Sprint-træning


Søren W
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om at prøve WS4SB, og jeg har i sinde at bytte DE lower body dagen ud med sprints og mavetræning på stadion. Jeg ved imidlertid 0 om hvordan sprint træning bør bygges op, nogen der kan komme med et par retningslinier? Jeg mener at have læst noget med at pausen mellem løbene skal være ca. 10x løbenes varighed, men det kommer jeg jo ikke specielt langt med :smile:

Vi snakker primært distancer under 100m.

Link to comment
Share on other sites

Angående pauser mellem sprints kan jeg ikke rigtig bidrage, men jeg kan videregive dette råd T gav mig omkring opvarmning - han bruger tempoløb til at varme op til sine sprints:

Tempoløb er bare hvor du starter langsomt og så sætter farten op, feks over 100 meter. Det gør man så 4-7 gange. Så er man sikker på at man er varm og at leddene er klar, plus at man vænner kroppen til at sprinte lige så langsomt.
Link to comment
Share on other sites

Angående pauser mellem sprints kan jeg ikke rigtig bidrage, men jeg kan videregive dette råd T gav mig omkring opvarmning - han bruger tempoløb til at varme op til sine sprints:

Tak for input, jeg gjorde noget lignende den ene gang jeg har været på stadion. Lagde ud med tre omgange roligt løb og så nogle stigningsløb som du beskriver dem, og jeg fik da ingen skader :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du kan også træne interval træning. Fx kan du sprinte ét minut, for så at lunte/gå et minut og så gentage et antal gange(jeg plejer at gentage det hele ti gange.). Det plejer at virke meget godt!

Hvis det skal erstatte dynamic effort for underkroppen træningen med alternativer.... bør det være noget, der tilnærmelsesvis rammer samme energisystemer og power output... Så korte sprint er helt sikkert at foretrække fremfor klassisk intervaltræning...

Nu har jeg ikke arbejdet med westside metologien selv, men måske er sprint lidt hårdt neuralt til en dynamisk dag? Nogle erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ved ikk hvor meget du er inde i anaerob og aerob træning. Men du kan træne det som anaerob produktionstræning, hvilket vil gøre dig hurtigere på kort distance.

Det behøver ikke blive gennemført på et stadion, kan gøres på forskellige måder. Jeg har lavet det flere gange på forhindringsbanen.

Du starter med at løbe dit 100% gennemløb, For at finde ud af hvor hurtigt du kan løbe den givne distance.

Intensiteten når du løber skal ligge mellem 60-100 %.

Arbejdstiden skal ligge mellem 5-40 sek.

Pauserne skal ligge mellem 2-10 min.

Et eksempel kunne se sådan her ud:

Du måler en bane ud på 200 m. Du laver dit 100% gennemløb. Tiden for det blev 30 sek. Vi vil løbe med en intensitet på 80%. Derfor 30+20%= 36sek. Det er vores løbetid for 200 m. Og pauser skal så være ca. 10 gange så lange. Det vil sige 36x10/60= 6 min.

Sørg for at holde pauserne på den rette længde da man ellers ikk vil kunne holde tiderne, og få varmet grundigt op inden, og afslut opvarmningen med noget stigningsløb med spurt til sidst 100 m. Desuden skal du holde dig igang i pauserne det vil sige lunte rundt (Aktiv restitution).

Håber du kan bruge det til noget.

Skal lige siges at dette er kredsløbstræning, ikke nær så meget styrketræning...

Med venlig hilsen

Fatze

Edited by Fatze
Link to comment
Share on other sites

Sprint træning er mange ting - så du skal definere målet lidt nærmere. Vil du træne sprint for styrketrænings skyld, for at blive hurtigere, mere udholden på korte distancer eller hvad er formålet?

Men når du nu siger distancer primært under 100m, vil jeg foreslå pyramide trænings pas, hvor du f.eks. løber:

- 2x40

- 2x60

- 2x80

- 1x100

- 1x80

- 1x60

- 1x40

Du giver den 100% hver gang, og sørger for at holde god pause mellem hvert løb (ca. 5 min. men afhænger af, hvor hurtigt du restituere/hvor god din form er)

Sprint træning af den slags er super hårdt for benene - i hvert faldt hvis man har styrken og teknikken til virkelig kunne komme helt op og trække helt igennem på skridtene. Så du overveje dit underlag. Et stadion med tetan har et godt grib og vil derfor rykke mere i benene (større risiko for skader). Så start evt. med at gøre det på græs og så stille og rolig progression for til sidst at gøre det på stadion evt. med pigsko.

Håber du kunne bruge det til lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal erstatte dynamic effort for underkroppen træningen med alternativer.... bør det være noget, der tilnærmelsesvis rammer samme energisystemer og power output... Så korte sprint er helt sikkert at foretrække fremfor klassisk intervaltræning...

Nu har jeg ikke arbejdet med westside metologien selv, men måske er sprint lidt hårdt neuralt til en dynamisk dag? Nogle erfaringer?

Jeg har selv tænkt på at sprints nok skulle erstatte ME-dagen faktisk, men jeg ved det ikke. Det river godt i kadaveret ved jeg, men om det takserer CNS hårdt tror jeg egentlig ikke, så måske er det fint nok at bruge det som DE-dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tænkt på at sprints nok skulle erstatte ME-dagen faktisk, men jeg ved det ikke. Det river godt i kadaveret ved jeg, men om det takserer CNS hårdt tror jeg egentlig ikke, så måske er det fint nok at bruge det som DE-dag.

Jeg har gjort præcis det samme under en WSB cyklus Søren. Erstattede hver anden DE dag med plyometrisk træning og sprint. Det var descideret for at blive bedre til min sport, men jeg tror fint du kan bruge det til styrke også, hvis du vil prøve noget nyt.

Opvarmning til sprint er selvfølgelig essentielt. Det er her jeg har brugt en del mobilitetsøvelser og så mine tempo løb. Det er altsammen noget jeg baserer på et par DVDer jeg har fra Parisi af. Hvis du har adgang til en fodboldbane kunne du starte med at jogge frem og tilbage mellem 4-8 gange. Derefter lave en del mobilitetsøvelser og så gå i gang med tempoløb. Jeg laver altid mellem 4-8 tempoløb inden sprint. Efter mine tempoløb laver jeg et par dynamiske stræk og så er jeg som regel klar. Så sprinter jeg alt fra 20m til 400m og det gav virkelig godt sidste gange jeg prøvede det. Derudover har jeg også brugt tempoløb som restitutionstræning og det virker fremragende.

Du kan eventuelt PM mig, hvis du har spørgsmål. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share