Træning til funktionelstyre(håndbold)


92'eren
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

JEg er en dreng på 16 år og jeg har efterhånden trænet et par måneder, men er kommet i tvivl om jeg egentlig gør det rigtige.

JEg træner kun med frie håndvægte, som kan veje op til 17 kilo. Det gør de dog ikke når jeg træner!

Mandag træner jeg:

Bryst

Triceps

Lår

Onsdag:

Mave

Ryg

Biceps

Læg

JEg træner også håndbold tirsdag og torsdag, med løbetræning og en smule fysisk træning.

I mine programmer træner jeg ca, 3 øvelser til hver muskel gruppe (eks. triceps). Det gør jeg af ca 15 gentagelserx3. er det for meget? Mine træningspas, ender nogle gange på over 2 timer?

Det jeg vil nå er først at få stærlke og udholdende muskler, ikke store og flotte. Og samtidig vil jeg senere begynde at træne eksplosivt.

Hvordan lyder et træningspas på over 2 timer er det for meget, skal jeg hellere kun tage en øvelse til hver muskel også tage den igennem 3 gange af ca 8-12 gentagelser`?

ALt sammen skal bruges så jeg bliver stærkere i håndbold og også bare for at få en veltrimmet krop, da jeg skal løbe et ekstremløb, senere på sæsonen..

Ellers nogle råd?

Tak

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen.

JEg er en dreng på 16 år og jeg har efterhånden trænet et par måneder, men er kommet i tvivl om jeg egentlig gør det rigtige.

JEg træner kun med frie håndvægte, som kan veje op til 17 kilo. Det gør de dog ikke når jeg træner!

Mandag træner jeg:

Bryst

Triceps

Lår

Onsdag:

Mave

Ryg

Biceps

Læg

JEg træner også håndbold tirsdag og torsdag, med løbetræning og en smule fysisk træning.

I mine programmer træner jeg ca, 3 øvelser til hver muskel gruppe (eks. triceps). Det gør jeg af ca 15 gentagelserx3. er det for meget? Mine træningspas, ender nogle gange på over 2 timer?

Det jeg vil nå er først at få stærlke og udholdende muskler, ikke store og flotte. Og samtidig vil jeg senere begynde at træne eksplosivt.

Hvordan lyder et træningspas på over 2 timer er det for meget, skal jeg hellere kun tage en øvelse til hver muskel også tage den igennem 3 gange af ca 8-12 gentagelser`?

ALt sammen skal bruges så jeg bliver stærkere i håndbold og også bare for at få en veltrimmet krop, da jeg skal løbe et ekstremløb, senere på sæsonen..

Ellers nogle råd?

Tak

vælg de øvelser der træner de store muskler fx. Dødløft og Squat. find et fullbody program at køre efter (der findes rigtig mange herinde hvis man bare søge lidt) kør 3*8-12 gentagelser. hvad mener du med at løbe et ekstremløb? (hvilken distance) ps. ved ikke så meget om håndbold men tro at det ville hjælpe at køre et fullbody program.

Link to comment
Share on other sites

Ekstremløb, er måske også en overdrivelse! DEt er ikke nogen speciel længde kun sølle 10 km, men der er 10 forhindriger der skal forceres under vejs og så er det i midten af december. Blandt forhindringerne er 200m koldtvandssvømning, armgang i træstamme, kraftgang og 7 andre rimelig udfordringer!

Link to comment
Share on other sites

Ekstremløb, er måske også en overdrivelse! DEt er ikke nogen speciel længde kun sølle 10 km, men der er 10 forhindriger der skal forceres under vejs og så er det i midten af december. Blandt forhindringerne er 200m koldtvandssvømning, armgang i træstamme, kraftgang og 7 andre rimelig udfordringer!

okay det løb her jeg læst om. det burgte ikke være noget problem at køre et fullbody program, kun en fordel da det løb kræver en del styrke. jeg vil stadig forslå dig at køre 3*8 eller 3*10.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Ekstremløb, er måske også en overdrivelse! DEt er ikke nogen speciel længde kun sølle 10 km, men der er 10 forhindriger der skal forceres under vejs og så er det i midten af december. Blandt forhindringerne er 200m koldtvandssvømning, armgang i træstamme, kraftgang og 7 andre rimelig udfordringer!

Evolution race?

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis evolutionrace..

Men grunden til min styrketræning er ikke det løb alene.

Når nu jeg så træner fullbody kan jeg den ene dag tage halvdelen af kroppen og den anden dag den anden del af kroppen, men hvor mange øvelser skal jeg tage til hver enkelt muskelgrupper er 3*8*3 nok til f.eks. triceps eller skal jeg tage det også en øvelse mere til triceps altså 3*8*3 *2?

