Råt kød?


12k
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har et muligvis meget mystisk spørgsmål...

Mennesket er et dyr, andre dyr spiser kød råt, og klarer sig fint med dette, jeg kunne udminbart forestille mig det tilmed er lettere optageligt for kroppen... Er det noget et menneske kan optrænes til? Jeg tænker på kød generelt, ikke tartar / sushi etc... F.eks. således at man kan spise sig en entrecote råt uden at blive super syg...

Såfremt tilfælde, vil det så være bedre for kroppen? Såfremt ikke tilfælde, hvilke bakterier er det som bevirker at det ikke er en mulighed?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det største problem vil være af bakteriel karrakter (patogene zoonotiske bakterier), hovedsagelig afhængende af slagteprocessen, - ved alm. slagtning er det næppe noget der er taget hensyn til, hvorfra det næppe kan anbefales, - modsat som du selv er inde på tartar osv. hvor kravende til begrænset bakterieindhold er meget højere. - I 'naturen' slagter man som sagt ikke rigtigt, og det er begrænset hvor meget man kan nå at dyrke på bakterierne når man spiser kødet lige efter dyret er dræbt. De mest oplagte sygdomsfremmende bakterier at frygte er vel Salmonella, Campylobacter, Listeria monocytogenes, Yersinia enterocolitica, Verotoksinproducerende Escherichia coli, Clostridium perfringens, Clostridium botulinum, Staphylococcus aureus og Bacillus cereus ...

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har et muligvis meget mystisk spørgsmål...

Mennesket er et dyr, andre dyr spiser kød råt, og klarer sig fint med dette, jeg kunne udminbart forestille mig det tilmed er lettere optageligt for kroppen... Er det noget et menneske kan optrænes til? Jeg tænker på kød generelt, ikke tartar / sushi etc... F.eks. således at man kan spise sig en entrecote råt uden at blive super syg...

Såfremt tilfælde, vil det så være bedre for kroppen? Såfremt ikke tilfælde, hvilke bakterier er det som bevirker at det ikke er en mulighed?

Makronæringsmæssigt frembyder indtagelse af rå kød ingen fordele. Til gengæld vil du hurtigt finde dig selv godt syg ved indtagelse af utilberedt kød. Selvfølgelig er der teoretisk mulighed for sygdom med alle de bakterier heliotropen nævner, men reelt vil det kun dreje sig om salmonellae og campylobacter samt visse e.coli infektioner (fx EHEC eller VTEC) der kan være ganske ubehagelige. B. cereus kunne selvfølgelig også give problemer men vil kun udgøre et fåtal i forhold til de andre.

Listeriose er en aldeles alvorlig intracellulær infektion der tit medfører død men som så godt som kun optræder ved kraftigt immunsvækkede mennesker, bakterien stammer oftest fra jord og kun sjældent i kød. Hos raske mennesker giver indtag af bakterien som regel ikke symptomer. Staph. aureus giver ikke infektion i mavetarmkanalen men derimod forgiftninger og dette sker uanfægtet af tilberedning (der dannes varmestabile toxiner før tilberedning). Clostridier er også sjældne i dag, specielt botulinum grundet den faste frysekæde fra slagteri til butikker, deres problemer ligger typisk også i forgiftninger snarere end klinisk præsenterende infektioner da arterne ofte er en del af normalfloraen (fx c. perfringens og c. difficile) Endelig er yersiniae infektioner også yderst sjældne i DK (yersenia familien hører til den gruppe af bakterier der også kan give pest).

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker ydmygt for de mange gode svar :)

Mine tanker var egentlig at man nedbrød vitaminer under tilberedningsprocessen, samt protein->amino->protein processen ville kræve mere energi af kroppen.. Man lærer jo noget hver dag =)

Link to comment
Share on other sites

Makronæringsmæssigt frembyder indtagelse af rå kød ingen fordele. Til gengæld vil du hurtigt finde dig selv godt syg ved indtagelse af utilberedt kød. Selvfølgelig er der teoretisk mulighed for sygdom med alle de bakterier heliotropen nævner, men reelt vil det kun dreje sig om salmonellae og campylobacter samt visse e.coli infektioner (fx EHEC eller VTEC) der kan være ganske ubehagelige. B. cereus kunne selvfølgelig også give problemer men vil kun udgøre et fåtal i forhold til de andre.

Listeriose er en aldeles alvorlig intracellulær infektion der tit medfører død men som så godt som kun optræder ved kraftigt immunsvækkede mennesker, bakterien stammer oftest fra jord og kun sjældent i kød. Hos raske mennesker giver indtag af bakterien som regel ikke symptomer. Staph. aureus giver ikke infektion i mavetarmkanalen men derimod forgiftninger og dette sker uanfægtet af tilberedning (der dannes varmestabile toxiner før tilberedning). Clostridier er også sjældne i dag, specielt botulinum grundet den faste frysekæde fra slagteri til butikker, deres problemer ligger typisk også i forgiftninger snarere end klinisk præsenterende infektioner da arterne ofte er en del af normalfloraen (fx c. perfringens og c. difficile) Endelig er yersiniae infektioner også yderst sjældne i DK (yersenia familien hører til den gruppe af bakterier der også kan give pest).

