Ammoniaklugt pga. for få kulhydrater


AVE
 Share

Recommended Posts

Ved ikke helt om dette skulle være postet i "Konditionstræning" istedet, men here goes:

Jeg stinker ofte af ammoniak når jeg udfører cardiotræning. Efter lige søgen (på MOL og nettet generelt) er jeg kommet frem til, at denne dejlige duft opstår når kroppen ikke længere har kulhydrater den kan omdanne til energi, og derfor går den istedet igang med at omdanne aminosyrer (proteiner), og den liflige aroma er en konsekvens af denne proces.

Målet med træningen er at tabe vægt.

Spørgsmålet er derfor: Ville det være en god idé for mig at indtage nogen carbs før/i løbet af træningen? Jeg vil få en del kalorier ind ad den vej, hvilket jo også tæller i det store regnskab.

Men det er måske bedre at indtage nogen ekstra carbs, og dermed forhindre/minimere mængden af protein der bliver "brugt" som energi? (Da jeg forestiller mig, at disse ellers ville gå til opbygning af musklerne)

På forhånd tak for input.

Link to comment
Share on other sites

hvor interessant.. vi har lige haft om det i skolen, og jeg troede egentlig lidt at det kun var noget der skete sjældent... hvor meget kulhydrat for du ca på en hel dag?? har du nogen ide om det??? men jo umiddelbart vil jeg tro at du sku indtage flere kulhydrater... men hvis du ik får andre mere kvalificerede svar, så vil jeg gerne undersøge det for dig, tar bare lidt tid, da jeg lige er starter på min uddannelse og derved ik har den største viden (skal genlæse nogle ting for at kunne give et svar)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været ude for samme problem og spurgte min læge om det ved samme lejlighed. Han mente der snarere var tale om ændringer i bakteriefloraen på huden (jeg var lige startet med at træne regelmæssigt) og det gik væk efter en måned eller halvanden (hvor jeg ikke ændrede synderligt i min kost). Så jeg er ikke sikker på man umiddelbart bare kan konkludere der forbrændes proteiner i større stil.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke omdannelsen af aminosyrer som giver dig ammoniaklugten. Det er fordi du danner ketonstoffer som hjernen kan bruge til energi, når man ikke har nok kulhydrater til rådighed. Det er forbrændingen af disse ketonstoffer der danner acetone som mellemled og medfører lugten.

Prøv at søge på ketonstoffer og du vil sikkert finde gode forklaringer.

Edited by bone-breaker
Link to comment
Share on other sites

Når du træner hårdt har kroppen brug for mere energi (well duh!). Dette kan forsage en nedbrydning af aminosyrer så de mister aminogruppen (NH2) og et karakteristika for aminer er at de har meget karakteristiske lugte.

EDIT: Ammoniak har ikke noget som sådan at gøre med ketoner. En keton er noget du får hvis du oxiderer en sekundær alkohol.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Hermed lige en opfølgning på min post fra i går.

I dag indtog jeg 60g maltodextrin over 45 minutter. Jeg begyndte indtagelsen 10 minutter inden jeg gik igang, og havde således indtaget det hele 35 minutter inde i træningen.

De 60g skulle ifølge varedeklarationen svare til 57g kulhydrat og 240kcal.

Min "performance" de to dage på samme 67 minutters program:

Uden carbs:

Gennemsnitlig belastning: 185W

Gennemsnitligt puls: 138

Distance: 37,5km

Med carbs:

Gennemsnitlig belastning: 187W

Gennemsnitligt puls: 139

Distance: 38,4km

Dvs. jeg klarede det en smule bedre i dag end i går.

Den mest interessante forskel var dog, at jeg ikke lugtede af ammoniak i dag, overhovedet.

Jeg kan dog endvidere se at forskellen i mit energiforbrug (ifølge ergometret) var under 240kcal, dvs. jeg har ikke forbrugt al den energi jeg fik fra kulhydraterne - hvilket går fint i spænd med at jeg ikke kom til at lugte af ammoniak.

