Muligvis rygskade...HJÆLP!


Puffer
 Share

Recommended Posts

Hej

Det skete til idags træning under dødløftstræning. Jeg varmede op/byggede op og da jeg når til 120 så tar jeg 3 lette reps, MEN på det tredje rep kan jeg med det samme mærke en smerte i lænden som forplanter sig ud til højre side.

Jeg fortsatte med lidt milipres og pullups og kunne ikke fortsætte min WO mere.

Nu sidder jeg så her og tænker på om jeg virkelig er fucked???

Det gør ondt når jeg bukker mig forover, hoftesvinger rundt, selv at sidde i en lænestol gør lidt ondt.

Det hjalp meget på smerten da jeg hang og lavede pullups, kan det så være noget med kompression af...?

Smerten er intenst nede ved lænden ca 15 over røven og så går den ud til højre side. Kan ikke rigtig "pin-pointe" om det er en muskelsmerte eller noget længere inde. Det er en stikkende smerte.

Hmmm...kommentarer???

Mange tak for hjælpen

Mvh Puffer

Link to comment
Share on other sites

Gå til din læge i morgen og få ham til at give dig en henvisning til en fysioterapeut. Det lyder som noget jeg kan genkende, og hvis det er tilfældet, så er der tale om enten en skade i en skive i rygsøjlen, eller om at en af de nerver, som stråler ud fra rygsøjlen sidder i klemme. Hvis ikke det bliver behandlet, så vil de smerter du har i øjeblikket begynde at stråle ned i benene, og du vil efter et stykke tid få besvær med at gå.

Hvis jeg har ret i min formodning, så vil det komme til at tage nogle ugers behandling at få dig rettet op igen. Du har sandsynligvis bygget op til denne skade gennem længere tid ved at behandle din ryg forkert. Ikke kun ved dødløft, men også i dagligdagen, og så satte dagens dødløft lige prikken over i'et.

Heldigvis er det i så fald ikke nogen alvorlig skade. Den kan helbredes 100%. Men tal med en fysioterapeut, inden du foretager dig noget, som kan belaste ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Slå lige koldt vand i blodet. Man kan altså sagtens forstrække noget, uden at det behøver at være en "full-blown" skade. Vent og se om smerten er på retur om et par dage. Hvis den ikke er det, så slå et smut forbi lægen. Men det er jo muligt at det er væk igen om et par dage. Jeg har fra tid til andet ondt i lænden når jeg har trænet tungt, men efter 2-3 dage, så er det væk igen. Alt der gør ondt er ikke nødvendigvis en skade.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke blind for, at min rådgivning i forbindelse med denne type problemer sikkert er påvirket af, at jeg selv har haft problemer med ryggen i 20 år. Og Puffers beskrivelse lyder helt klart som noget jeg kan genkende fra mig selv.

Som udgangspunkt er jeg enig med Thomas J i, at man ikke skal rende til lægen lige så snart et eller andet gør en smule ondt, men netop når det gælder ryggen skal man altså heller ikke være Macho-Man, som ikke er bange for lidt smerter. Det eneste man opnår herved er, at man risikerer at forværre skaden. Hvis der altså er tale om en reel skade.

Og rådet om lige at vente og se om ikke smerten forsvinder i løbet af et par dage er jeg ikke enig i. Hvis der er tale om en skade i ryggen, som har udviklet sig gennem lang tid, og som bare giver sig til kende ved et uheldigt dødløft, så skubber man bare problemet ind under gulvtæppet ved at ignorere det. Det kan da godt være, at symptomerne forsvinder i løbet af et par dage, men det gør selve problemet ikke. Det bliver blot endnu værre i det skjulte, indtil næste gang man lige laver en forkert bevægelse. Problemløsning må nu engang være bedre end symptombehandling.

