Chips med solsikkeolie


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

... for sådan en fyr som jeg, der egentlig ikke har problemer med at holde det samlede kcal-indtag nede, men som stadig gerne vil have rimelig sund kost i det daglige?

Hvis der er noget, jeg virkelig kan hungre efter, så er det kartoffelchips. Det er faktisk det eneste. Så hvis det her kunne gøre lidt for samvittigheden, så ville det da være super.

Er det ikke noget med, at fedtet fra solsikkeolie er sundt? Altså relativt sundt? :)

Link to comment
Share on other sites

Solsikkeolie er udemærket.

Solsikkeolie der har været opvarmet til 180 grader med adgang til ilt, gennem længere tid, er lidt mere problematisk.

Så når Lays skriver "100% Solsikkeolie" udenpå deres chips med Heinz smag er det en gang bullshit.

Link to comment
Share on other sites

Den, jeg lige har frådet, er også fra Kims. Er de ikke fornuftige? Skal samvittigheden nage mig igen? :P

Solsikkeolie med dets mange poly-umættede fedtsyrer, er bestemt ikke en olie som er velegnet til at blive opvarmet, på en sådan måde, som jeg kunne forestille mig tilfældet er, ved fremstilling af chips.

Det ligner et billigt salgstrick..

Link to comment
Share on other sites

Det var nok bedre bare at acceptere at chips er usundt, uanset om der står "light", "5%", "Solsikkeolie" eller noget helt andet på posen.

Chips er tomme kalorier der skal indtages i begrænsede mængdre. Hvis du mener du har styr på dit kalorieindtag, og du ellers ikke har problemer med kosten, så kan jeg ikke se nogen grund til at have dårlig samvittighed over lidt chips i ny og næ. Bottom line... din samlede kost bliver s** nok ikke ret meget sundere af at vælge en bestemt slags chips.

Som andre har skrevet, så er det vist mere et billigt salgstrick når man markedsfører bestemte slags chips som "sunde".

Link to comment
Share on other sites

Chips er tomme kalorier der skal indtages i begrænsede mængdre. Hvis du mener du har styr på dit kalorieindtag, og du ellers ikke har problemer med kosten, så kan jeg ikke se nogen grund til at have dårlig samvittighed over lidt chips i ny og næ.

Her er jeg nu ikke helt enig..

Jeg mener ikke at det skal være vægten(-->kalorieindtag), som skal være afgørende for om man kan tillade sig at chips, slik eller drikke cola, med god samvittighed.

Det er selvfølgelig ens eget valg. Men det er under alle omstændigheder et dårligt valg.

Efter min egen overbevisning øger det kun trangen at "synde" i ny og næ.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg nu ikke helt enig..

Jeg mener ikke at det skal være vægten(-->kalorieindtag), som skal være afgørende for om man kan tillade sig at chips, slik eller drikke cola, med god samvittighed.

Det er selvfølgelig ens eget valg. Men det er under alle omstændigheder et dårligt valg.

Efter min egen overbevisning øger det kun trangen at "synde" i ny og næ.

Jeg mener heller ikke det skal være kalorieindtaget, der skal være afgørende for, om man kan tillade sig at spise chips, slik eller nogle af de andre usunde madvarer. Jeg tror nemlig, ligesom pioneer, kun at det driver én til at tælle dagene til næste "synde dag".

For mig er det sundheden der kommer først, og når det er det, er der slet ikke plads til sukker, opvarmet solsikkeolie, kunstige sødemidler (bla. light cola) og den slags.

Når jeg skal forkæle mig selv, spiser jeg popcorn lavet af økomajs poppet i opvarmet kokosolie, eller en chokolademousse lavet af banan, kakaopulver og birkesød blænded sammen.

Når det kommer til at handle om sundhed fremfor kalorier, ændrer ens prioritering sig og man kommer til at se anderledes på kroppen. Jeg kunne ikke drømme om at putte div sukker ting i kroppen idag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik nogle Lays fra Frankrig som udover at smage ubeskriveligt godt var lavet paa oliven olie. Jeg har dog ikke fundet dem i DK endnu, men evt. google dem og saa mail Lays om at sende dem paa markedet i DK? De var virkelig gode men ved ikke om de var decideret sunde (det var de sikkert ikke).

Edited by Entropy
Link to comment
Share on other sites

Sukkeralkoholer (Birkesød - hvad er det for et bullshit navn?) er da det værste skrammel ever. Hvis jeg vil have bøvl med maven spiser jeg kebab.

Ellers er jeg ret enig :)

:blink:

Nu ved jeg ikke hvor store mængder "sukker ting" du spiser om dagen, og i tilfælde ville have behov for at erstatte med sukkeralkoholer, men jeg har nu aldrig haft problemer med maven, og jeg har heller ikke hørt om nogen der har.

Link to comment
Share on other sites

:blink:

Nu ved jeg ikke hvor store mængder "sukker ting" du spiser om dagen, og i tilfælde ville have behov for at erstatte med sukkeralkoholer, men jeg har nu aldrig haft problemer med maven, og jeg har heller ikke hørt om nogen der har.

Jeg tror min tolerance er helt med helvedes til. Der skal ikke ret meget mere end et par stykker sukkerfrit tyggegummi til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share