Link to comment
Share on other sites

Der er en rimelig beskrivelse af "problematikken" her: http://beginnertriathlete.com/cms/article-...p?articleid=326

Jeg tror konklusionen må være, at det er en god idé at indtage lidt carbs. Ikke for at undgå duften af ammoniak (den generer ikke mig synderligt - jeg er fra landet :-)), men for at undgå at protein der ellers kunne gå til opbygning/restitution af muskler bliver brugt som energi. Også selvom dette medfører et større kalorieindtag umiddelbart.

Er det helt forkert?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vi tabe noget fedt så indtag et måltid ca en time før træning (hvis det inkluderer vægttræning). Lige før vægttræningen indtager du så nogle amonisyrer BCAA og evt lidt glutamin. så har du noget at tære på i kroppen mens du træner og laver cardio bagefter. Hvis du indtager kulhydrat kort før træning brænder du bare dem af, og ikke noget fedt. Din kondi bliver bedre ja, men du bliver ikke tyndere. For at tabe dig skal du jo lige i et moderat kalorieunderskud, som du bla kan opnår gennem cardio træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vi tabe noget fedt så indtag et måltid ca en time før træning (hvis det inkluderer vægttræning). Lige før vægttræningen indtager du så nogle amonisyrer BCAA og evt lidt glutamin. så har du noget at tære på i kroppen mens du træner og laver cardio bagefter. Hvis du indtager kulhydrat kort før træning brænder du bare dem af, og ikke noget fedt. Din kondi bliver bedre ja, men du bliver ikke tyndere. For at tabe dig skal du jo lige i et moderat kalorieunderskud, som du bla kan opnår gennem cardio træning.

Jeg laver praktisk talt ingen vægttræning. (hvilket jeg godt ved ikke er optimalt..)

Jeg er helt med på at jeg skal være i kalorie/energi-underskud for at tabe mig. Af samme grund er jeg lidt "bange" for at indtage carbs, da de jo tæller med i det store kalorieregnskab. Jeg vidste blot ikke, om det var "OK" at indtage dem, for at forhindre at energien kom fra proteiner istedet, og gættede på at dette var tilfældet.

Mit oprindelige spørgsmål var egentligt: Er det OK at indtage carbs for at undgå at store mængder proteiner bliver "brændt af", eller er det bedre at undgå det ekstra energi, og dermed opnå et større vægttab på bekostning af proteinerne?

Jeg cykler 4 dage om ugen (cirka 40km) og løber 2 gange om ugen (5km, og øger så med 1km per tur om ugen), så vil gerne have proteinerne klar til restitution :-)

Link to comment
Share on other sites

Når du træner hårdt har kroppen brug for mere energi (well duh!). Dette kan forsage en nedbrydning af aminosyrer så de mister aminogruppen (NH2) og et karakteristika for aminer er at de har meget karakteristiske lugte.

EDIT: Ammoniak har ikke noget som sådan at gøre med ketoner. En keton er noget du får hvis du oxiderer en sekundær alkohol.

du har ganske ret..., men det virker lidt utroligt, at han har en så stor bedbrydning af protein...!! Protein nedbrydning ligger normalt maksimalt på 12% procent over et længere arbejdsforløb.. Desuden udskilles ammoniak overvejende gennem urin og kun sekundært gennem sved

Til trådstarter: sikker på du ikke forveksler ammoniak lugten med keton stof lugt... også en ubehagelig lugt og hvor lang tid træner du ca per gang

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Ketonstoffer dannes da typisk ved sukkersyge og ved faste udover 24 timer.

Ketonstof dannes løbende gennem glukoneogenesen..., men ja i stor grad i de situationer du her trækker frem!

Og hvis du mener, at det er lige så usandsynligt, hvis ikke mere usandsynligt, at det er ketonstoffer, så umiddelbart jah..

