Fedt forbrænding


Lundiq
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Spørgsmålet er enkelt. Hvorfor er en trænet muskel bedre til at forbrænde fedt end en utrænet muskel?

Har søgt, men har ikke kunnet finde noget. Kom gerne med kilder, hvis i har nogle.

/L..

Der er bl.a. flere mitokondrier i hver celle. Mitokondrierne står for energiproduktionen i enhver celle.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Er det så simpelt?

Altså at det er fordi der er flere mitochondrier i cellen..

Hvad med antallet af kapillærer, har det noget at sige?

Ja, jeg er godt klar over, at vores hoved energi kilde kommer fra kulhydrater, det var også derfor jeg undrede mig lidt over, hvorfor musklerne blev bedre til at forbrænde fedt, som jeg læste på diverse sider.

Link to comment
Share on other sites

Svaret skal ikke blot findes i antallet af mitokondrier.

Mitondriernes størrelse øges, deres placering i muskulaturen, enzymer involveret i nedbrydning og derved tilbud af fedt til forbrænding, øget transportmulighed af fedt ind i mitokondriet, samt større intramuskulære fedtdepoter findes ligeldes i den udholdenhedstrænede muskel.

Altså flere processer involveret i fedtmetabolismen under arbejde bedres ved træning.

Link to comment
Share on other sites

Svaret skal ikke blot findes i antallet af mitokondrier.

Mitondriernes størrelse øges, deres placering i muskulaturen, enzymer involveret i nedbrydning og derved tilbud af fedt til forbrænding, øget transportmulighed af fedt ind i mitokondriet, samt større intramuskulære fedtdepoter findes ligeldes i den udholdenhedstrænede muskel.

Altså flere processer involveret i fedtmetabolismen under arbejde bedres ved træning.

Jeg har ikke noget svar, men tillader mig lige at bruge tråden til at spørge dig (Elvirus), hvorfra du den viden? Ikke fordi jeg sætter tvivl, men er blot nysgerrig hvilket studie der giver denne form for fysiologisk viden? (eller er du selvlært :blush:)

Link to comment
Share on other sites

Du fik ikke hele svaret med omkring kapillærer; jo, forøget mængde kapillærer har også en positiv indvirken på fedtforbrænding, da de fede syrer bliver transporteret via blodet til muskelfibrene, som transporterer dem videre til Krebs cyklus i mitokondrierne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share