Kulhydrater feder ikke?


tulle
 Share

Recommended Posts

Hej alle :wave:

Jeg har lige brug for nogle svar der kan bakke min påstand op...

Jeg røg i går ud i en "diskussion" på arbejde. Vi stod 4 og diskuterede fedt og kulhydrater. 2 af dem påstod hårdnakket at kulhydrat (både sukker og de sunde som pasta og ris) IKKE feder og ikke kan omdannes til fedt :ugone2far: Jeg og en anden prøvede at forklare dem at hvis de spiste mere end de har brug for af kulhydrater, altså kommer i energioverskud, vil dette overskud (i hvert fald en del af det) omdanne sig til fedt...

Kan jeg lige få nogle bekræftelser på min påstand som jeg kan printe ud og tage med :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel ikke sige meget andet end at de er forkert på den. Kulhydrater kan omdannes til AcetylCoA som igen kan bruges til lipogenese....længere er den vel ikke  

Naturligvis, havde det lige på tungen.................. :rolleyes:

Men jo tulle, du har ret, hvis dit energi indtag overstiger vedligeholdelses niveau'et, så omdannes carbs til fedt.

Det dine kollegaer sikkert tænker på, er at får man for mange carbs den ene dag, lagres det til brug dagen efter, men hvis du far alt for mange.... ja så sætter det sig på sidebenene! :)

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel ikke sige meget andet end at de er forkert på den. Kulhydrater kan omdannes til AcetylCoA som igen kan bruges til lipogenese....længere er den vel ikke :)

Jeg har overgivet mig (selvom jeg egentligt blev misforstået - men skidt det er ligegyldigt). Ja, kulhydrater kan godt laves om til fedt. :)

Link to comment
Share on other sites

Får man mere energi ind end man forbruger så bliver man federe - længere er den ikke og kulhydrater kan omdannes til fedt. Det har været fremme at processen med at kulhydrater skal omdannes til fedt er "dyr" (dvs. kræver meget energi og kun sker i lille grad i praksis), men dette er ikke endeligt bekræftet.

Normalt kan man ikke sige at en enkelt fødevare eller som her kulhydrater feder, kosten skal vurderes samlet - jævnfør ovenstående. Enkelte undersøgelser har dog vist at man kan indtage usædvanlige store mængder kulhydrater uden at de skulle fede, mens andre undersøgelser viser det modsatte. Kulhydrater øger bl.a. energiomsætningen således at nu mere man spiser nu højere bliver forbrændingen - protein øger fx. forbrændingen endnu mere end kulhydrater. Kulhydrater feder i høj grad hvis det indtages i flydende form, idet appetitreguleringen ikke ser ud til at påvirkes i særlig høj grad af flydende føde (sodavand osv.).

Konklusionen er at teoretisk kan alle fødevarer fede, herunder kulhydrater - men det vil nok være vanskeligt/umuligt at spise sig fed i fx. grøntsager

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share