Manden skulle være fuldstændig kulhydrat tømt og hans præstations skulle gå ekstremt ned, hvis han i så stor grad køre på enten ketonstof eller protein...

De er begge to sekundære forbrændingskilder under arbejde

edit: kursiv tilføjet

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Manden skulle være fuldstændig kulhydrat tømt og hans præstations skulle gå ekstremt ned, hvis han i så stor grad køre på enten ketonstof eller protein...

Det gør jeg skam også. Dvs. omkring 45-50 minutter inde i programmet (hvis jeg ikke har tilføjet carbs) går jeg ofte helt død. Dvs. har svært ved at presse pedalerne rundt selv ved lavere belastninger. Ofte ryger RPM helt ned på 0 i 5-10 sekunder nogle få gange (under 10 gange). De sidste cirka 20 minutter i programmet bliver så kørt på "ren viljestyrke", hvor pulsen egentligt ikke rigtigt kommer op, og benmusklerne ikke føler sig vildt pressede, men kroppen bare ikke kan mere - somom hjernen siger "træd hårdere/hurtigere", men der absolut intet sker.

Edited by AVE
Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg skam også. Dvs. omkring 45-50 minutter inde i programmet (hvis jeg ikke har tilføjet carbs) går jeg ofte helt død. Dvs. har svært ved at presse pedalerne rundt selv ved lavere belastninger. Ofte ryger RPM helt ned på 0 i 5-10 sekunder nogle få gange (under 10 gange). De sidste cirka 20 minutter i programmet bliver så kørt på "ren viljestyrke", hvor pulsen egentligt ikke rigtigt kommer op, og benmusklerne ikke føler sig vildt pressede, men kroppen bare ikke kan mere - somom hjernen siger "træd hårdere/hurtigere", men der absolut intet sker.

Hvis du har spist nogenlunde burde der gå mindst 2 timer helst meget mere, før det indtræder.... Jeg ville kontakte min læge, hvis jeg var dig!

Link to comment
Share on other sites

Det bør være muligt at lugte forskel på ketonstoffet og ammoniak.

Så det bør være muligt at udelukke den ene eller den anden.

Sulter du dig selv i forbindelse med en diæt?

Hvis ja, så fix dig en sundere måde at få et vægttab på.

Hvis nej, kontakt da venligst en læge! :crazy:

Jeg vurderer lugten er af ammoniak, men ved heller ikke hvad ketonstoffet lugter af :-)

Jeg sulter ikke mig selv, spiser ret godt til:

* Morgenmad er godt cirka 175g havregryn med skummetmælk

* Frokost er ofte grovsandwich med æg og tomater og en halv liter Mathilde (sigh) ELLER 2-3 rugbrød med kødpålæg og agurk og et glas mælk

* Aftensmad er normalt 250-400g kød, kombineret med masse af grønt og lidt "gult" (pasta, eller kartofler, eller en sjælden gang ris)

Der bliver spist meget lidt frugter i løbet af dagen. Der bliver drukket en del vand i løbet af dagen.

Træningen finder ofte sted lidt før aftensmaden.

Vejer 110kg, og oplever et vægttab på knap 1kg om ugen (ifølge min noget upræcise billige hjemmevægt).

Link to comment
Share on other sites

Ketonstoffer nedbrydes til acetone, så det "dufter" af acetone og kan sagtens forveksles med ammoniak hvis ikke man lige er vant til at lugte til det. Jeg mener stadig det er lidt usandsynligt at det er ammoniaklugt pga. aminosyrenedbrydning, da det hovedsageligt udskilles gennem urinen (som det vist også nævnes ovenfor)...

Man behøver ikke dræne kroppen helt for kulhydrater før man danner ketonstoffer og min erfaring er at det er individuelt hvor langt nede kulhydratdepoterne skal være før man danner større mængder ketonstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share