Rygskade under bænkpres


Bager
 Share

Recommended Posts

Jeg frygter at have pådraget mig en mindre rygskade i forbindelse med bænkpres i går. Det er ikke på rygsøjlen heldigvis, men på den nedre rygmuskulatur i højre side. Jeg ved godt at det er svært at sidde foran monitoren og spå om andre skader og omfang. Jeg tror det er en mindre fibersprængning. Lyder det helt ved siden af?. I såfald hvordan skal jeg så forholde mig mht. min træning.

Træner i øjeblikket efter HST princippet. Smerten er ikke konstant. Jeg mærker den når jeg går når venstre ben er forrest. :(

Jesper.

Link to comment
Share on other sites

Jøgge: skaden er sket ved bænkpres i overgangen fra den eccentriske- til den koncentriske fase.

Vægten var for mig moderat 70*10reps. Forinden havde jeg kørt moderat B.O. rows og dødløft.

Der er intet at bemærke i hviletilstand. Det samme er gældende når jeg bukker mig forover, MEN når jeg skal rejse mig op kommer smerten:devil:. Bukker jeg overkroppen til venstre er der smerte både op og ned:devil: . Til højre ingen smerte:) . Smerten sidder ca. på samme højde som ribbenene slutter og i højre side imod midten.

Jeg er på job i dag, så skaden er trods alt udholdelig. :)

Link to comment
Share on other sites

Muligvis kan du få det til at gå væk ved at lave broomstick twists. Altså tage en stok/stang/stav hen over nakken og så twiste til hver side. Det kan muligvis afhjælpe det.

Kiropraktorer er halvdyre. Den første behandling kosten en 300kr og så er der alt muligt med opfølgende behandlinger osv.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som noget jeg har haft engang, kostede en tur til kiropraktoren.

Det er nok ikke en muskelskade, men nogle ryghvirvler, der er hægtet sammen :(

Personligt ville jeg jo foreslå fysioterapeuten, men jeg er nok også lidt miljøskadet :lol: (Er selv fys)

Jeg synes ikke umiddelbart det lyder som låsning, eller noget andet som skal manipuleres væk. Snarere en lille fibersprængning i en rygmuskel, idet smerten som jeg kan forstå det, er der ved udstrækning af siden, og ikke kompression.

Det er også vigtigt at skaden ikke kommer igen, så hvis problemet ER en svag rygmuskel, så var det nok en ide med et træningsprogram for ryggen.

Eet er dog sikkert: Du skal IKKE holde ryggen totalt i ro, men fortsætte med aktiviteter som ikke gør ondt.. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hos min kiropraktor koster første gang 400kr, men det er også fordi der er røgnten billeder inkluderet! Derefter betaler jeg 137kr/gang. Og ja, der er tilskud igennem den almindelige sygesikring, men kun 10 gange/årligt.

Men det er hellerikke noget problem for mig længere, da jeg kun går til opfølgning, ca hver 3.-4. måned.

Men det er ihvertfald priserne i Roskilde..... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share