Muskler til baller - ikke til lår!


Shjanna
 Share

Recommended Posts

Hej!

Er der nogen motionsformer, hvor man styrker musklerne i ballerne uden at styrke lårsmusklerne samtidig? (eller i det mindste kun begrænset styrkelse af lårmusklerne?)

Jeg elsker cariotræning som cykling, stepmaskine, løb og skimaskine, men alt sammen giver mig store lår, og da jeg er kvinde vil jeg foretrække at de er knap så store. Til gengæld kan min bagdel ikke følge med!

Jeg har tænkt på pilates (med eller uden bold?) eller yoga, men ved ikke om det gør nogen forskel? Eller kan man evt. foretage nogle ændringer i cardiotræningen, så det går mere i ballerne end lårene?

Alle gode råd modtages med kyshånd :-)

Hilsner.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Er der nogen motionsformer, hvor man styrker musklerne i ballerne uden at styrke lårsmusklerne samtidig? (eller i det mindste kun begrænset styrkelse af lårmusklerne?)

Jeg elsker cariotræning som cykling, stepmaskine, løb og skimaskine, men alt sammen giver mig store lår, og da jeg er kvinde vil jeg foretrække at de er knap så store. Til gengæld kan min bagdel ikke følge med!

Jeg har tænkt på pilates (med eller uden bold?) eller yoga, men ved ikke om det gør nogen forskel? Eller kan man evt. foretage nogle ændringer i cardiotræningen, så det går mere i ballerne end lårene?

Alle gode råd modtages med kyshånd :-)

Hilsner.

De her øvelser rocks.. min røv hader mig efter sådan en tur.

Quadruped Hip Extensions

Lunges

Step Ups

Squats

Four-Way Hip Extensions

One-Legged Squat

Du kan se de fleste af øvelserne her...

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg ærligt talt, at det er svært at træne nummer, uden også at træne lår.

Squat og lunges er ihvertfald rigtig gode til en rund og fast af slagsen.

Men får du "store" lår, tror jeg, at du er een af de få. Du skal nok ikke forvente, at du kan få en muskuløs numse, uden at dine ben også blir det. Selvfølgelig helt afhængig af, hvor tungt du træner.

Jeg har styrketrænet i 13 år, tungt de sidste 4, og har aldrig haft problemer med store lår. Synes kun, at det er meget pænt, at de ikke bare er tynde.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Man får ikke store lår af cardio, men af for meget mad!

Dine ballers størrelse ift. dine lårs vil primært være genetisk bestemt og ikke blive ændret betydeligt med cardiotræning. Du kunne overveje styrketræning men her vil isoleret balletræning imo også være vanskeligt da lår og baller bare er tæt forbundne uanset hvad.

Link to comment
Share on other sites

Du får da ikke store lår af cardio. Og slet ikke hvis du ligger i energiunderskud og at du samtidig er en kvinde.

Indbildning siger jeg. Det minder mig om en pige fra skolen, som påstår at lige så snart hun begynder at løbetræne, så svulmer hendes ben op. I call BS.

Link to comment
Share on other sites

Du får da ikke store lår af cardio. Og slet ikke hvis du ligger i energiunderskud og at du samtidig er en kvinde.

Indbildning siger jeg. Det minder mig om en pige fra skolen, som påstår at lige så snart hun begynder at løbetræne, så svulmer hendes ben op. I call BS.

Har lige et spørgsmål. Hvis jeg mener at jeg kan se tydeligere lårmuskler på mig et halvt år efter jeg er begyndt at cykle mtb og løbe meget - er det så enten indbildning, eller fordi fedtprocenten er faldet? Du siger altså at det er umuligt at få større lårmuskler ved f.eks. cykling og løb?

Link to comment
Share on other sites

En del kvinder (og mænd for den sags skyld også) oplever betydelig hypertrofi ved at lave løbetræning/diverse idrætsaktiviteter der ikke er styrkemålrettet.

At denne masseforøgelse ville blive betydlig større ved at styrketræne i stedet er en anden sag, men det ændrer ikke ved det faktum at mange oplever hypretrofi ved overvejende aerobe idrætsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Er der nogen motionsformer, hvor man styrker musklerne i ballerne uden at styrke lårsmusklerne samtidig? (eller i det mindste kun begrænset styrkelse af lårmusklerne?)

Jeg elsker cariotræning som cykling, stepmaskine, løb og skimaskine, men alt sammen giver mig store lår, og da jeg er kvinde vil jeg foretrække at de er knap så store. Til gengæld kan min bagdel ikke følge med!

Jeg har tænkt på pilates (med eller uden bold?) eller yoga, men ved ikke om det gør nogen forskel? Eller kan man evt. foretage nogle ændringer i cardiotræningen, så det går mere i ballerne end lårene?

Alle gode råd modtages med kyshånd :-)

Hilsner.

Mit umiddelbare svar er at skære en del ned på cardiotræningen og lav noget mere (gerne tung) styrketræning. Det giver ikke nødvendigvis større lår - men fastere lår.

Dernæst er det næsten umuligt at træne baller isoleret uden at ramme lår også. med mindre du har tilgang til specielle maskiner.

Lav nogen dybe squat / frontsquat og dumbbell lunges - så skal du nok se løjer.

Edit: Samt selvfølgelig, stiflegged deadlift, det glemte jeg. Giver balder af stål.

Edited by GentleGigant
Link to comment
Share on other sites

Du siger altså at det er umuligt at få større lårmuskler ved f.eks. cykling og løb?

Der nævnes på intet tidspunkt at det er umuligt at få større lårmuskler af cardiotræning - selvfølgelig er det ikke det. Når musklerne aktiveres vil de da klart respondere på træningen.

Link to comment
Share on other sites

En del kvinder (og mænd for den sags skyld også) oplever betydelig hypertrofi ved at lave løbetræning/diverse idrætsaktiviteter der ikke er styrkemålrettet.

At denne masseforøgelse ville blive betydlig større ved at styrketræne i stedet er en anden sag, men det ændrer ikke ved det faktum at mange oplever hypretrofi ved overvejende aerobe idrætsgrene.

Jep, lige indtil man har gjort det nok gange, så skifter det til at tære på muskelmassen igen, Kan ikke huske noget præcist om det, det er noget jeg har snakket om med min massør. Kunne ikke forstå jeg fik store ben af at løbe. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share