Højt blodtryk


Stepién
 Share

Recommended Posts

Er dit blodtryk det konstant eller er det et snit af målinger. Dit diastoliske ser ikke så højt ud. MIt blodtryk svinger engang imellem også så højt op og jeg fik på et tidspunkt en døgnblodtryksmåler på som målte puls og blodtryk over et døgn. Det var der en cardiolog fra Frederiksberg hosp. som kiggede på og der så det ikke så galt ud. Det er også ofte hvis man lige får målt sit blodtryk at det kan stige lidt pga. selve situationen. Jeg har en rimelig lav hvilepuls (den laveste på målingen var 39 i vågen tilstand) og det kan bl.a. være med til at forklare det da der så kræves et højere tryk mht. blodgennemstrømningen. Har du gener af det?

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ved, om det er farligt/usundt at vægttræne, selv om man har lettere forhøjet blodtryk?

Mikkel

160/90...

Er 24 år,

Mikkel

Nej det er ikke isoleret farligt at styrketræne med et blodtryk som dit, slet ikke i din alder. Alt andet lige er træningen nok til det gode. Medmindre der snakkes malign hypertension eller decideret hypertensiv krise er et akut forhøjet blodtryk ikke farligt hos unge mennesker.

Desuden tvivler jeg på dit målte tryk er udtryk for det reelle tryk. Nyere studier peger på at op til 30-40% af alle blodtryksmålinger er forkerte. Er det målte tryk baseret på vægtede døgnværdier, eller blot enkeltmålinger?

En lav hvilepuls kan forresten ikke kobles til hypertension.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

dvs. 60-70% er korrekte, så tvivlen er vel ikke så velbegrundet :cool:

Hvor meget viser de forkerte fejl?

Jeg tror du misforstår, de fejlprocenter ligger hos den del af befolkningen der som regel udredes for eventuel hypertension, oftest folk i gruppen over de 65år hvor let til moderat hypertension er uhyre udbredt. Fejlmålinger baserer sig ikke kun må at tryk måles højere end det er i virkeligheden v. en konsultation, men også ved at op til 10-15% rent faktisk måles til at have et lavere tryk ved konsultationen end i "virkeligheden". Dette giver konsultationsmålingerne en overordenlig ringe validitet (de burde slet ikke blive foretaget længere).

Det at en 24-årig skulle have reel, her isoleret systolsk, hypertension er yderst sjældent. Desuden kommer mange målinger på baggrund af selvkøbte apparater uden ordenlig instruks i hvordan et mål for det reelle blodtryk best nås, dette handler både om tidspunktet, frekvensen samt selve den brugte teknik ved blodtryksmålingerne. Endelig findes der også en forfærdelig masse ringe apparater af den oscillometriske type på markedet pt.

White-coat hypertension (altså målt konsultationshypertension uden reel hypertension) resulterer ofte i let til moderat hypertension, men det er ikke sjældent at det især er det systolske der banker op.

Den ideelle måde at diagnosticere sande hypertonikere på er enten et skop der kan foretage hyppige døgnmålinger, eller som det mindste, døgnblodtryk med et ordenligt apparat, med ordenlig instruks, morgen og aften - og herefter et vægtet gennemsnit.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det er dog ikke sjovt at bænkpresse med forhøjet blodtryk. Ud fra egne erfaringer kan jeg fortælle at jeg i hvert fald oplevede så voldsom svimmelhed at jeg måtte stoppe med den øvelse i et stykke tid, indtil der var styr på trykket igen. Det er sikkert ikke alle der har det ligesådan men skal nok være nogen derude... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er dog ikke sjovt at bænkpresse med forhøjet blodtryk. Ud fra egne erfaringer kan jeg fortælle at jeg i hvert fald oplevede så voldsom svimmelhed at jeg måtte stoppe med den øvelse i et stykke tid, indtil der var styr på trykket igen. Det er sikkert ikke alle der har det ligesådan men skal nok være nogen derude... :smile:

Tror næppe din svimmelhed hænger sammen med dit blodtryk (er selv hypertoniker og træner også selv). Selvom svimmelhed kan være et symptom ved hypertensive kriser er svimmelhed generelt ikke relateret til et højt tryk, lige modsat er hypotension, altså for lavt blodtryk, oftest karakteriseret ved svimmelhed under fysisk arbejde.

Man må forstå at mens et normalt blodtryk kan ligge mellem 110/70-120/80 hos forskellige personer, så er det helt normalt at trykket kan ryge helt op omkring de 200 når man træner - det hører med til det sympatiske respons der øger iltoptagelsen - folk der er hypertonikere får ikke nødvendigvis markant højere tryk når de træner end andre, tilstanden hypertoni er netop karakteriseret ved et højere tryk i hvile (ikke ved arbejde).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share