Opvarmning


vito
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere!

I bliver simpelthen nød til at hjælpe mig! Jeg er meget på bar bund.

Jeg har idræt på B-niveau og skal forberede et opvarmningsprogram til næste idrætstime. Problemet er, at jeg ikke aner, hvad man gør. Jeg har altid arbejdet efter filosofien "ingen opvarming er bedste" eller "jeg er altid lidt varm", men nu står jeg med det. Jeg har nogle eksempler på opvarmning, men det er programmer til andre sporter.

Er der nogen, der ved, hvad man gør? Hvad skal man fokusere på? Kan man ikke bare løbe en stille og rolig tur på et par kilometer også sige det er opvarmningen?

Link to comment
Share on other sites

Der er en vigtige række elementer, der spiller ind når man skal designe et opvarmningsprogram.

Ikke nok med det er det også vigtigt at kende den enkelte person, der skal udføre denne opvarmning, da der oftest er en række svagheder man skal tage ekstra hensyn til (fx en dysfunktionel gluteus muskulatur).

En række nøgleord kunne være: Foam rolling, pre stretching af specifikke områder, mobilitetsarbejde, dynamisk bevægelighed, CNS stimulering ect.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bare skal være ligetil så skal du lave løb, sving, styrke, hop og stræk! Du skal starte med løb og slutte med stræk.

Da jeg havde B-niveau var ovenstående 5 dele et must. Tror også der stod noget om det i vores bog. Det gælder bare om at finde nogle øvelser der træner de forskellige ting.

Hvis der skal musik til, skal du bruge rock n roll til løb, techno til sving, styrke og hop samt til sidst noget blødt tøsemusik til stræk. Det er noget med hvor mange slag per minut der er i de forskellige typer musik.

Vi skulle bare lave et generelt program. Jeg ved ikke om i skal lave et sportspecifikt program.

Hvis du vil lægge lidt flere kræfter i det, og du vil imponere, skal du selvfølgelig bare bruge de råd du fik af de andre i tråden, og sætte dig rigtig godt ind i sagerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle eksempler på opvarmning, men det er programmer til andre sporter.

Hvad skal du varme klassen op til? Hvis det er et generelt program er BAntex inde på det rigtige, men øvelsesvalg og bevægelser skal passe rimelig præcist til takten i musikken.

tjek evt. http://www.idraet.gyldendal.dk/ for inspiration

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Ja, undskyld mit fransk. Men den bog er lige til at åbne op og skide i.

Vi har bogen i skolen og magen til en omgang lort skal man lede længe efter. Men igen, den skal jo matche idrætslærens kompentencer.

hmm, der er vi så uenige, men pointen var at der på hjemmesiden er mange fornuftige eksempler på hvad der kan indgå i et opvarmningsprogram og at der er illustrationer af dem.

Det er selvf. lidt off-topic men hvad mener du der er galt med bogen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share