Beregning af slagvolumen?


J-S-O
 Share

Recommended Posts

Hej MOL brugere :smile:

Jeg er ved at lave en biologi aflevering til i morgen, som omhandler hjertet! Afleveringen indeholder blandt andet en opgave, der omhandler beregningen af slagvolumen, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg skal beregne den, så jeg håbede at I kunne hjælpe mig; I plejer jo at have kompetencerne iorden! Opgaven lyder som følger:

Målinger på en hvilende, fastende person har vist, at det venøse iltindhold er 140 ml ilt/liter blod og det arterielle er 190 ml ilt/liter blod. Hvor stor er den mængde blod, der forlader et hjertekammer under systolen, når organismen optager 250 ml ilt/minut, og hjertet slår med 71 systoler hvert minut?

Jeg ved at minutvolumen indgår i en logisk sammenhæng mellem puls og slagvolumen;

Minutvolumen = Slagvolumen * Slagfrekvensen (puls)

Er der nogen der kan give en hånd med her?

På forhånd tak,

J-S-O

Link to comment
Share on other sites

Hvis der optages 250 ml ilt/minut, og kroppen optager 50 ml ilt/liter, så må minutvolumen være fem liter? I så fald er regnskabet,

5000 ml = 71 systoler * slagvolumen <==> Slagvolumen = 5000 ml / 71 systoler = 70,42 ml per slag

Er det korrekt udregnet?

Link to comment
Share on other sites

Synes du selv det giver mening?

Er tallet realistisk?

Ja, umiddelbart lyder det ganske normalt at hjertet pumper 70 ml blod ud per systole, men jeg ville gerne lige være sikker i min betragtning! Jeg mener at systolen pumper mellem 50 - 100 ml blod ud per systole afhængig af træningstilstanden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for hjælpen; så er den biologiaflevering ude af systemet :bigsmile:

Hvad angår mit citat om slagvolumen, så er det selvfølgelig muligt at eliteudøvere har meget større minut- og slagvolumen, men jeg kunne også forestille mig at min lærebog er lidt forældet hvad angår data på sportsudøvere! Jeg synes næsten alle mine bøger er outdatede; synd og skam! :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share