Mavetræning


GirlieOdense
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er lige gået i gang med at træne igen - og syntes jeg har et ret fornuftigt program pt. Men men men... vil gerne have lidt mere fokus på maven, men hvilke øvelser er gode?? Den der med at ligge på ryggen og overkroppen op ad syntes jeg er lidt skidt - får ondt i nakken af den (og nej, river ikke opad med hænderne, eller bukker hovedet frem)

Kom med gode øvelser! :4thumbup: vil være sommerlækker jo :superman::tongue:

Gerne med brug af materialer, vægte eller lignende :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Jeg er lige gået i gang med at træne igen - og syntes jeg har et ret fornuftigt program pt. Men men men... vil gerne have lidt mere fokus på maven, men hvilke øvelser er gode?? Den der med at ligge på ryggen og overkroppen op ad syntes jeg er lidt skidt - får ondt i nakken af den (og nej, river ikke opad med hænderne, eller bukker hovedet frem)

Kom med gode øvelser! :4thumbup: vil være sommerlækker jo :superman::tongue:

Gerne med brug af materialer, vægte eller lignende :smile:

Hey :smile:

Jeg tror, at når du får ondt i nakkken af crunch, er det fordi du ikke er så stærk endnu. Det mener jeg også jeg selv gjorde. Det hjælper dog at fokusere på at holde nakken lige i forlængelse af ryggen. Så bliver det en god øvelse :smile:

Jeg har stort set altid selv maveøvelser med når jeg træner og jeg veksler mellem forskellige øveler, så jeg rammer øvre og nedre del af maven og de skrå mavemuskler.

Her kan du se mange forskellige øvelser for maven Link

Jeg bruger f. eks:

Weighted lying leg hip raise. I stedet for cable holder jeg dog en håndvægt mellem knæene :smile:

Weighted Crunch. Jeg laver den ikke på bænk, men på gulvet og så bruger jeg en vægtskive som vægt. Den holder jeg så enten midt på brystet eller på hhv. højre og venstre skulder når jeg laver skrå crunches.

Weighted incline (decline?) sit-up. Også med vægtskive på brystet.

Weighted vertical leg-hip raise. Kan også laves med strakte ben.

Weihted lateral flexion med vægtskive på brystet.

Endelig bruger jeg også ab roll. Det er den øvelse, du kan se på billedet.

ab-wheel.jpg

Man ruller med hjulet fra knæene og væk fra kroppen til kroppen er få cm over gulvet og så tilbage igen. Den rammer hele maven rigtig godt. Er den for let laver man den, hvor man står på fødderne i stedet for knæ :wink:

Man bliver hurtig ret stærk i maven og så synes jeg du skal begynde at gøre modstanden hårdere ved at bruge vægte eller kabler, så det stadig passer med ca. 4*10 gentagelser, for ellers skal man træne mave i en evighed :bigsmile:

Håber du kan bruge det til noget :smile:

Marianne.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Endelig bruger jeg også ab roll. Det er den øvelse, du kan se på billedet.

IMO en skrækkelig udførsel af en ellers glimrende øvelse. En langt mere ret ryg bør efterstræbes.

Efter for et par dage siden i USA at have prøvet Abmat vil jeg klart anbefale den. Den er ret billig så vidt jeg husker. Læg den under lænden, sæt fodfladerne mod hinanden og træk fødderne så tæt på røven som muligt, så hoftebøjerne sættes ud af spil. Lav nu crunches. Super øvelse. Kan alternativt sikkert laves med et håndklæde eller lign. i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Istedet for den abmat så fold et håndklæde og lig det under lænden. Det er gratis og giver det samme.

Ab Wheel er også en fantastisk øvelse men vil give dig ret i at modellen på fotoet mere går op i at få lændesvej for at se fræk og indbydende ud, end for at vise hvordan man laver øvelsen korrekt. Start med en rundet ryg istedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share