VL teknik


Tobias
 Share

Recommended Posts

Hej

Findes der nogle gode VL sites der beskriver og viser video af frivend/træk?

Jeg tænker især på diskussionen om man skal lave "stomp" under øvelserne og med hvilket formål?

Hvad er den teoretiske baggrund for at bruge lårene til at støde stangen med i frivend/træk, vil man ikke have større overførsel til idræt hvis man ikke bruger benene/hoften til at ramme stangen med under et frivend eksempelvis?

Håber det giver mening?

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Crossfit.com har en del videoer der beskriver VL teknik. Søg også på "tommy kono" på youtube.

Nu er jeg jo kun en VL-newbie, men jeg kan da godt smide en kommentar ang dine spørgsmål.

Et stort stomp i sig selv flytter ikke vægten, faktisk er det mest et udtryk for at du har løftet fødderne for meget når du skifter fra startposition til modtageposition. På den anden side ville jeg også føle det begrænsende hvis jeg fik af vide jeg slet ikke måtte lave lyd.

Når andet-hivet starter kommer lårene ganske rigtigt ud til stangen, men jeg mener ikke man skal tilstræbe at bruge dem til at give stangen et stød. Stangens bane skal gerne holdes tæt på kroppen og gå lige op, og hvis du rammer stangen for meget med lårene vil du sende den væk fra kroppen.

"større overførsel til idræt" - uddyb venligst.

Link to comment
Share on other sites

tak for det fine svar, jeg kommer sgu lidt i tvivl når det er så mange år siden jeg har lært teknikken.

ift stomp og overførsel til idræt, så tænker jeg at fordelen ved et stomp er en accentuering af den koncentriske del af denne fase af løftet. Men er dette hensigtsmæssigt ift idræt? Burde det ikke være mere hensigtsmæssigt at modtage "chokket" fra den ydre belastning i vendet (uden stomp) og kunne styre den excentriske belatning, og derved blive stærkere/bedre til at gå fra excentrisk til koncentrisk arbejde.

Det sidstnævnte opfatter jeg som mere sportsspecifikt, men jeg kan godt se at kunne accelerere max koncentrisk ift stomp også kan være en fordel. Jvf force/velocity kurven hvor høj hastighed nedsætter den koncentriske kraftudvikling.

Og er stomp måske ikke bare et udtryk for at den ydre belastning er for lav, hvis man kan bruge energi på et stomp.

Håber det giver mening.

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Idræt? Hvad for noget idræt?

Måske du lige kan definere helt præcist hvad du mener med stomp, bare så vi er enige om hvad vi diskuterer.

Med stomp tænker jeg på fodskiftet man laver efter andethivet afsluttes for at modtage stangen (gælder sådan set både træk og vend). Det kan så laves med mere eller mindre lyd, til dels som følge af hvor meget man får løftet fødderne. Dér siger jeg at et stort stomp i sig selv efter min mening ikke er en god ting, hvis man vil løfte mest muligt.

Netop i forhold til vendet og styrken i bunden når stangen er grebet føler jeg en smule stomp giver et eller andet, så jeg hurtigere kan få aktiveret "det hele". :wink:

Det er lidt svært for mig at læse præcis hvad du mener, måske især fordi det er lidt uspecificeret hvad målet er.

Hvis du kigger på topløftere vil du se at de nærmest ikke løfter fødderne fra gulvet på de tunge løft. Det kan godt være det kommer lyd stadig, men det kan vist ikke undgås.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået er tramp noget man fokuserer på fordi det kræver man har løftet fødderne og dermed har trukket hårdere end hvis fødderne bliver på jorden.

Det er ikke et spørgsmål om ben eller hofte, men begge dele, hvorfor tage benene, der vel er kroppens stærkeste mekanisme, ud af løftet?

Hoften skal ikke ud og "slå" til stangen, den skal jo bevæge sig i en stort set lodret linie.

Mht. sider på nettet synes jeg denne er god.

T-nation har også en fin artikel om træk.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået er tramp noget man fokuserer på fordi det kræver man har løftet fødderne og dermed har trukket hårdere end hvis fødderne bliver på jorden.

Groft sagt kan man sige, at hvis du letter fra jorden, så har du spildt kræfter på at løfte dig selv som du kunne have overført til stangen i stedet, og om ikke andet, så har du nu en længere vej ned under stangen.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det så letter de fleste løftere fødderne fra underlaget, det sker som følge af eliteløftere udfører løftet utroligt eksplosivt. Jeg bliver til stadighed overrasket når jeg ser løft i verdensklasse,uhyggeligt så hurtigt det foregår, vægten taget i betragning.

