teknik i frivend/clean


kralleyeah
 Share

Recommended Posts

jeg har kigget lidt rundt omkring og i forbindelse med jeg skal i gang med et nyt træningsprogram, ville jeg høre om der er nogen, der kan hjælpe mig med at lære den rette teknik i clean/frivend

jeg kan huske det for lidt tid siden blev oprettet en lignende tråd om dødløft.

er der nogen, der kan/vil hjælpe eller er tilgangen at jeg skal melde mig ind i et center eller lignende for at få korrekt teknik.

hvis det er eneste mulighed, hvad vil I så anbefale af klubber? snakker vi AK thor, powerstudio eller lignende??

på forhånd tak til dem, der gider hjælpe

Link to comment
Share on other sites

jeg har kigget lidt rundt omkring og i forbindelse med jeg skal i gang med et nyt træningsprogram, ville jeg høre om der er nogen, der kan hjælpe mig med at lære den rette teknik i clean/frivend

jeg kan huske det for lidt tid siden blev oprettet en lignende tråd om dødløft.

er der nogen, der kan/vil hjælpe eller er tilgangen at jeg skal melde mig ind i et center eller lignende for at få korrekt teknik.

hvis det er eneste mulighed, hvad vil I så anbefale af klubber? snakker vi AK thor, powerstudio eller lignende??

på forhånd tak til dem, der gider hjælpe

Tag hen i den nærmeste vægtløfter klub, hvis det er en mulighed :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kan læse side op og side ned og se 1000 vis af videoer - du vil ikke blive god til bevægelsen, med mindre du har en kompetent person til at rette på dig, når du faktisk står med stangen i hånden.

Hvor bor du?

Ak Thor på amager (kløvermarken) eller IK 99 på østerbro station er glimrende muligheder.

Link to comment
Share on other sites

bor på vesterbro

jeg ved det. jeg har prøvet med videoer, jeg har læset osv. så nu vil jeg gerne prøve med hjælp fra en, der ved hvad han snakker om

Kom ned i IK99 en dag så kan vi se på det. Jeg skal træne tirsdag i næste uge sidst på eftermiddagen.

Men som med så meget andet er frivend ikke lært på en træning, men jeg kan da give dig lidt råd etc.

Edited by LaMotta
Link to comment
Share on other sites

Du kan læse side op og side ned og se 1000 vis af videoer - du vil ikke blive god til bevægelsen, med mindre du har en kompetent person til at rette på dig, når du faktisk står med stangen i hånden.

Hvor bor du?

Ak Thor på amager (kløvermarken) eller IK 99 på østerbro station er glimrende muligheder.

Du kan sqda ikke kalde AK Thor en glimrende mulighed. Stedet har sikkert sjæl, charme og et par sjove nødder, men intet andet. :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Kom ned i IK99 en dag så kan vi se på det. Jeg skal træne tirsdag i næste uge sidst på eftermiddagen.

Men som med så meget andet er frivend ikke lært på en træning, men jeg kan da give dig lidt råd etc.

Der er da ingen grund til at fare helt til Østerbro, når manden bor på Vesterbro!

Kom forbi AK Gotha på Enghavevej 90.

Der bliver trænet vægtløftning Man/Tirs/Tors fra kl 16.00

Link to comment
Share on other sites

Der findes vel få steder i landet med en kapacitet som Krebsen?

Niske

Thor har jo ingen gode løftere. Han er helt sikkert en kapacitet, men hvad angår at producere vægtløftere, hvilket vel er målet med en vægtløftningsklub, får han dumpekarakter. Hvis målsætningen er at sprede kendskabet til vægtløftning en smule og ellers hjælpe dem som kommer forbi, så er det selvfølgelig fint nok :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Thor har jo ingen gode løftere. Han er helt sikkert en kapacitet, men hvad angår at producere vægtløftere, hvilket vel er målet med en vægtløftningsklub, får han dumpekarakter. Hvis målsætningen er at sprede kendskabet til vægtløftning en smule og ellers hjælpe dem som kommer forbi, så er det selvfølgelig fint nok :xmas:

Der bliver spurgt om instruktion i basal teknik i frivend - den opgave tror jeg lige de kan klare derude, hvis man spørger pænt.

