Fedtprocent på 3.4 %, og BMI på 18,1


aigh
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-Online. Jeg er en dreng på 16 år, der går i gymnasiet.

Nu har jeg i et halvt år fulgt tips og råd herinde fra med at spise kost for at tage på i vægt, og tog mig i dag en fedtprocent/bmi vægt analyse ting i et fitnesscenter, der giver mig disse tal. Jeg føler jeg overspiser, men alligevel er tallene som dette. Jeg er meget spinkel af bygning, men bevæger mig en del, og har altid kørt mindre fitness/styrke programmer derhjemme. Plus, spist kostrigtigt - og meget af det (og selvfølgelig har der også været masser af plads til usunde ting, øl anyone :D),

Hmm men i hvertfald - er dette normalt på nogen måde?

Link to comment
Share on other sites

Altså, nu ligger landet jo sådan, at jeg står her med en seddel der fortæller mig det, og selvom der måske ikke er 100 % præcise resultater, må man sige at det må være der i nærheden.

Mht til madprogram, lavede jeg et for mig for et par måneder siden, som jeg overholder NOGENLUNDE, selvfølgelig er det meget forskelligt. Men i hvertfald:

Morgenmad:

2 portioner corn flakes/müsli + æble

Frokost:

3 rundtommere m. fyld, og 2 æbler, plus 1/4 l mælk

- tit køber jeg derefter mad på det lokale kebabsted, eller går i netto og køber noget usundt

Eftermiddag:

1 liter mælk, mellemmåltid som fx boller med fyld eller mere rugbrød, evt fruget som pære/kiwi/banan

Aftensmad:

Hvad der nu bliver serveret, altid 2-3 portioner.

Aften:

Ofte mere frugt, eller sukkerstads som chokolade/slik. Evt endnu en bolle.

Link to comment
Share on other sites

Altså, nu ligger landet jo sådan, at jeg står her med en seddel der fortæller mig det, og selvom der måske ikke er 100 % præcise resultater, må man sige at det må være der i nærheden.

Det bliver ikke mere korrekt af at det er blevet printet ud.

Jeg har da også fået målt min fedtprocent på en badevægt til 25% engang, hvor den reelt lå omkring 15 +/- et par stykker. Godt nok udskrev den ikke en papirlap til mig, men det anser jeg ikke rigtigt som en kvalitet i sig selv. :wink:

Du spørger om dine tal er unormale. Jeg siger at det ene er rimelig normalt, og det andet passer helt sikkert ikke. Og sådan ligger landet. :smile:

Det konkrete tal er vel også hamrende uinteressant sådan set...

Ang kosten, så virker det ikke overvældende, men det kommer helt an på hvordan mængder og det samlede kalorieindhold ser ud. Uanset hvad er det rimelig simpelt. Vil man tage på, og det ikke er tilfældet med den nuværende mængde mad, så skal man spise mere.

Link to comment
Share on other sites

Altså, nu ligger landet jo sådan, at jeg står her med en seddel der fortæller mig det, og selvom der måske ikke er 100 % præcise resultater, må man sige at det må være der i nærheden.

Mht til madprogram, lavede jeg et for mig for et par måneder siden, som jeg overholder NOGENLUNDE, selvfølgelig er det meget forskelligt. Men i hvertfald:

Morgenmad:

2 portioner corn flakes/müsli + æble

Frokost:

3 rundtommere m. fyld, og 2 æbler, plus 1/4 l mælk

- tit køber jeg derefter mad på det lokale kebabsted, eller går i netto og køber noget usundt

Eftermiddag:

1 liter mælk, mellemmåltid som fx boller med fyld eller mere rugbrød, evt fruget som pære/kiwi/banan

Aftensmad:

Hvad der nu bliver serveret, altid 2-3 portioner.

Aften:

Ofte mere frugt, eller sukkerstads som chokolade/slik. Evt endnu en bolle.

Hahahaha... Jeg kan også skrive en seddel til dig hvor der står du vejer 200kg. Hvis du var på 3,4% ville din krop tage seriøs skade.

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha... Jeg kan også skrive en seddel til dig hvor der står du vejer 200kg. Hvis du var på 3,4% ville din krop tage seriøs skade.

Hvorfor vil kroppen tage seriøst skade? Jeg aner ikke om det er rigtigt eller forkert, men kunne bare godt tænke mig et uddybende forklaring?! :innocent:

Mener da også at jeg så et program under Tour de France for et par år siden, hvor der blev snakket om, at Kurt Asle Arvesen kørte rundt med en fedtprocent på 3 under touren! Har hans krop i så fald taget alvorligt skade? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil kroppen tage seriøst skade? Jeg aner ikke om det er rigtigt eller forkert, men kunne bare godt tænke mig et uddybende forklaring?! :innocent:

Mener da også at jeg så et program under Tour de France for et par år siden, hvor der blev snakket om, at Kurt Asle Arvesen kørte rundt med en fedtprocent på 3 under touren! Har hans krop i så fald taget alvorligt skade? :crazy:

Det er et niveau hvor vitale fedtdepoter tæres (hjernen fx). Kurt kørte ikke rundt på 3%.