TAK

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis evolutionrace..

Men grunden til min styrketræning er ikke det løb alene.

Når nu jeg så træner fullbody kan jeg den ene dag tage halvdelen af kroppen og den anden dag den anden del af kroppen, men hvor mange øvelser skal jeg tage til hver enkelt muskelgrupper er 3*8*3 nok til f.eks. triceps eller skal jeg tage det også en øvelse mere til triceps altså 3*8*3 *2?

TAK

Jeg vil råde dig til at tage nogle gode helkropsøvelser der involverer flere muskler i en øvelse og derefter eventuelt suplere med mindre øvelser hvis der er et specielt område du vil sætte fokus på.

Mange forskellige set / repranges fungerer fx: 5x5, 4x6, 3x8 er ikke vigtigt, bare du giver den gas når du er nede og træne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

en Modificeret version af WS4SB ville nok ikke være det dummeste du kunne gøre for dig selv..

har i ikke et styrketrænings rum i klubben du kan benytte dig af..

og sørg for at kør noget skades forebyggende inkl. hvis du kører WS4SB templaten og så tager de skadesforebyggende øvelser fra "designer athlete" programmet(de kan begge findes på T-nation) så burde du kunne blive en af de stærkeste på holdet..

ved ikke hvad andrer folk mener jeg men jeg ville ikke anbefale gå efter en 3 rm før du havde styr på øvelses teknik 100% og før du måske er lidt ældre.. 3rm er heller ikke godt in season der ville jeg holde mig til 5 max... men det er jo helt afhængig af hvem man osv...

Ellers har Dr. Yessis udgivet en video som hedder "arm strenght for Quarterback" og uden at have set den er jeg stensikker på den også relatere til håndbold spillere mindst ligeså meget..

Link to comment
Share on other sites

en Modificeret version af WS4SB ville nok ikke være det dummeste du kunne gøre for dig selv..

har i ikke et styrketrænings rum i klubben du kan benytte dig af..

og sørg for at kør noget skades forebyggende inkl. hvis du kører WS4SB templaten og så tager de skadesforebyggende øvelser fra "designer athlete" programmet(de kan begge findes på T-nation) så burde du kunne blive en af de stærkeste på holdet..

ved ikke hvad andrer folk mener jeg men jeg ville ikke anbefale gå efter en 3 rm før du havde styr på øvelses teknik 100% og før du måske er lidt ældre.. 3rm er heller ikke godt in season der ville jeg holde mig til 5 max... men det er jo helt afhængig af hvem man osv...

Ellers har Dr. Yessis udgivet en video som hedder "arm strenght for Quarterback" og uden at have set den er jeg stensikker på den også relatere til håndbold spillere mindst ligeså meget..

Jeg kunne ikke forestille mig at wsb templates var specielt gode til helt grønne løftere, det er nok en god idé at komme igang med noget basic.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke forestille mig at wsb templates var specielt gode til helt grønne løftere, det er nok en god idé at komme igang med noget basic.

Han sagde de havde trænet fysisk træning i et par måneder til håndbold.

jeg startede selv ud med en in season WSB template som 16 årig efter at have været senge liggende i 4 måneder... 2 måneder efter var jeg i mit livs bedste form... og jeg sagde jo til ham han skulle holde sig væk fra at lave set under 5.

og det skal lige siges at jeg ikke har været skadet siden..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej 92´eren.

Hvis du helt seriøst vil træne funktionel styrke og spænstighedstræning, så kan jeg på det kraftigste anbefale at du melder dig ind i din lokale vægtløftningsklub, der vil der være en træner der kan hjælpe dig igang, og du vil med denne træning opnå store fordele ifht. netop dine ønsker.

Hvis du har planer om at spille håndbold på eliteplan, skal du være specielt opmærksom på at træne dine baglår og den øverste del af ryggen.

Du kan evt. sende en PM hvis du har flere spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Thorhauge har fat i det rigtige.

Gode fuldkrops øvelser der involverer eksplosivitet og flere muskelgrupper.

Specielt velegnet til håndbold er bl.a: Squat, Frivend, Bænkpress, mavetræning og ryg træning. Desuden er det en meget stor fordel at træne nakke og skuldre (delt, lat dorsi, rhomboideer osv.)

Som supplement kan der trænes biceps og triceps og hvis man er vild med det dødløft.

Det funktionelle element er dog også vigtigt, så det er ikke ligegyldigt hvordan du laver øvelserne, men slap af med for tunge vægte hvis du kun er 16 år det skal nok komme. Det er måske ikke helt tosset at være tilknyttet en vægtløftnings klub hvis du er rimeligt grøn. Måske din klub har et træningslokale hvor der kan findes lidt instruktion?!

Gribben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share