan måde at kroppen udvikles rimeligt harmonisk. At søge kunstig, voldsom udvikling af f.eks. musklerne, svarer til at tro, man får en racerbil ud af at sætte en racermotor i en Folkevogn. Tingene skal passe sammen.

Det er rigtigt at testosteron bl.a. kan få musklerne til at vokse kraftigt, men desværre følger sener, ledbånd, brusk, led, knogler o.s.v. ikke med. Derfor vil du også kunne se, at risikoen for skader, netop på sener og knogler, er stærkt forøget hos dem som tager testosteron eller andre anabole steroider.

Testosteron er jo det mandlige kønshormon, som styrer udviklingen i puberteten ved overgangen fra dreng til voksen mand.

Det drejer sig om en lang række kropsfunktioner, nævnt i flæng: Skægvækst, dyb stemme, udvikling af testikler og øvrige kønsorganer samt muskler, sener, knogler o.s.v., kort og godt udviklingen af en voksen mand.

Mængden af testosteron i kroppen er meget fint styret, fordi overskud af testosteron medfører en række ubalancer som naturen altså undgår ved at regulere produktionen af testosteron.

Styringen er som sagt kompliceret og foregår bl.a. via en lille kirtel under hjernen, kaldet hypofysen.

Hovedparten af testosteron laver kroppen i testiklerne og processen medfører en række "halvfabrikata" og biprodukter, som på forskellig vis har virkning i kroppen.

I testiklerne fremstilles naturligvis også sædceller hos den normale voksne mand.

Ved kunstig tilførsel af testosteron forstyrres denne fine balance. Ved doser mindre en kroppens normale behov vil den naturligvis skrue ned for produktionen, og det er derfor nødvendigt at tilføre større mængder for at opnå effekt.

Ved tilførsel af store mængder testosteron vil man kunne opnå øget vækst af musklerne; dette anvendes jo netop i f.eks. USA til at øge kødmængden på kvæget.

Som nævnt vil tilførslen af testosteron i disse mængder imidlertid medføre, at kroppen selv ophører med at lave testosteron, og testiklerne vil derfor blive bløde og skrumpe, lige som produktionen af sædceller ophører.

Samtidig sker der en række ændringer i f.eks. blodtryk, blodets fedtindhold, leverfunktionen, der kommer tendens til bumser, ændringer i hår- og skægvækst, og en del oplever impotens. Mange oplever psykiske ændringer i form af humørsvingninger, hidsighed og aggressivitet.

Flertallet af disse ændringer i krop og psyke er heldigvis midlertidige, men nogle af virkningerne kan være langvarige, somme tider permanente, så du f.eks. senere kan stå i en situation, hvor du vil have problemer med at få børn, risikere at få alt for tidlig åreforkalkning, hjerteproblemer og leversygdom. Vi hører om mange med psykiske problemer i relation til tidligere misbrug af testosteron.

Testosteron bruges naturligvis som lægemiddel i situationer, hvor kroppen af en eller anden grund ikke laver den normale mængde, men her drejer det sig om at vi bruger det for at gøre syge mennesker raske. Som du kan se af ovenstående risikerer raske mennesker at blive syge ved ukontrolleret brug af testosteron.

Jeg synes det er fint at du træner din krop seriøst, og der findes jo talrige muligheder for at forbedre din træning uden brug af sundhedsskadelige og forbudte stoffer.

Med venlig hilsen

Anti Doping Danmark

Link to comment
Share on other sites

her kommer en til i kan hygge jer med

Alkohol er kun forbudt i konkurrence i følgende idrætsgrene. Påvisning vil blive foretaget ved "alcoholmeter"-undersøgelse og/eller blodanalyser. Dopinggrænsen for hvert forbund er angivet i parentes.

Automobil (FIA) (0,10 g/l)

Bueskydning (FITA, IPC) (0,10 g/l)

Karate (WKF) (0,10 g/l)

Moderne Femkamp for discipliner,

der involverer skydning (UIPM) (0,10 g/l)

Motorcykling (FIM) (0,10 g/l)

Petanque (Boules) (CMSB, IPC Bowls) (0,10 g/l)

Powerboating (UIM) (0,30 g/l)

Svæveflyvning (Aeronautic) (FAI) (0,20 g/l)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
her kommer en til i kan hygge jer med

Alkohol er kun forbudt i konkurrence i følgende idrætsgrene. Påvisning vil blive foretaget ved "alcoholmeter"-undersøgelse og/eller blodanalyser. Dopinggrænsen for hvert forbund er angivet i parentes.