Link to comment
Share on other sites

Er det clean eller powerclean du vil lære, der er væsentlig forskel...?

Det er ikke mit indtryk at powerclean er specielt VL style, hvis du kan powercleane en vægt er der simpelthen ikke nok kiks på stangen... VL er meget mere ATG squat orienteret...

Powerclean ser du nok mere indenfor atletik, amerikansk fodbold osv...

Link to comment
Share on other sites

Er det clean eller powerclean du vil lære, der er væsentlig forskel...?

Det er ikke mit indtryk at powerclean er specielt VL style, hvis du kan powercleane en vægt er der simpelthen ikke nok kiks på stangen... VL er meget mere ATG squat orienteret...

Powerclean ser du nok mere indenfor atletik, amerikansk fodbold osv...

devito det der giver bare ingen mening.... frivend og stødvend er to forskellige øvelser. VL'ere bruger frivend som støtteøvelse til stødvend og de fleste atletikfolk bruger frivend som bagkædeøvelse på højde med dødløft... Og drengen spurgte jo til frivend, så burde det jo ikke være så svært...

Link to comment
Share on other sites

Thor har jo ingen gode løftere. Han er helt sikkert en kapacitet, men hvad angår at producere vægtløftere, hvilket vel er målet med en vægtløftningsklub, får han dumpekarakter. Hvis målsætningen er at sprede kendskabet til vægtløftning en smule og ellers hjælpe dem som kommer forbi, så er det selvfølgelig fint nok :xmas:

hvorfor er det egentlig at du har så travlt med at fortælle alle at man kun kan træne vægtløftning i ik99? Og så på en så arrogant måde?

Det kan da godt være at Anders Bendix er den mest kompetente træner, men det betyder da ikke at man har patent på begrebet vægtløftning... Bendix er da helt sikkert bedre til at rette fejl og sårn end krebsen, men at det skulle gøre AK Thor til en uegnet sted at komme for at lære frivend er da noget af det platteste jeg har hørt.....

Hvor kommer den der "vi alene vide" attituden fra? Hvorfor er det vigtigere at fortælle hvad andre ikke kan end hvad i selv kan?

Link to comment
Share on other sites

lamotta

det lyder sgu meget godt.

hvis du ved nærmere om et tidspunkt, så kunne vi aftale noget

Sorry Kralleyeah, jeg er nok kommet til at løbe fra mit ord. Har haft lidt travlt de seneste dage. Men efter nytår kan vi sikkert kigge på det hvis du ikke har fået hjælp andet steds?

Link to comment
Share on other sites

det er okay lamotta

og tak til alle for jeres svar og hjælp indtil videre.

lige nu kommer jeg dog ikke rigtig nogle steder med min træning, jeg fik pådraget mig en skade i højre bicep ved noget armlægning til en julefrokost for ca 2 uger siden og kan ikke komme af med det. jeg har dog fået en tid hos lægen, som evt vil henvise mig andetsteds eller noget, men regner med jeg er tilbage i kampen efter i det nye år

Link to comment
Share on other sites

devito det der giver bare ingen mening.... frivend og stødvend er to forskellige øvelser. VL'ere bruger frivend som støtteøvelse til stødvend og de fleste atletikfolk bruger frivend som bagkædeøvelse på højde med dødløft... Og drengen spurgte jo til frivend, så burde det jo ikke være så svært...

