Smerte i nedre-ryg efter/under spinning.


EMTH
 Share

Recommended Posts

Jeg har surfet rundt på forummet og på google og fundet ud af at det jeg bikser med ikke er helt ukendt i cykel/spinning kredse.

Det drejer sig i alt sin enkelthed om at jeg under spinning får en jagende smerte/á la hold-i-nakken-i-lænden. Jeg har checket saddelhøjde/horisontal placering, position af styr og jeg gør hvad jeg kan for at holde bagenden over sadlen når jeg kører.

Jeg har spinnet siden August/September og har ikke haft problemer med denne smerte før november måned.

Den kommer typisk når jeg kører enkelt-takt stående i mere end 5-6min.

Smerten føles som om musklerne trækker sig sammen efter tilpas lang tid (jeg er stædig og mener ikke smerten skal bestemme over min krop :devil: ) så begynder den at stråle op i højre side af ryggen samt ned ad venstre lår.

Jeg har talt med en veninde der læser til Fys og hun mener at det kan være fordi jeg 'trækker' mere end jeg presser når jeg kører. Tror det dog ikke.

Mit næste skridt er at overfalde en fys med trusler om bål og brand hvis ikke han fikser mig, men før jeg gør det så vil jeg lige høre om der er nogen der har erfaringer med lignende smerter og løsninger... ?

Pft :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har surfet rundt på forummet og på google og fundet ud af at det jeg bikser med ikke er helt ukendt i cykel/spinning kredse.

Det drejer sig i alt sin enkelthed om at jeg under spinning får en jagende smerte/á la hold-i-nakken-i-lænden. Jeg har checket saddelhøjde/horisontal placering, position af styr og jeg gør hvad jeg kan for at holde bagenden over sadlen når jeg kører.

Jeg har spinnet siden August/September og har ikke haft problemer med denne smerte før november måned.

Den kommer typisk når jeg kører enkelt-takt stående i mere end 5-6min.

Smerten føles som om musklerne trækker sig sammen efter tilpas lang tid (jeg er stædig og mener ikke smerten skal bestemme over min krop :devil: ) så begynder den at stråle op i højre side af ryggen samt ned ad venstre lår.

Jeg har talt med en veninde der læser til Fys og hun mener at det kan være fordi jeg 'trækker' mere end jeg presser når jeg kører. Tror det dog ikke.

Mit næste skridt er at overfalde en fys med trusler om bål og brand hvis ikke han fikser mig, men før jeg gør det så vil jeg lige høre om der er nogen der har erfaringer med lignende smerter og løsninger... ?

Pft :smile:

Hvor meget træner du pr.uge?

Det lyder som overbelastning. Der er forskellige former for smerte og nogle typer skal man ikke køre videre med. Det du beskriver, lyder som noget, du ikke børe køre videre med. Jagende smerte i musklerne og smerte i leddene er som regel en dårlig ide at ignorere. Det bliver bare værre jo mere man kører til. Mit bedste bud er at reducere antallet af træningsdage og at du sætter dig ned så snart du mærker smerten under en kørsel og evt løsner lidt op. En god tommelfingerregel for træning med skader er at hvis det ikke bliver værre af træningen og ikke gør ondt undervejs, skader træningen ikke. Det er ofte bedre at lave træning, der ikke skader, end at holde sig helt i ro.

Du kan evt. overveje at lave noget styrketræning for at forbedre kropsstyrken (ikke nu, men når skaden er helet), problemerne kan skyldes at du ikke er stærk nok i de muskler, der holder imod når benene arbejder. Et symptom på det kan være at man sidder meget uroligt i sadlen og vrikker fra side til side. Dødløft, squats og maveøvelser hjælper. Jeg vil dog råde dig til at tale med en fysioterapeut først. Hvis problemerne skyldes en skævhed i ryggen eller lignende kan det måske være farligt at træne styrke. Få hjælp til styrketræningen, f.eks. i styrkeforum herinde, det er ikke smart bare at gå i gang for fuld skrue hvis kroppen ikke er vænnet til træningen og teknikken ikke er på plads.

Smerte, der normalt kan ignoreres uden de store problemer er f.eks. den brændende fornemmelse i musklerne når man er ved at være træt og kører tungt og syrer til (dog vistnok ikke hvis man er i dårlig form eller har hjerteproblemer).

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Ja, jo. Jeg kan godt følge det du skriver.