Botulinum er pølseforgiftning right?

Jeg troede faktisk at den var lidt mere almindelig end du giver udtryk for, måske har jeg bare misforstået min underviser...

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Botulisme (pølseforgiftning) hos raske voksne er i DK ekstremt sjældent, men når det opstår er det en farlig tilstand. Dog er det som der bliver skrevet en forgiftning og ikke reelt en infektion.

Botulisme er en tilstand der opstår med forgiftninger af botulinum toxin der dannes af bakteriearten clostridium botulinum. Tilstanden opstår oftest hos små børn, men kan optræde hos voksne som forgiftninger. Endelig kan c. botulinum som de andre clostridier inficere sår og her skabe en reel infektion hvor toxinet kan gå i blodbanen. Denne er dog endnu mere sjælden en børne-infektionen og madforgiftningen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Makronæringsmæssigt frembyder indtagelse af rå kød ingen fordele. Til gengæld vil du hurtigt finde dig selv godt syg ved indtagelse af utilberedt kød. Selvfølgelig er der teoretisk mulighed for sygdom med alle de bakterier heliotropen nævner, men reelt vil det kun dreje sig om salmonellae og campylobacter samt visse e.coli infektioner (fx EHEC eller VTEC) der kan være ganske ubehagelige. B. cereus kunne selvfølgelig også give problemer men vil kun udgøre et fåtal i forhold til de andre.

Listeriose er en aldeles alvorlig intracellulær infektion der tit medfører død men som så godt som kun optræder ved kraftigt immunsvækkede mennesker, bakterien stammer oftest fra jord og kun sjældent i kød. Hos raske mennesker giver indtag af bakterien som regel ikke symptomer. Staph. aureus giver ikke infektion i mavetarmkanalen men derimod forgiftninger og dette sker uanfægtet af tilberedning (der dannes varmestabile toxiner før tilberedning). Clostridier er også sjældne i dag, specielt botulinum grundet den faste frysekæde fra slagteri til butikker, deres problemer ligger typisk også i forgiftninger snarere end klinisk præsenterende infektioner da arterne ofte er en del af normalfloraen (fx c. perfringens og c. difficile) Endelig er yersiniae infektioner også yderst sjældne i DK (yersenia familien hører til den gruppe af bakterier der også kan give pest).

Hej alle sammen -

Råt kød skulle der til for at få mig ud af 'posting skabet'. Anyway - jeg kan ikke lade være med at reflektere over, det I skriver om råt kød. Det lyder som det rene gift, når jeg læser det. Lad mig lige give jer lidt indsigt, I hvad jeg gør - så må I jo gøre korsets tegn for jer ... eller bare berolige mig :)

Jeg spiser råt kød, ikke fordi jeg bruger det i træningsmæssig sammenhæng - men fordi jeg er vild med smagen :). Det jeg spiser er altid oksekød, og ja, jeg vil gerne have tartar (sådan traditinelt fremstillet, med skrabet kød), men jeg holder mig ikke tilbage for at spise mere fedt holdigt helt almindeligt hakket kød (dog helst ikke over 8-9%. Det behøver nu heller ikke at være hakket, en engelsk bøf, entrecote, roast beef osv. kan nemt være en anledning.

Omfanget - jeg spiser da gerne et helt måltid minimum en gang om ugen - og er mulighederne tilstede bliver det oftere. Min kone står for madlavningen hos os - og hun kender min smag - så hun ser gennem fingrene med, at jeg spiser en del af kødet til spagettiretten, eller skære et par tykke skiver af culotten osv.

Hvis I mener jeg dør før tid, så fyr gerne en kommentar afsted :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kender noget til slagte metoden, vil jeg på baggrund af det der ellers er nævnt her i tråden mene at det er en meget dum ide (du spiser vel heller ikke rå æg i dag, der ikke er pastoriserede, uden at chancen for at komme galt afsted, er større end chancen for at slippe afsted med det), - og chancen for at du på et eller andet tidpunkt render ind i en omgang sygdomsfremkaldende bakterier er nok forholdsvis stor - igen alt efter slagtemetoden, kødkvaliteten osv. Så måske, skal du bare købe kød der er egnet til at spise råt når du har lysten? Tartar, sushi, - eller i det mindste få slagteren til at lave noget kød med henblik, på at du har tænkt dog at spise det råt...

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også helt vild med råt kød og oksekød skulle ikke være så slemt igen - selvfølgelig tager man altid en lille risiko, men dansk kød skulle efter sigende have en meget lav smitterisiko. Dok er risikoen større, hvis man spiser økologisk okse rå.