Nogle flytter jo også fødderne udaf, nogle springer lidt frem/bagud det er ret individuelt hvordan det sker. Det er vel mere nybegyndere der hopper "højt". Men det handler vel om at få ben/hofte hurtigst muligt på, derved er det vel også svært ikke til at lette lidt fra jorden.

Med hensyn til at det ser ud som om nogle slår lårene mod stangen, det er stangen som køres tæt op ad skinneben/lår hele vejen da vægten bedre kan accelereres tæt på kroppen.

Endelig er vægtløftning ret svært at lære, men det er sjovt. Så til trådstarter så prøv at træne i en vægtløfterklub. Her har du også mulighed for at træne på kasser, altså starte med at løfte med stangen over knæene. Det er lettere at starte oppefra og så senere bevæge sig nedad i takt med at du lærer teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Groft sagt kan man sige, at hvis du letter fra jorden, så har du spildt kræfter på at løfte dig selv som du kunne have overført til stangen i stedet, og om ikke andet, så har du nu en længere vej ned under stangen.

Taner Sagir har rimelig godt styr på det, og han er fri af jorden.

Det er sandt han ikke decideret hopper, men nu snakker vi eliteløftere kontra begyndere, og hos begyndere er det vigtigere, at få en god vane ind som en naturlig del af løftet, end at løfte så effektivt som muligt. I øvrigt er det umuligt at flytte fødderne, hvis ikke du er fri af jorden.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Taner Sagir har rimelig godt styr på det, og han er fri af jorden.

Det er sandt han ikke decideret hopper, men nu snakker vi eliteløftere kontra begyndere, og hos begyndere er det vigtigere, at få en god vane ind som en naturlig del af løftet, end at løfte så effektivt som muligt. I øvrigt er det umuligt at flytte fødderne, hvis ikke du er fri af jorden.

Vi er sådan set enige, og det er i småtingsafdelingen den smule TS letter.

Umiddelbart ville jeg også sige det er vigtigere at have et afsluttet andenhiv selvom man så letter en smule.

Og som sagt er det lidt svært at få styr på denne diskussion, når det vi forsøger at relatere til (den tidligere nævnte "idræt") er så uspecificeret.

De her VL-tekniske flueknepperier kan jeg dårligt forestille mig gør noget som helst fra eller til for det Tobias skal bruge det til.

Link to comment
Share on other sites

Og som sagt er det lidt svært at få styr på denne diskussion, når det vi forsøger at relatere til (den tidligere nævnte "idræt") er så uspecificeret.

De her VL-tekniske flueknepperier kan jeg dårligt forestille mig gør noget som helst fra eller til for det Tobias skal bruge det til.

Især fordi ingen af os to nok er verdens bedste vl-trænere :smile:

Link to comment
Share on other sites

MaxP, du forstår stomp rigtigt.

Jeg lærte i sin tid frivend/træk af Kim Lynge, er bare efterfølgende kommet i tvivl, da der arbejdes med forskellige teknikker ift de sportsfolk jeg arbejder med.

Min egen teknik er uden stomp og uden et "hjælpe stød" med hoften, da jeg ikke kan se ideen i et stomp.

Jeg arbejder med håndbold, volleyball og beachvolley.

Håber det opklarede lidt...

God weekend til alle og tak for gode indlæg, vil lige vende tilbage når jeg har læst de links der er angivet...

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Desuden virker det hårde "stamp" i gulvet også på den måde, at de fleste helt automatisk spænder mere op/holder kroppen i spænd, fordi man gør det så kontant.

På vl-kursus i Slagelse fortalte Folke Liwendahl(tidligere vl-landstræner), at hvis man kommer ud på en løbetur med vægten - typisk efter den er kommet for langt væk fra kroppen i et opadstød eller træk - skal man prøve nærmest at trampe, idet man "løber den op". Man skulle derved spænde mere op og chancen for at "redde vægten" forøges.

Link to comment
Share on other sites

MaxP, du forstår stomp rigtigt.

Jeg lærte i sin tid frivend/træk af Kim Lynge, er bare efterfølgende kommet i tvivl, da der arbejdes med forskellige teknikker ift de sportsfolk jeg arbejder med.

Min egen teknik er uden stomp og uden et "hjælpe stød" med hoften, da jeg ikke kan se ideen i et stomp.

Jeg arbejder med håndbold, volleyball og beachvolley.

Håber det opklarede lidt...

God weekend til alle og tak for gode indlæg, vil lige vende tilbage når jeg har læst de links der er angivet...

Tobias

hej

Jeg har ligesom Tobias lært frivend af selveste Kim Lynge, og har også taget uddannelsen på trænerakademiet, hvor vi netop lærte Frivend som skulle bruges sekundært til idrætter... Her er det vigtigste egentlig ikke at have en perfekt VL teknik da dette kræver ALT for mange løft, men finde et kompromis, hvor teknik og udførelse ser acceptabelt ud.

