Pizza - godt eller dårligt...?


morten_katow
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen...

Nu vil jeg gerne have slået det fast en gang for alle. Er pizzaen fra det lokale pizzaria virkelig så usund som alle går og siger??

Jeg får selv gerne "den sædvanlige" med bacon, pepperoni, løg og paprika en gang eller to om ugen, både fordi det er nemt (=ingen opvask) og fordi det smager super godt :4mewantfood: - men er det så usundt eller hvordan ligger det med sådan en pizza??

på forhånd tak..!!

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen...

Nu vil jeg gerne have slået det fast en gang for alle. Er pizzaen fra det lokale pizzaria virkelig så usund som alle går og siger??

Jeg får selv gerne "den sædvanlige" med bacon, pepperoni, løg og paprika en gang eller to om ugen, både fordi det er nemt (=ingen opvask) og fordi det smager super godt :4mewantfood: - men er det så usundt eller hvordan ligger det med sådan en pizza??

på forhånd tak..!!

Ja.

Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er ja.

Men som en anden også skriver handler det jo især om kvaliteten og typen af de ingredienser der bruges. De pizzaer jeg har fået fra de lokale pizzariaer er helt igennem usunde.

Det er det tarveligeste hvedemel...

Det er den fedeste "ost". Hvis man kan kalde det ost. Det er mest stivelsesingredienser (kartoffelmel mv.). Langt det meste oste topping er slet ikke ost som man ellers forstår ost.

Så med brødet og osten (for de sparer jo ikke på osten) er du allerede ude i en stor mængde stivelse. Stivelse er aldrig godt.

Tomatsovsen er ofte fortyndet med vand og brugt meget sparsomt. Det er i virkeligheden den sundeste ingrediens...!

Din selvvalgte topping er jo afhængig af smag og behag. Skinken fra din lokale pizza pusher er med 99,9% garanti indkøbt i flerkilos poser fra en grossist eller Metro til en latterlig lav pris. Simpelthen fordi kvaliteten er latterlig lav. Det er fyldt med fedt - og er i det store hele restprodukter fra det ordentlige kød.

Bacon taler vist sin egen sag...

Så i det store hele er det uhyggeligt usundt med pizzaerne - men jeg spiser dem da stadig engang i mellem - ingen grund til at blive fanatisk! Men lad det ikke være en del af din almindelige kost. De pizzaer jeg selv bager hjemme er lavet af grovmel (højt fiberindhold) og de øvrige råvarer er low fat og i noget bedre kvalitet. Smager super og mange gange sundere!

mvh

CH

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

pizzahi2.jpg

Spis du bare knægt :tongue:

Din forbrændning er så høj :superman: Det er kun gamle fjolser som os der ikke kan tåle det..... :laugh: I din aldre fik jeg Pizza to gange om dagen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

pizzahi2.jpg

Spis du bare knægt :tongue:

Din forbrændning er så høj :superman: Det er kun gamle fjolser som os der ikke kan tåle det..... :laugh: I din aldre fik jeg Pizza to gange om dagen :4thumbup:

Hvis du bulker er pizza optimalt hvis du har en høj forbrændning. Jeg spiser gerne selv pizza de dage kosten ikke har spillet. :wink:

lol^2

Link to comment
Share on other sites

Pizza fra den lokale er, som CHaagensen siger, utroligt skidt. Der er ikke en god ting at sige om det sundhedsmæssigt. Til gengæld, så er der faktisk mange fortalere for, at pizza af gode råvarer er sundt, især for mænd. Tomater indeholder vidst nogle stoffer, der virker forebyggende mod prostatakræft.

Så find en pizzapusher, der laver ægte italienske pizzaer af gode råvarer. Så kan en ugentlig pizza eller to godt retfærdiggøres :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det gælder om at spise en balanceret kost.

Når du vælger en pizza med 2 usunde ting (bacon og pepperoni) og 2 sunde ting (løg og paprika) så udligner de hinanden og du får en balanceret kost - så nemt er det!!!!!!!

HAHAHAHAHA hvad fanden er det for et tåbeligt indlæg :laugh: ''

det er lidt ligesom når man drikker en syre & base den ene med høj PH den anden med lav, så udligner de også hinanden og man går fri for problemer :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel også lidt an på hvordan man definere usundt? Feder pizza - Ja. Ødelægger det din krop - Nej.

Her får du lige en nem opskrift på en "sund" pizza.

Køb 400 gram hakket oksekød max 6 % fedt.

Køb nogle Jacobs grov pita eller andre pita brød.

Noget tomat pure

Løg

ananas

fedtfattig revet ost

etc.

etc.

etc.

Whatever du nu kan lide på.

Og så er det ellers bare igang med at lave nogle mini pizzaer.. Smager pisse godt og jeg kan ikke umiddelbart se det store problem i at spise det i ny og næ.. Evt. kunne du jo rive nogle gulerødder og smide noget citron over så har du da en gulerodssalat til... Dertil kan du også smide pinjekerner og rosiner i... done deal... smider den sgu også lige under opskrifter også hvis andre skulle være interesseret...