Hvor partisk den forelæser var som præsenterede de forskellige studier om smitterisiko i animaliske fødevarer i Norden var, ved jeg ikke... Men det er gået godt indtil videre :bigsmile: Synes det er for godt for at bekymre mig om risikoen, når incidensen af folk som bliver dårlige efter at have spist rå okse er så lav som den er.

Link to comment
Share on other sites

Endvidere lever der også en række andre parasitter i fersk kød, som godt kan overleve din mavesyre. Her tænker jeg især på forskellige orme der kan vandre over i blodbanen eller leve i din tarme.

Så engang en nyslagtet grissetram, den var helt fuld.... men underligt nok var det ikke med føde der kom til syne da vi lavede et snit, men derimod tusindvis af orme. :4mewantfood:

Mennesket er evoleret til at spise forarbejdet mad, det ses på en helt række tydlige eksempler som vores kæbeparti, og fordøjelsesprocesser.

Link to comment
Share on other sites

Mennesket er evoleret til at spise forarbejdet mad, det ses på en helt række tydlige eksempler som vores kæbeparti, og fordøjelsesprocesser.

Har ladet mig fortælle, at hjerte-karsygdomme kun optræder hos mennesker OG deres tamdyr.

Og deres fællestræk er indtagelsen af forarbejdet/tilberedt føde - og så måske manglen på motion ...

Link to comment
Share on other sites

Har ladet mig fortælle, at hjerte-karsygdomme kun optræder hos mennesker OG deres tamdyr.

Og deres fællestræk er indtagelsen af forarbejdet/tilberedt føde - og så måske manglen på motion ...

Din forklaring er ikke helt korrekt. Årsagen er nok nærmere deres kolesterolniveauer, som ligger langt over dyr i naturen.... hvis man kunstigt forøger dyrs kolesterolniveauer vil de ligeledes få hjerte kar sygdomme.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen -

Råt kød skulle der til for at få mig ud af 'posting skabet'. Anyway - jeg kan ikke lade være med at reflektere over, det I skriver om råt kød. Det lyder som det rene gift, når jeg læser det. Lad mig lige give jer lidt indsigt, I hvad jeg gør - så må I jo gøre korsets tegn for jer ... eller bare berolige mig :)

Jeg spiser råt kød, ikke fordi jeg bruger det i træningsmæssig sammenhæng - men fordi jeg er vild med smagen :). Det jeg spiser er altid oksekød, og ja, jeg vil gerne have tartar (sådan traditinelt fremstillet, med skrabet kød), men jeg holder mig ikke tilbage for at spise mere fedt holdigt helt almindeligt hakket kød (dog helst ikke over 8-9%. Det behøver nu heller ikke at være hakket, en engelsk bøf, entrecote, roast beef osv. kan nemt være en anledning.

Omfanget - jeg spiser da gerne et helt måltid minimum en gang om ugen - og er mulighederne tilstede bliver det oftere. Min kone står for madlavningen hos os - og hun kender min smag - så hun ser gennem fingrene med, at jeg spiser en del af kødet til spagettiretten, eller skære et par tykke skiver af culotten osv.

Hvis I mener jeg dør før tid, så fyr gerne en kommentar afsted :)

Nu kender jeg ikke statistikkerne for niveauerne af patogene bakterier i danske slagterivarer men ved at der, hvad angår fx tysk kød, findes salmonellae (enterica) eller campylobacter i noget der ligner hver tiende pakke kød. Derfor er det bare et spørgsmål om tid før man får et rigtig grumt maveonde hvis man regelmæssigt spiser råt kød - jeg ville ikke gøre det - uanset smagen.

Dermed ikke sagt at det decideret er farligt eller lign. det er de færreste raske unge mennesker der dør af salmonellae eller campylobacter infektioner - det afhænger selvfølgelig også af mængden af de bakterier der er i kødet (inoculum) som igen afhænger af kødets opbevaring og friskhed. Man bør huske at langt størstedelen af indtagne bakterier dræbes i mavesækken af mavesyren - og at både salmonellae arter (non typhi) samt campylobakter kræver et stort antal overlevende bakterier for at skabe en infektion. Omvendt findes der masser af cases med folk der er blevet pissesyge ved at en enkelt dråbe kødssaft er dryppet ned i en salat eller lign.

Hvad angår parasitære og helmintiske infektioner ville jeg nu ikke være så bekymret her i DK, det er overvejende et problem i ulandene og (kraftigt) immunsvækkede mennesker.

--> UV3 forstår ikke helt din post, hvad har hjertekarsygdomme med noget at gøre? - Udviklingen af hjertekarsygdomme host mennesket skyldes for øvrigt først og fremmest vores stigende levealder - mennesket er som art slet ikke beregnet til at blive så gamle som vi nu engang gør, se bare på hvor stort kræftproblemet er herhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share