Overhead Squat/smidighed


Pjevsen
 Share

Recommended Posts

Det kommer da klart an på om man holder håndleddet som en-eller-anden disko-pumper, som ikke har hår nok på brystet til at holde de håndled udrettet og spændte.

OH-squat er uden tvivl en klasse øvelse! :4thumbup:

Men træner du (Pjevsen) i center eller hvad trænings facilliteter har du? For det kunne være guld for dig at få lavet et smidigheds program, hvis du havde en personligtræner til rådighed.

/Densk

Du finder ikke mange vægtløftere, som holder deres håndled lige. Så de er måske at betegne som disko-pumpere uden hår på patten? Hvis man har bare anstændige forudsætninger for øvelsen og en lille smule styrke i skinkerne, kommer man op på kilo, hvor håndleddene bukker bagover.

Link to comment
Share on other sites

Du finder ikke mange vægtløftere, som holder deres håndled lige. Så de er måske at betegne som disko-pumpere uden hår på patten? Hvis man har bare anstændige forudsætninger for øvelsen og en lille smule styrke i skinkerne, kommer man op på kilo, hvor håndleddene bukker bagover.

men der er vist slet ikke nogen der taler for at man nødvendigvis skal have mange kilo på. Iøvrigt vil jeg mene at den bagoverbøjede stilling i sig selv ikke er så stort et problem. Tænk på hvor mange der træner bænkpres med temmeligt mange kilo og hvor relativt sjældne håndledsskader er i forhold til f.eks. rygskader blandt vægttrænende. Er du overhovedet sikker på at det er et rigtigt problem?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg træner VL i Berlin for tiden. Hernede træner vi nogle gange skulder smidighed, ved at squatte helt ned, med stangen over hovedet.

Herefter trækkes stangen ned til panden - eller så langt du kan få den ned, hvorefter den presses op igen.

Stangen skal fattes med træk greb, vægten skal justres så det passer med, at du kan klare 15 gentagelser med overskud. Men start med et kosteskaft, da det godt kan blive hårde end det lyder.

Håber det måske kan hjælpe.

TB.B.

Link to comment
Share on other sites

men der er vist slet ikke nogen der taler for at man nødvendigvis skal have mange kilo på. Iøvrigt vil jeg mene at den bagoverbøjede stilling i sig selv ikke er så stort et problem. Tænk på hvor mange der træner bænkpres med temmeligt mange kilo og hvor relativt sjældne håndledsskader er i forhold til f.eks. rygskader blandt vægttrænende. Er du overhovedet sikker på at det er et rigtigt problem?

Hvis der ikke er kilo på, er det nok fordi man bruger øvelsen til at forbedre bundstilling, smidighed eller teknik. Her er den guld værd! Det har jeg også skrevet i et tidligere indlæg. Ja, alle mine erfaringer siger mig at det fucker håndleddene op, hvis man prøver at skovle kilo på - det er blot et spørgsmål om tid :smile:

TBB>> I hvilken tysk klub træner du og hvor meget løfter du? :smile:

Den øvelse du snakker om, og lignende varianter, bruger jeg selv meget til de drenge jeg træner.

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i en klub, der hedder "Empor"- en gammel østtysk klub.

Det skal dog nævnes at jeg kun har været her dette semester - fra September - og ikke har dyrket VL før, så jeg er langt fra nogen autoritet på området. Den øvelse jeg beskrev var blot en jeg har set blive brugt en del.

Så jeg har også kun været til én konkurrence, lige før jul. Hvor jeg trak 77kg og stødte 125kg, med en vægt på 83kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner i en klub, der hedder "Empor"- en gammel østtysk klub.

Det skal dog nævnes at jeg kun har været her dette semester - fra September - og ikke har dyrket VL før, så jeg er langt fra nogen autoritet på området. Den øvelse jeg beskrev var blot en jeg har set blive brugt en del.

Så jeg har også kun været til én konkurrence, lige før jul. Hvor jeg trak 77kg og stødte 125kg, med en vægt på 83kg.

Det er da et udemærket resultat. I hvert fald stødet - du halter en del efter i træk :smile:

Hvor gammel er du, og hvilken træningsbaggrund har du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 25år, og har som sagt kun dyrket VL i et halvt år, men er pt. stoppet igen, da jeg har fået en skade i knæet og alligevel skal tilbage til kbh i næste uge.

Ja jeg er noget bedre til træk end stød, det skyldes nok at jeg har dyrket en del atletik i gymnasietiden, hvor jeg bla. har trænet frivend. Udover det, har min styrketræning kun været suplerende til klatring, som har været mit fokus i mange år.

TB.B.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 25år, og har som sagt kun dyrket VL i et halvt år, men er pt. stoppet igen, da jeg har fået en skade i knæet og alligevel skal tilbage til kbh i næste uge.

Ja jeg er noget bedre til træk end stød, det skyldes nok at jeg har dyrket en del atletik i gymnasietiden, hvor jeg bla. har trænet frivend. Udover det, har min styrketræning kun været suplerende til klatring, som har været mit fokus i mange år.

TB.B.

Fair enough! Du skal være meget velkommen i IK99 på Østerbronx når du vender snuden hjemad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share