Søvn


Nielsen
 Share

Recommended Posts

For mig svinger det mellem 7-9 timers søvn pr. dag.

Jeg føler mig mere motiveret når jeg har fået nok søvn. Lysten er større. Jeg prøver også på at undgå at sætte nye "rekorder" når jeg har fået meget lidt søvn. Men på de dage hvor jeg har fået næsten 9 timer, så er det også dagene hvor det tit bliver sat nye rekorder.

Hvad med jer? Hvordan påvirker søvnen jeres træning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg oplever desværre tit at folk fortæller mig at de ikke har "tid" til at sove. Specielt ikke når jeg fortæller dem at, hvis de vil have noget ud af deres træning skal de sørge for mindst 8 timers søvn.

En ordentlig nattesøvn er grundlaget for hvordan du klarer dig dagen efter. Desværre hører jeg tit mange sige at de sagtens kan klare sig med 5 timers søvn. Bullsh** plejer jeg at sige. Kig på dig selv. Prøv at se dig selv dybt i øjnene og kom så ikke og fortæl mig at du ikke kan se forskel når du har fået 8-9 timer vs. 5-6!

Noget helt andet er at der er en direkte forbindelse mellem overvægt og mangel på søvn. Kroppen har nemmere ved at lagre fedt, hvis man ikke får hvilet ordentligt ud. Derudover har de fleste vel oplevet at det nærmest er umuligt at tage muskelmasse på hvis man ikke sover rigeligt.

Desværre har de fleste af os ikke tid til at følge de signaler kroppen sender os. Jeg læste for et stykke tid siden et interview meed en læge som studerede søvn mønstre og han sagde at de fleste mennesker faktisk havde brug for 8 timers søvn + 1 time om eftermiddagen. Så vi skal altså ikke have dårlig samvittighed når vi kommer trætte hjem fra skole eller arbejde.

For at sætte tingene lidt i perspektiv læste jeg en artikel i Sports illustrated(tror jeg nok). Det var en artikel om hvordan de bedste running backs trænede i NFL. Her nævnte 3 af dem faktisk at de sov mellem 12-15 timer om dagen for at restituere fuldstændigt!!! :shocked:

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg sover normalt mellem 6½ og 9 timer. Desværre alt for tit kun 7.  Jeg kan også sagtens mærke det.

Et problem i samme dur, er at jeg tit først får trænnet ved 20,21,22 tiden. 17-19 på en heldig dag. Men her er man ikke særlig frisk efter en lang dags arbejde, aftens mad, osv.

Det er desværre hvad man kan være tvunget til.

Jeg kan sagtens mærke på min preformance hvornår jeg har sovet og haft en god dag, og ikke brugt for meget energi på andre ting.

Jeg må tit tage 15min til en time om eftermiddagen for at kunne holde mig oprejst.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg fik mulighed for det kunne jeg sove 12 timer i døgnet 7 dage om ugen. Min ubetinget største muskel er mit sovehjerte. Men desværre træner jeg det somregel kun 8 timer på hverdage. Men det er også et minimum. Hvis jeg en dag ved at jeg ikke får mulighed for at sove mere end 7 timer så aflyser jeg træningen den dag, for jeg føler ikke at det nytter noget at træne hvis ikke man får sine zzzzz.

Godnat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste et godt indlæg på et andet forum, hvor en gut påstod, at gennemsnitlig længde af nattesøvnen skulle være den vigtigste faktor for længden af levetid - vigtigere end ting som motion, fravær af rygning etc.. Det var overraskende for mig, men han påstod at det skulle være påvist i en række studier. Jeg har rodet lidt på Medline, men gik lidt kold i de mange, mange studier om "longevity". Hvis nogen skulle ligge inde med interessante facts eller henvisninger, vil jeg være meget interesseret. Måske Morten Z. har læst noget?

Link to comment
Share on other sites

Påstanden var altså at dem som gennemsnitlig får mest søvn, har en længere levetid end dem som ikke gør ?? Det lyder umiddelbart fornuftigt nok, når man tænker på at kroppen bruger søvn til at regenerere på alle mulige måder. Jeg tror det er en belastning for kroppen, hvis man altid er i søvnunderskud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg har også sovet det meste af weekeden. og lavede ligeledes BP Rekord Søndag. Dog var den stærkt begrænset af jeg ikke har flere vægt. Men nu løfter jeg med alle skiver jeg i BP også. Det har jeg sikkert kunne længe, men jeg har gået langtsomt op. Jeg regner med at begynde i center sidst i Dec, eller først i januar. Great.

Men ja det er uden tvivl rigtigt at det betyder VIRKELIG meget at man har fået en god nats søvn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share