Basalstofskifte & total energiforbrug...


Rosenhøj
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige siddet og kigget på MOL's energiberegner.

Mit spørgsmål er, hvis jeg spiser hvad der ca. svarer til mit basalstofskifte og har et totalt energiforbrug der på en "ikke" træningsdag liger ca. 1200 kcal højere, vil det så i korte træk sige at jeg forbrænder de 1200 kcal?

Eller skal basalstofskifte og total energiforbrug forståes på en anden måde?

Link to comment
Share on other sites

En uklar formulering.

Basalstofskifte (BMR) er en beregnet/tænkt størrelse typisk baseret på køn, vægt og alder. Det er et mål for energiforbrug før dit generelle aktivitetsniveau tages i betragtning. Aktivitetsniveau er en faktor der ganges på BMR og giver et mål for dit totale energiforbrug.

Læs artiklen om stofskiftet her på siden.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

1200kcal i total energiforbrug lyder meget lavt, men hvis du spiser præcis det i løbet af en dag, så går det hele til forbrænding, genopbygning og hvad kroppen ellers bruger det til, og ingen fedtlagring.

Link to comment
Share on other sites

En uklar formulering.

Basalstofskifte (BMR) er en beregnet/tænkt størrelse typisk baseret på køn, vægt og alder. Det er et mål for energiforbrug før dit generelle aktivitetsniveau tages i betragtning. Aktivitetsniveau er en faktor der ganges på BMR og giver et mål for dit totale energiforbrug.

Læs artiklen om stofskiftet her på siden.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

1200kcal i total energiforbrug lyder meget lavt, men hvis du spiser præcis det i løbet af en dag, så går det hele til forbrænding, genopbygning og hvad kroppen ellers bruger det til, og ingen fedtlagring.

Nej ikke 1200 kcal i totalt energiforbrug, men et totalt energiforbrug der lå ca. 1200 kcal over det indtagede. Og det indtagede svarede ca. overens med basalstofskiftet...

Sat op i tal, så siger beregneren at jeg har et basalstofskifte på 2287 og et totalt energiforbrug på 3566 på en ikke-træningsdag. Hvor jeg så samtidig indtager ca. 2200 kcal.

Ud fra de tal var mit spørgsmål følgende : Om jeg så ville tabe 1279 kcal om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Nej ikke 1200 kcal i totalt energiforbrug, men et totalt energiforbrug der lå ca. 1200 kcal over det indtagede. Og det indtagede svarede ca. overens med basalstofskiftet...

Sat op i tal, så siger beregneren at jeg har et basalstofskifte på 2287 og et totalt energiforbrug på 3566 på en ikke-træningsdag. Hvor jeg så samtidig indtager ca. 2200 kcal.

Ud fra de tal var mit spørgsmål følgende : Om jeg så ville tabe 1279 kcal om dagen?

Ahh, det ord ændrede da lidt på sagen. :innocent:

Teoretisk vil du være i underskud med:

"samlet forbrug" minus "samlet indtag" = 3566 - 2200 = 1366kcal/dag svarende til små 200g fedt pr dag

Basalstofskiftet er sådan set irrelevant i det regnskab. Hvis kroppen skal bruge de 3566kcal på at holde sig kørende alt inkl og du kun giver den 2200kcal, så vil der være de 1366kcal underskud som må tages fra andre kilder (fedtdepoterne på langt sigt, på kort sigt også glykogendepoterne) uanset hvordan kroppen ellers har brugt det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share