Automobil (FIA) (0,10 g/l)

Bueskydning (FITA, IPC) (0,10 g/l)

Karate (WKF) (0,10 g/l)

Moderne Femkamp for discipliner,

der involverer skydning (UIPM) (0,10 g/l)

Motorcykling (FIM) (0,10 g/l)

Petanque (Boules) (CMSB, IPC Bowls) (0,10 g/l)

Powerboating (UIM) (0,30 g/l)

Svæveflyvning (Aeronautic) (FAI) (0,20 g/l)

Kan se/læse at du skriver om doping :nonono:

Vil med det samme skrive at du burde være klogere :wink: Kan se du dyrker triathlon :beerchug: Så lad være med at tænk på at indtage noget som helst for doping :superman:

Du skulle jo gerne kunne se dig selv i spejlet når du står op om morgenen :4thumbup:

Og ikke ende som de andre taber der vil fylde deres krop med hvad som helst for at blive nr 1 :nonono:

Træn hårdt :superman: Tro på dig selv :superman: Og spis sundt :4mewantfood: Så kommer resultaterne :cool: Du er kun 15 år, så du må have tålmodighed :hands:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Kan se/læse at du skriver om doping :nonono:

Vil med det samme skrive at du burde være klogere :wink: Kan se du dyrker triathlon :beerchug: Så lad være med at tænk på at indtage noget som helst for doping :superman:

Du skulle jo gerne kunne se dig selv i spejlet når du står op om morgenen :4thumbup:

Og ikke ende som de andre taber der vil fylde deres krop med hvad som helst for at blive nr 1 :nonono:

Træn hårdt :superman: Tro på dig selv :superman: Og spis sundt :4mewantfood: Så kommer resultaterne :cool: Du er kun 15 år, så du må have tålmodighed :hands:

Kan ikke være mere enig med dig. det var sådan at jeg skulle skrive en artikel til en skole avis, så ledte lidt på anti doping Danmarks hjemmeside. Synes den med alkohol var lidt sjov.

jeg synes selv at man skal bekæmpe doping MEGET!!! mere. kunne aldrig selv finde på at tagen doping bl.a. fordi det er snyd og det skader ens krop.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Kan ikke være mere enig med dig. det var sådan at jeg skulle skrive en artikel til en skole avis, så ledte lidt på anti doping Danmarks hjemmeside. Synes den med alkohol var lidt sjov.

jeg synes selv at man skal bekæmpe doping MEGET!!! mere. kunne aldrig selv finde på at tagen doping bl.a. fordi det er snyd og det skader ens krop.

Kan se du har skrevet 750 20 5 på dit foto :tongue: Skulle der ikke stå 3.8km- 180km - 42.195km ?? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
pt. er det 750 20 5 den distance jeg fokusere på. jeg er ikke gamle nok til at lave ironman eller nået der er langt

Det var også kun i sjov :tongue:

Men godt at have et mål i fremtiden :wink:

Er også selv mest til kortdistance i øjeblikket :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Svømning d. 10/10-07

300m fri (200m cr. og 100m br.) 200m ben. 100m fri (50m cr. og 50m br.) 200m ben. 2*250m (100m jævnt, 50m max og 100m jævnt) med 30 sek. pause imellem hver sæt. 4*150m (50m jævnt, 50m max og 50m jævnt) med 20 sek. pause imellem hver sæt. 100m br. udsvømning. i alt 2000m

Link to comment
Share on other sites

løb d. 11/10-07

i dag skulle vi prøve noget ny, ja nemlig teknisk fartleg. det er en blanding af: jog, tempo løb hvor man tæller skridt, spurt, Koordination op af bakker og tekniske hurtigt løb.

når programmet var: 20 min. opv. 40 min. teknisk fartleg. 15 min. afjog. + det løse fx. udstrækning

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

jeg ved godt at det er det forkert sted at spørge, men er der nogle der ved om man kan bruge cykel sko med SPD padaller hos S.A.T.S. Det er fordi jeg skal ud og spining med kvik-tri-team for først gang i år.

det eneste jeg kan læse mig til er. Program: intro for nye, opvarmning, intervaller med tempo, tung, stående m.m.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

spining d. 12/10-07

5 min. opvarmning. så 60 min. hård bakke kørsel med, både stående og siddende, intervaller og tempo. 5 min. udkørsel.

instruktøren var Per C. han er aktiv i kvik-tri-team og SATS spining instruktør.

hans time var meget god, men sparede mig lidt da det var første gang.

ps. meget kan man sige, men det var i hvert flad var det ikke en begynder time.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share