Jeg styrketræner 3x om ugen hvor jeg kører frivægts øvelser á la DL, Military, Leg Curls, Calf Raises, Dumbbell&Barbell Bænk press, Lunge osv. Jeg kører ikke squat da mit balance punkt ligger for langt fremme til jeg kan køre den korrekt. Derfor laver jeg en 'tør-squat' hvor jeg har en Gym-ball i ryggen og så laver squat bevægelsen for at forbedre mit balance-punkt/min form.

Jeg tvivler på det er svag muskulatur der er årssagen til denne smerte, men det kan selvfølgelig godt være overtræning.

I den sidste uge har jeg:

Søndag(d.27/1) Styrketrænet.

Mandag Spinnet om formiddagen og styrketrænet om aften.

Tirsdag Spinnet om formiddagen.

Onsdag Fri

Torsdag Fri

Fredag Styrketræning

Lørdag Spinning (1x øvet time)

Søndag Spinning (1x basis & 1x øvet time)

Mandag Spinning (½ x øvet time)

Dette er ikke en ualmindelig uge for mig iøvrigt.

Jeg er kommet frem til at det må skyldes at jeg var til koncert søndag aften og stod op i 3-4timer. Står jeg stille så længe får jeg smerter i den nedre-ryg region som dog forsvinder når jeg får mulighed for at slappe af igen.

Min plan er nu at slappe af og ikke spinne de første par dage og henad torsdag/fredag starter jeg styrketræningen igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Ja, jo. Jeg kan godt følge det du skriver.

Jeg styrketræner 3x om ugen hvor jeg kører frivægts øvelser á la DL, Military, Leg Curls, Calf Raises, Dumbbell&Barbell Bænk press, Lunge osv. Jeg kører ikke squat da mit balance punkt ligger for langt fremme til jeg kan køre den korrekt. Derfor laver jeg en 'tør-squat' hvor jeg har en Gym-ball i ryggen og så laver squat bevægelsen for at forbedre mit balance-punkt/min form.

Jeg tvivler på det er svag muskulatur der er årssagen til denne smerte, men det kan selvfølgelig godt være overtræning.

I den sidste uge har jeg:

Søndag(d.27/1) Styrketrænet.

Mandag Spinnet om formiddagen og styrketrænet om aften.

Tirsdag Spinnet om formiddagen.

Onsdag Fri

Torsdag Fri

Fredag Styrketræning

Lørdag Spinning (1x øvet time)

Søndag Spinning (1x basis & 1x øvet time)

Mandag Spinning (½ x øvet time)

Dette er ikke en ualmindelig uge for mig iøvrigt.

Jeg er kommet frem til at det må skyldes at jeg var til koncert søndag aften og stod op i 3-4timer. Står jeg stille så længe får jeg smerter i den nedre-ryg region som dog forsvinder når jeg får mulighed for at slappe af igen.

Min plan er nu at slappe af og ikke spinne de første par dage og henad torsdag/fredag starter jeg styrketræningen igen.

Det er meget spinning pr. uge! Kroppen er ikke så vild med meget enformige belastninger. Du kunne overveje at skifte nogle spinning træningspas ud med noget andet, hvor der er et mere alsidigt bevægelsesmønster. En form for boldspil (giver rigtig god kombineret styrke/udholdenhed/koordination) eller en løbetur er en variationsmulighed. En anden ting at kigge på er om du hugger i trådet, når du spinner - det øger belastningen på kroppen og er noget, man kan komme til at gøre når trætheden melder sig, f.eks. i andet træningspas på din søndag i ovenstående eksempel.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uddannet læge eller fys, men for at nævne en af mine egne erfaringer så kunne det ene ben måske være for kort. Efter selv at have fået et indlæg i den ene sko er alle lændeproblemer forsvundet - og den med ondt i ryggen efer at have stået op længe kan jeg godt huske noget om.

En fys eller bandagist kan se om det er et problem på under 8 sekunder.

Uanset årsagen så held og lykke med at få løst det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

- og så er der spinning-klassikeren med, at du i virkeligheden mærker smerterne i lænd og nakke, fordi du presser Iskias nerven ved 4-5. lændeled (nederst på ryggen).

Det er helt typisk når vi kører på spinning-cykler. Vores ryg er jo formet som et S - de fleste af os har et naturligt svaj. Når vi læner os ind over cyklen for at nå styret, belastes vores rygsøjle uhensigtsmæssigt meget, dér hvor S'et svajer nedad. Det er omkring 5. lændeled. Hvis du lige skubber bækkenet lidt frem (det beskrives af nogle instruktører som; "klem ballerne sammen", og af andre som; "Træk maven ind"), så vil rygleddene bedre understøtte hinanden, og du kan måske slippe for det meste af belastningen på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share