Øh, prøv at læs den overkskrift manden giver på tråden, og læs hvad han skriver i spørgsmålet clean/frivend! Så jo, det er så svært :nissetunge:

Jeg prøver bare at gøre opmærksom på at clean og frivend absolut ikker er det samme, powerclean = frivend. Kunne jodt være at manden har fået at vide at VL vendet (clean) hedder frivend på dansk...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det egentlig at du har så travlt med at fortælle alle at man kun kan træne vægtløftning i ik99? Og så på en så arrogant måde?

Det kan da godt være at Anders Bendix er den mest kompetente træner, men det betyder da ikke at man har patent på begrebet vægtløftning... Bendix er da helt sikkert bedre til at rette fejl og sårn end krebsen, men at det skulle gøre AK Thor til en uegnet sted at komme for at lære frivend er da noget af det platteste jeg har hørt.....

Hvor kommer den der "vi alene vide" attituden fra? Hvorfor er det vigtigere at fortælle hvad andre ikke kan end hvad i selv kan?

Bendix er ikke indbegrebet af IK99. Krebsen og des lige er fine til at indlære basal vl-teknik, men hvis man har ambitioner med sin træning er det ikke stedet. I dine øjne arrogant udlagt, men ikke desto mindre den rene og skære sandhed...

Link to comment
Share on other sites

Det var da pænt skråsikkert :blink:

Måske, og udsagnets korrekthed afhænger da også en hel del af hvor skarpt du definere det at blive "god til bevægelsen".

Jeg mener dog stadig at man skal have exceptionel god kropsfornemmelse, hvis man skal kunne lære træk og stød (herunder clean) udelukkende ved egen instruktion til et så godt niveau at en VL træner ikke ville kunne påpege væsentlige ting du kan rette.

Jeg er udmærket klar over det er svært at modbevise og dele af min påstand er da noget elastiske, men stadig... en person der helt uden trænerhjælp kan fremvise "fejlfri" VL-teknik - jeg tvivler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Måske, og udsagnets korrekthed afhænger da også en hel del af hvor skarpt du definere det at blive "god til bevægelsen".

Jeg mener dog stadig at man skal have exceptionel god kropsfornemmelse, hvis man skal kunne lære træk og stød (herunder clean) udelukkende ved egen instruktion til et så godt niveau at en VL træner ikke ville kunne påpege væsentlige ting du kan rette.

Jeg er udmærket klar over det er svært at modbevise og dele af min påstand er da noget elastiske, men stadig... en person der helt uden trænerhjælp kan fremvise "fejlfri" VL-teknik - jeg tvivler. :wink:

Nu skriver du pludselig en øvelse som træk, men her skriver du om frivend:

Der bliver spurgt om instruktion i basal teknik i frivend - den opgave tror jeg lige de kan klare derude, hvis man spørger pænt.

så jeg gik da også udfra, at det var, hvad du forholdt dig til i starten, men du kan selvfølgelig redde den lidt ved at blande træk ind i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du pludselig en øvelse som træk, men her skriver du om frivend:

så jeg gik da også udfra, at det var, hvad du forholdt dig til i starten, men du kan selvfølgelig redde den lidt ved at blande træk ind i det :wink:

Jeg mener ikke jeg behøver indblande træk for at stå ved mine udtalelser. Nu nævnte jeg den også for at snakke VL generelt.

Det hele handler sådan set bare om hvor højt vi sætter kravet.

Hvis vi bare vil have stangen til skuldrene uden at komme til skade og evt uden at folk omkring dig kaster op af grin, så vil de fleste med lidt kropsfornemmelse da nok kunne klare sig autodidakt.

Men har man muligheden for at daffe ned i en VL klub og få noget kompetent og hands-on instruktion slår det da alt andet - er det ikke humlen her?

Jeg er sikker på de fleste godt vil kunne få noget ud af frivend og råtræk uden at have bestået et basiskursus i VL. Der er bare langt derfra og så til at kunne sige man gør det nogenlunde fejlfrit - også med frivend efter min mening.

Men fair nok du stikker til mig - måske var jeg ikke helt så klar i spyttet eller lige lovlig bastant i mine første indlæg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share