mærkelig puls


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at løbe meget intensivt intervaltræning hvor jeg efter 2 min opvarmning løber i 1,5 minut for fuld udblæsning. Når jeg er færdig med det (4 x 1,5 minut med 1 minuts pause) kigger jeg på mit pulsur og ser at den "kun" er kommet op på 88 % af min maxpuls!!! hvordan kan det være? jeg er fuldstændig udmattet efter sådan nogle syreture og man skulle da mene at man får pulsen helt op på max eller lige under?! hvorfor kan jeg ikke få den så højt op? når jeg løber i 25 min all out kan jeg få den længere op end ved interval, selvom interval egentlig er meget mere udmattende.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med idræt havde mange fra min klasse samme problem. Vi blev enige om, at det sandsynligvis er pulsuret, der er noget i vejen med, det registerer ikke alle slag.

Derudover lyder 1½ min ikke af så meget, hvis du gerne vil ramme maks puls. Prøv at løb i 3 km, hvor du løber så i 5 km tempo, når du så rammer 3 km, sætter du tempoet på maks i 1½ min, så skulle du meget gerne ramme makspuls. Prøv at tæl den med to fingre på halsen, det har alle tage været den bedste måde.

Link to comment
Share on other sites

uden at jeg har noget teoretisk viden om det, så har jeg det sådan at jeg kun kan få min puls helt op ved spinning.. får den heller ik helt op ved løb. så prøv en times spinning og se om det ka få din puls helt op at ringe.... har også læst et sted at det er bedst at bruge spinning (eller lign) til de helt høje pulstimer, da det er noget med at det ik belaster kroppen så meget, da man ik bærer sin egen vægt på sammen måde, men ved ik om det er rigtigt!

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med idræt havde mange fra min klasse samme problem. Vi blev enige om, at det sandsynligvis er pulsuret, der er noget i vejen med, det registerer ikke alle slag.

Derudover lyder 1½ min ikke af så meget, hvis du gerne vil ramme maks puls. Prøv at løb i 3 km, hvor du løber så i 5 km tempo, når du så rammer 3 km, sætter du tempoet på maks i 1½ min, så skulle du meget gerne ramme makspuls. Prøv at tæl den med to fingre på halsen, det har alle tage været den bedste måde.

Når jeg påbegynder min intervaltræning har jeg allerede opvarmet så min puls er i forvejen rimelig høj. Har også selv tænkt på om det kan være pulsuret der er noget i vejen med for jeg rammer altså helt sikkert en højere puls når jeg intervaltræner

Link to comment
Share on other sites

uden at jeg har noget teoretisk viden om det, så har jeg det sådan at jeg kun kan få min puls helt op ved spinning.. får den heller ik helt op ved løb. så prøv en times spinning og se om det ka få din puls helt op at ringe.... har også læst et sted at det er bedst at bruge spinning (eller lign) til de helt høje pulstimer, da det er noget med at det ik belaster kroppen så meget, da man ik bærer sin egen vægt på sammen måde, men ved ik om det er rigtigt!

Hvorfor laver man så ikke en maxtest i et laboratorium på en cykel i stedet for løb?

Link to comment
Share on other sites

Du skal varme ordentligt op før du laver den form for intervaltræning. Du kommer ikke i nærheden af din max-puls fordi kroppen ikke er gennemvarm efter 2 minutters opvarmning.

Det er ligesom med en bil. Den skal man heller ikke presse for voldsomt før den er blevet ordentlig varm.

Lav 10 minutters opvarmning før du trykker speederen helt i bund, ellers ender du bare i værste fald med en skade. I bedste fald får du bare det ud af det du oplever nu, nemlig middelmådige pulsmålinger!!!

Link to comment
Share on other sites

Eliteudøvere skal helst testes på den måde som ligger tættest på deres egen disciplin... Løbetest til løbere, Cyklteswt til cykelryttere osv.

De fleste ure viser rimelig præcist... men hvordan ved i hvad jeres maks. puls er? For hvis i har trukket alder fra 220 kunne det jo være forklaringen. Der er meget store individuelle forskelle så selv om uret viser 88%, kunne det sagtens være tæt på 100% i realiteten.

Iøvrigt er to min. opvarmning før intervaltræning overhovedet ikke nok! Prøv ca 15 min opv. før du 'maxer' derudaf...

Link to comment
Share on other sites

til gudderman og kahlua-kalv

med guerilla cardio står der man skal jogge i 4 min og så skal man så begynde på intervallerne 8x20 med 10 sek pause, som thabatta. Bagefter skal man så også slutte af med at jogge 4 min.. Hvorfor skal man så kun her "varme op" i 4 min?

Edited by BlaziN
Link to comment
Share on other sites

med guerilla cardio står der man skal jogge i 4 min og så skal man så begynde på intervallerne 8x20 med 10 sek pause, som thabatta. Bagefter skal man så også slutte af med at jogge 4 min.. Hvorfor skal man så kun her "varme op" i 4 min?

Kender hverken den ene eller den anden godt nok til at udtale mig specifikt om dem.

Generelt skal muskulaturen opvarmes i et kvarter for at yde optimalt. Såfremt belastning ligger markant under max kan man nok begynde tidligere, men der er en sammenhæng mellem temperatur og skadespotentiale som der altid skal tages højde for. Tjek vedhæftede fil

figur_1.3.pdf

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor laver man så ikke en maxtest i et laboratorium på en cykel i stedet for løb?

Det gør man også. Det kommer vist an på (som Kalven siger) idrætten, eller bare hvilket udstyr det enkelte laboratorium har adgang til. Jeg har kun prøvet test på gamle Monark-kondicykler, i forsøglaboratoriet har der slet ikke været plads til løbebånd... Men nu har jeg kun prøvet det som forsøgskanin, ikke som idrætsudøver.

Link to comment
Share on other sites

Som Kahlua er inde på, er det ikke sikkert du ikke er på din maks-puls. Den er ikke nødvendigvis 220 - alder, det er bare gennemsnittet. Man vil ligge indenfor 220-alder +/- 24, altså for en 32-årig (mig) vil det være: 188 +/- 24 = 164-212. Hvad den vil være kan man kun finde ud af ved at prøve. Når det er sagt tror jeg også du skal have mere opvarmning. Jeg ville nok jogge en 1.5 til 2 km inden det intensive pas for at være varmet ordentlig op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share