Link to comment
Share on other sites

OKay, min fejl! Jeg havde bare tiltro til, at CSC's læger havde styr på at måle den slags... Gutten var satme også mager som ind i helvede!

Mænds fedt % bør/skal ligge på 12-20% eller er det 8-20%? kan ikke huske det helt præcist, jeg ville tro du har hørt forkert, for en procent på 3 ville ikke på nogenmåde kunne anvendes såfremt du skal køre et løb som Tour de France, eller nogen anden form for fysiskaktivitet.

Hvis du har hørt 100% rigtig så må dog stille mig undrende overfor hvorfor han kørte med så lav en % da kroppen ikke yder optimalt med en sådan.

Link to comment
Share on other sites

Mænds fedt % bør/skal ligge på 12-20% eller er det 8-20%? kan ikke huske det helt præcist, jeg ville tro du har hørt forkert, for en procent på 3 ville ikke på nogenmåde kunne anvendes såfremt du skal køre et løb som Tour de France, eller nogen anden form for fysiskaktivitet.

Hvis du har hørt 100% rigtig så må dog stille mig undrende overfor hvorfor han kørte med så lav en % da kroppen ikke yder optimalt med en sådan.

Jeg har nu hørt det samme. Om disse tal passer ved jeg ikke. De fleste ryttere i et TdF-felt siges at ligge på 5-8%, og nogle omkring 4-5% og nogle få er under. Rolf Sørensen har selv påstået at han lå på 4%, når han var i topform. Jesper Skibby ligeså. Jeg har om Kurt Asle også hørt at han er en af dem, der er mest trimmet, så en påstand om at ligge et sted mellem 3 og 4 % passer fint ind i det billede.

Kurt Asle Arvesen vejer ifølge de officielle statistikker omkring 70kg fordelt på 183cm. BMI 20,9, hvis jeg ikke regner galt..

En påstået fedtprocent på 3-4 vil give ham mellem 2 og 3 kg fedt på kroppen. Det kan jeg godt se, lyder temmeligt lavt..

Link to comment
Share on other sites

Mænds fedt % bør/skal ligge på 12-20% eller er det 8-20%? kan ikke huske det helt præcist, jeg ville tro du har hørt forkert, for en procent på 3 ville ikke på nogenmåde kunne anvendes såfremt du skal køre et løb som Tour de France, eller nogen anden form for fysiskaktivitet.

Hvis du har hørt 100% rigtig så må dog stille mig undrende overfor hvorfor han kørte med så lav en % da kroppen ikke yder optimalt med en sådan.

Lance Armstrongs fedtprocent var typisk lige omkring 5 inden Tour-start, så det er bestemt muligt at yde noget ekstraordinært med en fedtprocent, der er så langt nede.

Link to comment
Share on other sites

Tog lige en ny test dernede, denne gang uden tøj og alt andet der nu kan skabe de største variationer, og i havde ret.

Min fedtprocent er 6.3 %.

Jeg har lige lavet en remote screening af fedtet efterladt af dine fingre på dine taster. Via FatScreener 3,0 og din ADSL ip, og mit resultat siger at din fedtprocent ligger på 11,7

I øvrigt fortalte den også at der var urin rester på din S tast. Du bør nok lige sprittet keyboardet af engang

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige lavet en remote screening af fedtet efterladt af dine fingre på dine taster. Via FatScreener 3,0 og din ADSL ip, og mit resultat siger at din fedtprocent ligger på 11,7

I øvrigt fortalte den også at der var urin rester på din S tast. Du bør nok lige sprittet keyboardet af engang

LOL

Det var da et hovent og ualmindelig ubrugeligt svar, men hey det er jo jul :rudolph:

:wink:

Link to comment
Share on other sites

LOL

Det var da et hovent og ualmindelig ubrugeligt svar, men hey det er jo jul :rudolph:

:wink:

Enig. Helt ubrugeligt. Men MaxPower har vidst også poienteret at sådan en maskine`s resultat er totalt ubrugeligt. Det er i bedste faldt totalt upræcist.

Den type vægte og apperaturer har indtil videre tilgode at påvise deres eget værd.

Essensen er at man skal have andre midler i brug for at indhente et bedre estimat. Det bliver hverken mere eller mindre præcist fordi man laver 10 udskrifter på den maskine. En fedt procent på 6,3% er for de fleste også relativt usandsynlig. Så vidt jeg ved så har selv personer med en naturlig lav fedt procent, en noget højere fedtprocent end 6,3

Link to comment
Share on other sites

En fedt procent på 6,3% er for de fleste også relativt usandsynlig. Så vidt jeg ved så har selv personer med en naturlig lav fedt procent, en noget højere fedtprocent end 6,3

Hm, selvom det er jul kunne det egentlig være interessant, hvis der er nogle, der har referencer på dette?

Hvor få kilo fedt (i absolutte kilo) kan kroppen have før at hjernen og det endokrine osv. osv. system kollapser eller bliver dysfunktionelt?

Hvad er den lavest målte fedtprocent (med tang, eller med div. scanningsmetoder - IKKE impedansmåling), man har målt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share