Jøgges forslag er for så vidt udmærket, men det forudsætter, at skaden ikke allerede er udviklet. Den bevægelse han foreslår, benyttes i behandlingsøjemed og kaldes (har jeg fået oplyst på et andet styrkeløftersite) for MacKenzie Push-Ups. Jeg blev selv anvist denne metode af min fysioterapeut for nogle måneder siden, som behandling, og det fungerede glimrende. Men det krævede 5 x 10 push-ups om dagen i mange uger. Sandsynligvis fordi jeg kom alt for sent til behandling p.g.a. min uheldige "Det går nok over af sig selv" holdning. Så en enkelt gang efter træning er sikkert godt som forebyggelse, men slet ikke nok som behandling, hvis skaden er sket.

Med risiko for at lyde lige så "engageret" som Frederikke er det angående spiseforstyrrelser, så vil jeg derfor fastholde mit råd om straks at gå til en fysioterapeut og få en professionel til at kigge på den ryg. Hvis der ikke er noget problem, så har det kun kostet lidt penge. Men hvis der virkelig er en skade, så er rygskader noget langvarigt stads at komme af med, så hellere komme igang med behandlingen så hurtigt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er hysteri, at man render til læge ligeså snart man har ondt et sted. Puffer giver jo ikke mere information, end at det ligeså godt kunne være en lille forstrækning eller en lille fibersprængning. Alt behøver ikke være discus relateret. Og selvom en discus forskubber sig en smule, og trykker på nogen nerver, så vil den i langt de fleste tilfælde selv ryge tilbage i sit leje efter rum tid. Alt hvad der gør ondt i ryggen behøver jo ikke være discusprolapser og udposninger.

Og når det er sagt, så kan man IKKE træne med tunge vægte uden at det gør ondt hist og her fra tid til anden. Det er simpelt hen en umulighed at opnå stor styrke og størrelse, uden at mærke det mindste til bevægeapparatet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Og selvom en discus forskubber sig en smule, og trykker på nogen nerver, så vil den i langt de fleste tilfælde selv ryge tilbage i sit leje efter rum tid. Alt hvad der gør ondt i ryggen behøver jo ikke være discusprolapser og udposninger.

1. Det er ikke discus der forskubber sig, det er kernen i discus: nucleus pulposus.

2. Kernen finder ikke tilbage hvis man ikke laver de rette bevægelser.

3. Hvis det ikke er kernen det er galt med, er der jo ikke sket nogen skade ved de forebyggende øvelser..

4. Det SKAL ikke gøre ondt at træne!!

80-90% af alle rygskader ved man ikke hvad er, heller ikke selvom man tager røntgenbilleder ligesom kiropraktikerne gør...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med dit indlæg Jøgge, men jeg kan ikke se det er relevant i forhold til at du burde forholde dig til at du til at begynde med har misfortolket mit indlæg, og skudt mig ting i skoene som jeg IKKE havde sagt. Det er USSELT.

4. Det SKAL ikke gøre ondt at træne!!

Nej, det SKAL ikke gøre ondt. Men jeg kan høre du ikke har prøvet at træne tung max træning. Prøv du at lave udgang med 120 % af din 1RM i squat, og fortæl mig at det ikke gør ondt :) Som sagt så må der ligge en definitionsforskel til grund for hvad vi snakker om. Jeg siger ikke man skal halte hjem i smerte hver gang jeg har trænet. Jeg siger bare at træner man med max-vægte så kan man godt have smerte hist og her, som dog meget hurtigt går væk med lidt restitution.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan høre du ikke har prøvet at træne tung max træning.

Det var ellers noget af en påstand....

"Og selvom en discus forskubber sig en smule, og trykker på nogen nerver, så vil den i langt de fleste tilfælde selv ryge tilbage i sit leje efter rum tid."

Dette er tilgengæld en uhyrlig påstand... Hvis du læste hvad jeg skrev, så har jeg kommenteret at den ikke ryger tilbage på plads uden den rette stimuli.. At man så kan være heldig at lave den rette bevægelse, det er en anden sag..

