Squat med én håndvægt


sas
 Share

Recommended Posts

Jeg har eksperimenteret lidt med sidebends, hyperextensions, crunches som alle er velkendte øvelser, alligevel har/var mit svage punkt stabiliteten i mave/lænderegionen når jeg squattede.

Jeg fik så den idé at prøve at squatte med én håndvægt holdt i ned langs den ene side. Kunsten er at køre øvelsen (måske har den allerede et navn) med god form og ret ryg. Dermed har jeg kunnet træne mit svage punkt effektivt, og samtidigt er bevægemønsteret jo ens dvs. god overførbarhed til konventionelt squat.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Ice Eye: Du belaster også kroppen uens når du kører "isolated dumbel-curls" :D

Øvelsen skal køres terapeutisk - det gælder ikke om at vælte kilo på stangen, den skal udføres lidt ligesom når man laver sidebends, altså meget kontrolleret. Jeg mener ikke front-squat er noget alternativ -> den går for meget i lårene fremfor at træne obliques lumborum osv.

Øvelse jeg har beskrevet mærkes stort set ikke i lårene (til trods for det ligner et squat). Jeg lader derimod den mindste fællesnævner (mave,lænd) være bestemmende for hvormange kilo der trænes med. Øvelsen er ment som et "værktøj" til at forbedre squatten via statisk træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share