Edited by rhodos
Link to comment
Share on other sites

Kommer vel også lidt an på hvordan man definere usundt? Feder pizza - Ja. Ødelægger det din krop - Nej.

Her får du lige en nem opskrift på en "sund" pizza.

Køb 400 gram hakket oksekød max 6 % fedt.

Køb nogle Jacobs grov pita eller andre pita brød.

Noget tomat pure

Løg

ananas

fedtfattig revet ost

etc.

etc.

etc.

Whatever du nu kan lide på.

Og så er det ellers bare igang med at lave nogle mini pizzaer.. Smager pisse godt og jeg kan ikke umiddelbart se det store problem i at spise det i ny og næ.. Evt. kunne du jo rive nogle gulerødder og smide noget citron over så har du da en gulerodssalat til... Dertil kan du også smide pinjekerner og rosiner i... done deal... smider den sgu også lige under opskrifter også hvis andre skulle være interesseret...

Hvad skal ananasen bruges til? Den skal forhåbentlig ikke på pizzaen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad skal ananasen bruges til? Den skal forhåbentlig ikke på pizzaen...

Ananas er iøvrigt med til at trække væske ud af kroppen :wink: Så endnu en grund til spise pizza med Ananas :laugh:

Kik på nr 5-14-45 :4mewantfood:

Pizza

1Margherita

Tomat . Ost . Oregano

45,-2Vegetarina

Tomat . Ost . Løg . Champignon . Peberfrugt Asparges . Ærter . Oregano

50,-3Cappriciosa

Tomat . Ost . Skinke . Champignon . Oregano

50,-4Calzone (Indbagt)

Tomat . Ost . Skinke . Champignon . Rejer . Oregano

55,-5Hawaii

Tomat . Ost . Skinke . Rejer . Ananas . Oregano

55,-6Napoli

Tomat . Ost . Rejer . Capers . Oliven . Hvidløg . Oregano

55,-7Marinara

Tomat . Ost . Rejer . Tunfisk . Muslinger . Oregano

55,-8Pescatore

Tomat . Ost . Tunfisk . Oliven . Løg . Peberfrugt . Oregano

55,-9Mafiosa (Stærk)

Tomat . Ost . Oksekød . Løg . Chili . Oregano

50,-10Maradona (Stærk)

Tomat . Ost . Oksekød . Bacon . Skinke . Chilisauce . Oregano

55,-11Solo Mio

Tomat . Ost . Bacon . Skinke . Rejer . Asparges . Friske æg . Oregano

55,-12Bolognese

Tomat . Ost . Skinke . Champignon . Løg . Bolognesesauce . Oregano

55,-13Calzone Spaghetti (Indbagt)

Ost . Spaghetti . Bolognesesauce . Skinke. Oregano

55,-14Calzone Speciale (Indbagt)

Tomat . Ost . Skinke . Kylling . Ananas . Champignon . Oregano

55,-15Quattro Stagioni

Tomat . Ost . Oksekød . Rejer . Skinke . Champignon . Oregano

55,-16Mamma Mia

Tomat . Ost . Bacon . Skinke . Cocktailpølser . Oregano

55,-17Fantasia

Pizza efter kokkens fantasi

55,-18Vincenco

Tomat . Ost . Oksemørbrad . Gorgonzola . Løg . Oregano

60,-19Catello

Tomat . Ost . Oksemørbrad . Champignon . Løg . Oregano

60,-20Italia 90

Tomat . Ost . Oksemørbrad . Frisk grøn salat . Dressing . Oregano

60,-21Italia Expressen (Luxus-pizza)

Tomat . Ost . Oksekød . Skinke . Bacon . Cocktailpølser . Champignon

65,-22Pizza Bambino

Tomat . Ost . Skinke . Cocktailpølser . Oregano

26,-23Bruschetta

Hvidløgsbrød drysset med rosmarin

25,-24Pizza Pepperoni

Tomat . Ost . Gorgonzola . Pepperoni . Champignon . Oregano

55,-35Pizza Kebab (Stærk)

Tomat . Ost . Kebab . Løg . Champignon . Chili . Hvidløg . Oregano

65,-36Viborg Expressen (Stærk)

Tomat . Ost . Oksekød . Løg . Rød peber . Champignon . Hvidløg . Chili . Oregano

60,-37Bella Napoli (Stærk)

Tomat . Ost . Bacon . Speciel rørt oksefars af persille, chili, Rødvin og hvidløg . Oregano

55,-38Pizza Cocenco

Tomat . Ost . Oksekød . Cocktailpølser . Skinke . Majs . Chili . oregano

55,-39Pizza Vinale (Luksus UFO - dobbelt indbagt)

Tomat . Ost . Speciel rørt oksefars . Rødvin . Champignon .

Rød peber . Majs . Chili . Oregano 65,-40Pizza Italiano

Tomat . Ost . Oksekød . Skinke . Pepperoni . Chili . Oregano

55,-41Vegitarina 2

Tomat . Ost . Majs . Oliven . Champignon . Rød peber . Salat . Dressing . Oregano

55,-42Pizza Capriale

Tomat . Ost . Skinke . Pepperoni . Champignon . Oregano

55,-43Pizza Jalapeno (Kanon stærk!!)