Hvad for nogle ting har jeg skudt dig i skoene?? :blink: Vi er vel ikke ude i "det jeg lige sagde - det har jeg aldrig sagt!!" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at man ikke skal løbe til læge så snart man har ondt - enig!

Men smerter i ryggen kan ikke sammenlignes med træningssmerter, og derfor anbefaler jeg altid McKenzie øvelser til rygpt., om ikke andet så som forebyggende.. Det ville ikke være klogt at undlade at lave øvelserne, blot fordi man mener at det kunne være en fibersprængning.

Det du skrev om discus og protrusioner var lige på grænsen til misledning, derfor skrev jeg som jeg gjorde. B)

Link to comment
Share on other sites

Fair nok. Det jeg skrev var måske heller ikke så tydeligt som det kunne have været. Jeg er 100 % enig i at man skal have respekt for sin krop. Jeg er 100 % enig i at man ikke skal træne med smerte. Jeg mener bare at de fleste som er lidt "in touch" med deres krop, godt kan vurdere om der er tale om en decideret skade, eller om det er smerte på grund af overbelastning af en eller anden art. Om ikke andet ville man kunne finde ud af det ved at se det an et par dage, og se om det ikke fortager sig. Det gælder selvfølgelig ikke hvis smerterne er uudholdelige og hvis man ikke kan foretage sig noget uden det gør ondt. Så er en læge på sin plads.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm synes jeg skrev et indlæg igår. Nå, er bare forsvundet.

Var til lægen igår og han så på det, undersøgte lidt og sagde at det bare var som en forstuvning(noget med facetterne, ikk helt sikker på hva han sagde) og at der ikke var andet at gøre end at se tiden an. Han sagde det kunne komme fra at løfte med en ikke lige ryg eller for foroverbøjet.

Var tilbage på hesten idag efter 1½ dages hvile og kunne intet til smerten mærke...lavede endda nogle gode squats og goodmornings...

Jeg fatter det ikke. Smerten jeg oplevede var som noget jeg aldrig har mærket før. Kender godt efter 3 års træning forskel på den dårlige og "gode" smerte....

Hmm ville bare lige sige hvordan det gik med skaden og sige tak for svarene.

Mvh Puffer

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg tar' side med Thomas her ... hvis jeg skulle løbe til lægen hver gang ryggen klagede sig lidt eller noget andet efter en tung periode, kunne jeg ikke bestille andet !! jeg kender også min krop så godt at jeg ved at det eneste der skal til er en 'let' uge, så er jeg på toppen igen. Skal man ignorere smerten ? duh ! men vi presser hele organismen her, så selvf vil det knage fra tid til anden.. altså hvis man løfter _tungt_ ...

Link to comment
Share on other sites

Brain: Og når du så er færdig med at slå på brystkassen, så kan du jo lige læse mit seneste indlæg igen :rolleyes:

Vi betaler en pris hver gang vi vælger at overhøre en "forkert" smerte...

Der er sjældent problemer mens man er ung, idet man så har et højt aktivitets niveau og hurtigere regeneration. Problemerne kan dog godt opstå når man krydser de 35-40 stykker, idet der her begynder at ske nogle forandringer i disci. Har man så ikke passet godt på sin ryg som ung, så er man mere udsat for rygproblemer.

Men det er jo som alt andet ens egen sag.. :)

Link to comment
Share on other sites

slå på brystkassen ? synes ellers jeg var emget saglig... så skal du se mig når jeg ..... B)

Til sammenligning har jeg et problem med et af mine håndled, det har jeg haft i gor 6md nu, og jeg må vel realisere at det ikke healer 'af sig selv', og losse min røv op til lægen..

Der er stor forskel på hvornår og hvor tit folk går til lægen... der er folk der tar til lægen for en forkølelse og folk der aldrig møder sin læge... vi prøver vel bare at ramme den velovervejede middelvej her, ikke den hysteriske, ejheller den dumdristige.

Anyway, den er vist uddebateret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share