Teknik i front squat


Sputnik
 Share

Recommended Posts

Jeg er netop begyndt at køre et kanon-godt program, som Thomas J venligst har hjulpet med at lave. Det eneste problem er front squat. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at holde stangen ordentligt, og kan derfor ikke få nok vægt på til at udfordre benene. Jeg har både prøvet weight-lifting style og bodybuilding style.

Spørgsmålet er derfor: Er der nogle tricks, fif eller gode råd til, hvordan man lærer at holde stangen, eller skal jeg bare tørre øjnene spise en tudekiks, tage mig sammen og lære det?

:wave: Sputnik.

Link to comment
Share on other sites

Front squat SKAL gøre ondt...sådan er det.!! :D . Jeg bruger altid krydsgreb (BB greb) og sørger for at ligge stangen så tæt ind til halsen som muligt, så kan jeg sagtens holde den!! I starten gør det temmelig ondt, men efterhånden som du lærer det fortager smerten sig ;)

Link to comment
Share on other sites

Sputnik -> Som bekendt har jeg det samme problem. Så jeg er selvfølgelig også interesseret i "nogen nemme kneb" - men tror ikke der er nogen. <_<

Træning, træning, træning er mit bud på en løsning på problemet. For mig gælder det i hvert fald at jeg for hver eneste front squat-dag bliver bedre og bedre og bedre til det - og så må man bare acceptere at vægten er langt under ens styrkepotentiale.

PS: Skal jo til MOL-træf (formentligt - en lille detalje forhindrer mig måske i det - men jeg krydser fingrer), så her vil jeg lige tjecke om teknikken er ok - og at det således bare er stilen/rutinen der ikke er på plads.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Sputnik > Jeg har samme problem som dig og der er et trick !!! Du tager et håndklæde og lægger det sammen PÅ DEN LANGE led så det kan dække skuldrene. Der er et lille trick i at få det sk**** håndklæde til at blive liggende når man går ind under stangen.

Læg håndklædet over stangen på den lange led så centreret som muligt og tag fat i enderne sådan så håndklædet ikke kan falde af. Når jeg siger enderne så mener jeg ALLE fire ender.... altså to og to. Nu går du ind under stangen og lægger den så tæt på halsen som du nu kan og tager krydsgreb.

Det gør ikke ond når man træner, men som Kreabassen siger så undgår du ikke at blive øm i skuldrene. Blev vil efterfølgende føles som om du har fået et slag på skulderbenen i begge sider, men det er kun noget du mærker noget til hvis du rører ved det.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste fif jeg kan gi' er at når du holder stangen med krydsgreb skal den være låst mellem den forreste del af din skulder muskel og halsen.

Jeg har faktisk ikke tænkt over hvornår det holdt op med at gøre ondt, men det gør det bare ikke mere. Tror bare det et spørgsmål om tilvænning. :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at for-strække armene lidt og så lave VL-greb bagefter. Det kan gøre det lidt nemmere.

Ryggen mod en ribbe, hænderne fat ved siden af skuldrene og så dreje albuerne forsigtigt opad i cirka 30 sek.

Man vænner sig hurtigt til VL-stilen. Det kan gøre lidt ondt i strarten, men der kommer en dag hvor stangen føles blød og behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Sputnik-> Stangen skal helst hvile på skuldrene (kravebenene). Armene skal bare støtte den lidt.

Ripper-> Man ser tit at folk har stangen hængende i de yderste fingerled og at hænderne langsomt mister grebet under udførelsen. Det skyldes lidt manglende smidighed. Det er bedst hvis man kan træne sig op til at støtte med hele hånden, så man har godt styr på stangen.

Link to comment
Share on other sites

PS. Tror godt du, at du kendte dette link, men ville lige poste den for en sikkerhedsskyld.
Jeps, ;) men tak alligevel. :)

Trænede frontsquat idag og prøvede mvp's udstrækningstrick inden. Det virkede rigtigt godt, og det føltes allerede mere naturligt at holde vl end bb-stil. Dog var der også kun 30 kg på, men der kommer nok snart mere på. Tak for de mange gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share