Tomat . Ost . Oksekød . Frisk tomat . Jalapeño . Oregano

55,-44Pizza Dia Conceno

Tomat . Ost . Oksekød . Cocktailpølser . Champignon . Chili . Oregano 55,-45Pizza Poznan

Tomat . Ost . Oksemørbrad . Ananas . Oregano

55,-46Pizza Pollo

Tomat . Ost . Kylling . Skinke . Champignon. Peberfrugt . Majs . Cocktailpølser . Oregano

65,-54Pizza Ufo (Dobbelt indbagt)

Tomat . Ost . Oksekød . Skinke . Champignon . Rød peber . Chili . Hvidløg . Oregano

65,-

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Kommer vel også lidt an på hvordan man definere usundt? Feder pizza - Ja. Ødelægger det din krop - Nej.

Her får du lige en nem opskrift på en "sund" pizza.

Køb 400 gram hakket oksekød max 6 % fedt.

Køb nogle Jacobs grov pita eller andre pita brød.

Noget tomat pure

Løg

ananas

fedtfattig revet ost

etc.

etc.

etc.

Whatever du nu kan lide på.

Og så er det ellers bare igang med at lave nogle mini pizzaer.. Smager pisse godt og jeg kan ikke umiddelbart se det store problem i at spise det i ny og næ.. Evt. kunne du jo rive nogle gulerødder og smide noget citron over så har du da en gulerodssalat til... Dertil kan du også smide pinjekerner og rosiner i... done deal... smider den sgu også lige under opskrifter også hvis andre skulle være interesseret...

Vrøvl. Hvorfor skulle pizza fede? Det handler om mængden af indtaget energi i forhold til forbruget....

Link to comment
Share on other sites

HAHAHAHAHA hvad fanden er det for et tåbeligt indlæg :laugh: ''

det er lidt ligesom når man drikker en syre & base den ene med høj PH den anden med lav, så udligner de også hinanden og man går fri for problemer :4thumbup:

Præcis, det er derfor jeg er fortaler for en blandingscola med halvt phosphorsyre og halvt afløbsrens.

Link to comment
Share on other sites

Nu spørger du om en pizza er usund. Hvad der er usundt er vel relativt, da det afhænger af hvad der ellers indtages på dagen, samt en masse andre personlige forhold - træningsmængde, vægt m.v. Men i næsten alle tilfælde må en pizza siges at være rigtig 'usund', med mindre målet er at få mere fedt på kroppen. :smile:

Ifølge denne tråd, har en pizza en enorm kalorietæthed og består af mange tomme kalorier. Ifølge JesperTs beregning indeholder en pizza ca. 1.200 kalorier, hvilket må siges at være RIGTIG meget. Særligt taget i betragtning, hvor kort tid en pizza mætter pga. de mange tomme kalorier. 1.200 kalorier svarer til lige omtrent halvdelen af min daglige kost under cut.

Jeg blev selv lidt nysgerrig omkring fordelingen af protein, kylhydrat og fedt i en pizza, og ifølge det skema nedenfor som jeg har smidt sammen, stammer lidt over halvdelen af energien i en pizza fra fedt!!, og har en energiprocentfordeling på 19 procent protein og 26 procent kylhydrat. I skemaet er spegepølse indsat i stedet for pepperoni og oksefars 18% i stedet for hakket oksekød 18%. Sammentællingen er en ca. beregning for en almindelig pizza, og selvom fyldet kan være anderledes, står dejen og osten som de ingredienser der tæller flest kalorier (ca. 1017 kalorier tilsammen).

post-13780-1196423743_thumb.jpg

En pizza tæller ifølge dette skema 1.271 kalorier, hvilket svarer til godt og vel 4 kilo grøntsagsblanding (30 kalorier pr. 100 gram)!!! Der er vel ikke den store diskussion om hvad der mætter mest og hvad der er det langt mest sunde valg.

En pizza er derfor ikke særlig god træningsmad, da den har en dårlig sammensætning af næringsstoffer, indeholder mange kalorier pr. 100 gram, og mange af kalorierne heraf er tomme og mætter ikke meget (dvs. har et højt glykæmisk load), og der er garanteret en masse andre forhold der gør sig gældende, fx ringe indhold af vitaminer og mineraler.

Jeg spiser selv en pizza engang imellem, men som hovedregel ikke mere end 1 -2 gange om måneden :blush:

Uanset det ringe næringsindhold, smager en pizza jo helt i top!

//Casper

Edited by DeepCore
Link to comment
Share on other sites

1200kcal i et måltid... skulle det nu være noget at skamme sig over?

Ud af en kostplan på 4000-4500kcal kan det nok lige gå en gang imellem :4mewantfood:

Plejer godt nok at vælge enten noget oksekød eller kebab på pizzaen også... og BACON!

Spis med velbehag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share