Ift. at løfte fødderne, er meget af grunden til det også, at når man står i startpositionen både i træk og stød og frivend, står man næsten altid smallere end når man slutter løftet. Dette skyldes ofte, at man i fx træk, skal lande forholdsvist bredt for at bevare en nogenlunde balance. Det samme gælder faktisk i frivend....:)

Som MaxP også skrev handler det ikke om at smadre stangen ind i lårene, som mange fejlagtig prøver, med det resulata at stangen forsvinder væk fra kroppen. Det skal foregå i en jævn bevægelse med øget tempo fra knæ og op. En måde man efter min mening kan træne det godt er, at ved fx at træne stødhiv fra blok. :) her lærer man netop at lade stangen følge lårene hele vejen op UDEN at "bounce" dem på lårene i stedet.

Jeg gik bla. på hold med målmanden fra AAB håndbold, Søren Rasmussen, som fortalte, at de på holdet næsten altid trænede frivend fra knæ...Måske både for at kunne løfte lidt mere, men også for dem der måske var lidt for stive i det, og havde svært ved at komme ned i en ordentlig bundposition...:)

Håber det kunne bruges

Olesen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ift. at løfte fødderne, er meget af grunden til det også, at når man står i startpositionen både i træk og stød og frivend, står man næsten altid smallere end når man slutter løftet. Dette skyldes ofte, at man i fx træk, skal lande forholdsvist bredt for at bevare en nogenlunde balance. Det samme gælder faktisk i frivend....:)

Nemmerli'

I den første lange tid kørte jeg frivend uden kontakt med låret, det mindede egent bare om at give den max gas fra bunden og så give den nok fart til at den fløj højt og at man kunne komme under, her er et videoklip af 3x100kg i frivend...

Det jeg har fået ud af at køre med at have kontakt med låret er at man bruger langt færre kræfter på hvert løft... Det er først når stangen har passeret knæene der skal ske noget...

skal lige prøve at lede efter et klip hvor jeg er begyndt at have kontakt med låret...

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Nemmerli'

I den første lange tid kørte jeg frivend uden kontakt med låret, det mindede egent bare om at give den max gas fra bunden og så give den nok fart til at den fløj højt og at man kunne komme under, her er et videoklip af 3x100kg i frivend...

Det jeg har fået ud af at køre med at have kontakt med låret er at man bruger langt færre kræfter på hvert løft... Det er først når stangen har passeret knæene der skal ske noget...

skal lige prøve at lede efter et klip hvor jeg er begyndt at have kontakt med låret...

Hyssig er sulten :laugh: Det var da vidst den forkerte video der blev linket til..... Fandt dog også frivendet :superman:

Link to comment
Share on other sites

:laugh: lol man... det er bare vores wacko killing...

her er det rigtige link...

De er ret lette dine løft. Du kunne godt få glæde af at arbejde med at "trække" dig under stangen. Du modtager vægten "langsomt, hvis du forstår hvad jeg mener.

Der sker ikke så meget efter du har fået hoften på. Det kunne være spændene at se et par løft på 120 kg, mit bud er du har power nok til at vende vægten, men du har svært ved at holde den.

Det ser ud som om du godt kunne køre den endu tættere opad låret. Bare nysgerrig hvad er dit maks i frivend ?

Link to comment
Share on other sites

De er ret lette dine løft. Du kunne godt få glæde af at arbejde med at "trække" dig under stangen. Du modtager vægten "langsomt, hvis du forstår hvad jeg mener.

Der sker ikke så meget efter du har fået hoften på. Det kunne være spændene at se et par løft på 120 kg, mit bud er du har power nok til at vende vægten, men du har svært ved at holde den.

Det ser ud som om du godt kunne køre den endu tættere opad låret. Bare nysgerrig hvad er dit maks i frivend ?

Som sagt det klip er gammelt og med den gamle teknik jeg har 1x117,5kg.

Og når der ikke er mere på end 100kg så skal de bare gribes og afsted til næste rep...

Det er meget lang tid siden jeg har kørt frivend...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt det klip er gammelt og med den gamle teknik jeg har 1x117,5kg.

Og når der ikke er mere på end 100kg så skal de bare gribes og afsted til næste rep...

Det er meget lang tid siden jeg har kørt frivend...

Det var nu ikke for at være negativ, jeg ser ikke nogen grund til hvorfor du ikke skulle kunne vende 130 uden de store problemer. Det kræver dog at du arbeder med at komme hurtigere under stangen.

Har du mulighed for at træne på kasser der hvor du træner ?. Hvis du har så prøv at lave vend fra hoften, det kræver nemlig at du er hurtig til at komme hurtigt under stangen.

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share